Producatorii de medicamente generice cer respingerea proiectului privind publicitatea la medicamente

13 ianuarie 2016 | 2 comentarii |

Acestia au salutat decizia presedintelui Iohannis de a trimite legea la rexaminare si solicita Parlamentului sa respinga definitiv acest proiect, pe motiv de neconstitutionalitate.

 

04_medicamenteDeloc surprinzator, primii care au salutat decizia presedintelui Iohannis de a trimite spre reexaminare la Parlament legea care interzice publicitatea pentru medicamente in audio-vizual au fost producatorii de medicamente. Reactia acestora a venit la scurt timp dupa ce Presedintia a facut publica aceasta decizie.

Asfel, Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR) a remis un comunicat in care se precizeaza ca reprezentantii asociatiei apreciaza faptul ca legea respectiva nu a fost promulgata si a fost trimisa inapoi la Parlament pentru reexaminare, considerand aceasta o decizie fireasca a presedintelui, care a sesizat neconstitutionalitatea precum si prevederile discriminatorii ale actului normativ.

In comunicatul  APMGR se mai arata ca publicitatea la medicamente, ca si la celelalte produse si servicii destinate sanatatii, este deja reglementata in mod clar, cu prevederi armonizate legislatiei europene, iar autoritatile au nevoie doar de instrumente de sanctionare a celor care „intrec masura sau ignora cu buna stiinta legea”.

 

vot-parlamentIn aceste conditii, producatorii de medicamente solicita Parlamentului sa respinga proiectul de lege, intrucat, in forma sa actuala, acesta nu poate fi pus in aplicare, cuprinzand prevederi anticonstitutionale si discriminatorii. „Interzicerea publicitatii la medicamente in audio-vizual ar fi fost o supra-reglementare anticonstitutionala si antieuropeana. Speram ca Parlamentul sa ia, de aceasta data, decizia normala a respingerii acestui proiect, care nu poate fi aplicat in forma propusa”, se mai arata in comunicatul asociatiei.

Acestia vorbesc si despre prevederile anticoncurentiale din cuprinsul legii, precizand ca publicitatea este interzisa in anumite medii, dar ramane neingradita in altele, cum ar fi publicitatea outdoor, presa scrisa sau social media.

 

medicamenteNu in ultimul rand, producatorii de medicamente generice sunt de parere ca legea, asa cum a fost propusa spre promulgare, ar avea si afecte anti-economice. Ei invoca astfel pierderi importante pe care le-ar provoca atat agentilor economici cat si statului, prin neincasarea veniturilor de catre primii si, implicit, neplata catre stat a  taxelor aferente acestei activitati.

Se mai vorbeste in comunicat si de o formulare ambigua, prin folosirea unui termen care nu se gaseste in legislatia romaneasca de pana acum. „In forma propusa de Parlament, legea este inoperabila din cauza folosirii in mod eronat a sintagmei <<produse medicamentoase>>, care nu se regaseste in legislatia romaneasca”, mai sustin producatorii.

 

FarmacieIn schimb, Colegiul Farmacistilor a sustinut la momentul adoptarii legii in Parlament ca noile reglementari privind interzicerea publicitatii la medicamentele eliberate pe baza de prescriptie medicala sunt binevenite, pe motiv ca publicitatea la medicamente, in esenta ei, urmareste doar scopuri comerciale.

Colegiul Farmacistilor arata ca legea este in interesul exclusiv al pacientilor, pentru o utilizare judicioasa a medicamentelor si a resurselor din sistemul de sanatate, pentru cresterea calitatii serviciilor profesionale ale medicului si farmacistului, concurenta urmand sa fie bazata pe criterii profesionale si nu pe criterii comerciale. La cel moment, reprezentantii Colegiului Farmacistilor mai afirmau ca, in ultimii ani, populatia a fost supusa unei presiuni permanente in directia automedicatiei si promovarii agresive a aspectelor comerciale legate de medicament. „Incurajam pacientii si orice persoana care are o problema medicala sa mearga in primul rand la medicul sau, sa se consulte cu farmacistul cu privire la efectele medicamentelor prescrise si a eventualelor posibile efecte adverse ori contraindicatii si nu sa se bazeze pe informatii si prezentari care au un rol strict comercial”, se arata intr-un comunicat al organizatiei.

 



Comentarii (2)

  1. Doru spune:

    A fost foarte amuzant sa vezi cum intreaga mass-media si cei legati de domeniul publicitar au luat atitudine – in corpore – impotriva promulgarii legii care interzicea anumite forme de publicitate la medicamente. De unde o astfel de rara unitate de opinii? Pai chiar ei au recunoscut ca aceste forme de publicitate reprezinta peste 30% din cheltuielile totale cu publicitatea din Romania. Confruntati cu pericolul disparitiei banilor si joburilor nu i-au mai interesat argumentele morale sau interesul public, s-au unit contra dusmanului, fara sa recunoasca insa interesul lor pecuniar. Pozau in principiali. Jalnic.

  2. Emilian Onesciuc spune:

    Pentru ce trebuie reclama la medicamente? Adica fiind sanatos, daca vad o reclama la un medicament, a doua zi dau fuga la farmacie si il cumpar?!?!? Daca sunt bolnav si medicamentul respectiv imi este necesar, probabil ca il va trece medicul in reteta si il voi cumpara. Cu sau fara reclama. Reclama la medicamente ar trebui interzisa, indiferent de pseudoargumentele producatorilor.

Adaugati un comentariu


 

*