România, cu 30-40 de ani în urmă în ceea ce privește îngrijirea pacienților cu stomă

28 februarie 2019 | 0 comentarii |

Din acest motiv, medicii și asistenții care interacționează cu astfel de pacienți spun că viața acestora este de-a dreptul „înfiorătoare”.

 

La finele săptămânii trecute, la Institutul Fundeni a fost făcut primul pas în direcția înființării primului corp de asistente specializate în stomaterapie, fiind organizat primul curs în cadrul căruia circa 80 de asistente medicale din peste 40 de unități medicale din țară au fost instruite pentru a acorda îngrijiri de specialitate pacienților cu stomă. Cu ocazia lansării programului Stomacare, în cadrul căruia personalul medical auxiliar va fi pregătit în domeniul stomaterapiei, a avut loc și o conferință pe această temă, la care au participat medici specialiști, psihologi, manageri de spitale și reprezentanți ai organizațiilor de pacienți.

Concluzia desprinsă în urma discuțiilor ce au avut loc în cadrul evenimentului este aceea că România este la acest moment cu 30-40 de ani în urma țărilor civilizate în ceea ce privește îngrijirea pacienților cu stomă, fapt pentru care specialiștii din domeniu consideră că viața acestora est „înfiorătoare”. Termenul a fost folosit de medicul chirurg Gabriel Mitulescu din cadrul Centrului de Chirurgie şi Transplant Hepatic Fundeni, acesta subliniind importanța pe care o asistenta medicală în îngrijirea pacienţilor cu stome, în condițiile în care, până la acest moment, în România nu a existat personal medical special instruit în acest sens. „Viaţa pacienţilor cu stoma este înfiorătoare. Au nevoie de o îngrijire cu totul specială pentru a avea o calitate a vieţii ridicată. Eu fac multă chirurgie pelvină şi, de multe ori, operaţia se încheie cu două stome. În America, pentru a face astfel de operaţii, trebuie să ai acceptul pacientului. Iar aceasta se poate realiza doar dacă se beneficiază de sprijinul familiei şi dacă pacientul e pregătit psihologic. În România, suntem în urmă cu 30-40 de ani faţă de ţările civilizate şi este cu atât mai mult lăudabil că încercaţi să porniţi lucrurile şi la noi”, a declarat acesta, adresându-se inițiatorilor programului Stomacare.

 

Totodată medicul chirurg a adus în atenție și o serie de situații pe care le-a catalogat drept „penibile”, cu care se confruntă pacienții, în ceea ce privește decontarea de către CNAS a achiziționări dispozitivelor necesare, după ce au suferit o operație de cancer de colon de pe urma căreia s-au ales cu o stomă. „În fiecare zi mă confrunt cu situaţii penibile, pentru că funcţionarul de la Casa de asigurări din Suceava, de exemplu, probabil că neavând toţi neuronii care sunt necesari pentru un reflex nervos complet, nu înţelege că în DEX scrie că anus contra naturii definitiv înseamnă ceva ce nu mai poarte fi reparat niciodată. Şi atunci îl trimite anual pe pacient la doctorul care l-a operat la Fundeni, de la Suceava, ca să îi dăm altă hârtie ca să poată să îşi obţină, fără să le plătească, aceste pungi”, a mai precizat dr. Gabriel Mitulescu.

La rândul său, managerul Institutului Fundeni, dr. Carmen Orban, a salutat inițiativa organizării unui astfel de program, pe care îl consideră ca fiind un prim pas către normalitate. „Prin această iniţiativă, eu cred că ne îndreptăm către o normalitate. Cu toţii vrem sa învăţăm să fim mai buni şi numai în echipă putem face asta. Un act medical este un lucru complex, care are nevoie de un pacient fericit. Vă promit că la anul, când veţi face bilanţul, vom vedea poze cu pacienţi români fericiţi, care apreciază ce faceţi dumneavoastră”, a declarat aceasta.

 

Numărul cazurilor de cancer de colon înregistrate în România s-a triplat în ultimii 25 de ani, ajungându-se ca în fiecare an să fie operaţi de cancer colorectal aproximativ 10.000 de noi pacienţi. Acest lucru plasează cancerul de colon – principalul motiv pentru care se efectuează stoma printr-o intervenţie chirurgicală – pe locul doi ca incidenţă la bărbaţi şi pe locul trei la femei.

Programul Stomacare îşi propune să vină în sprijinul pacienţilor cu stome şi să contribuie la creşterea calităţii vieţii acestora, prin profesionalizarea corpului asistentelor medicale implicate în îngrijirea lor. Săptămâna trecută, a fost deschisă și o linie directă, 031 433 6133, la care pacienţii, aparţinătorii acestora şi asistenţii medicali pot obţine consiliere gratuită şi imediată, precum şi informaţii utile despre îngrijirea specifică.

Un alt aspect extrem de important al acestui program este faptul că, timp de un an, 5.000 de pacienţi vor fi incluşi într-un studiu de viaţă, iar la final vor exista informaţii despre cum se va putea trece la următorul nivel în ceea ce priveşte îmbunătăţirea calităţii vieţii pacienţilor.


Categorii: Actual, Organizatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*