Știi și câștigi sănătate: Inteligența emoțională

6 iulie 2021 | 0 comentarii |

Inteligența emoțională (IE), cunoscută și sub numele de coeficient emoțional, a fost definită în 1990 de Peter Salovey și John Mayer, drept „capacitatea de a monitoriza propriile emoții și pe ale celor din jur, de a le eticheta în mod corespunzător și de a utiliza informații emoționale pentru a ghida gândirea și comportamentul”. Cu alte cuvinte, inteligența emoțională este abilitatea unei persoane de a-și accepta emoțiile și de a le gestiona astfel încât să poată elimina stresul și dificultățile prin orice impas ar trece și de a emana pozitivitate în ciuda oricărui eșec.

Termenul a fost introdus pentru prima dată într-un studiu din anul 1964, însă și-a câștigat notoritatea în 1995, odată cu publicarea cărții lui Daniel Goleman, „Inteligența emoțională – de ce contează mai mult decât IQ”.

 

Deși relativ nou, conceptul de inteligență emoțională se regăsește și în arhicunoscuta afirmație „Cunoaște-te pe tine însuți” a lui Socrate, dar și în Biblie, considerată Manualul de referință al omului pe Pământ, unde îndemnurile „Nu-i face altuia ce ție nu-ți place” sau „Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți” pot fi interpretate ca elemente de inteligență emoțională.

În 1983, Howard Gardner a introdus conceptul de „inteligențe multiple”, argumentând că nu se poate vorbi despre un singur tip de inteligență, cea măsurată prin teste și dezvoltată în cadrul școlar, ci despre multiple tipuri de inteligente, lansând sintagma „Nu întrebați cât de deștepți sunteți; ci cum sunteți inteligenți”. Gardner a identificat șapte tipuri de inteligență, diferite de abilitățile comunicative și matematice uzuale, între care a introdus și două abilitați personale, auto-conștientizarea stărilor interioare și interactivitatea socială eficientă. Cele șaprte tipuri de inteligență identificate de Gardner sunt: Inteligența Matematică-Logică; Inteligentă Interpersonală; Inteligență Spațială; Inteligență Ritmic-Muzicală; Inteligență Intrapersonală; Inteligența Kinestezică; Inteligență Lingvistic-Verbală.

 

Psihologii ne spun că trezirea conștiinței influențează inteligența emoțională, iar managementul inteligent al emoțiilor dificile ajută corpul să lupte împotriva bolilor. Chiar dacă am fost învățați că sistemul imunitar și creierul sunt organe complet separate, iar asta a detereminat ignorarea impactului emoțiilor, noua știință despre imunitatea neuropsihică ne arată că între creier (în special centrii emoționali) și sistemul imunitar există legături bio-chimice, deschizând astfel calea către explicarea modului în care emoțiile afectează sănătatea fiziologică.

Emoțiile funcționează ca semnale, atrăgând atenția asupra zonelor care necesită examinare și dezvoltarea conștientizării. Estimarea gradului de conștientizare al inteligenței emoționale reprezintă totalitatea evaluărilor, interpretărilor, impresiilor le­gate de propria persoană, de cei din jur și de diverse situații. Aceste estimări sunt, în mare măsură, determinate de mediul familial, experiențele anterioare, sistemele de convingeri și de valori și iau forma unui dialog interior. Estimarea gradului de conștientizare al inteligenței emoționale (I.E.) ajută la înțelegerea modului în care dialogul interior influențează sentimentele, acțiunile reacțiile, acestea putând fi schimbate în funcție de diverse situații.

 

Caracteristici ale persoanelor cu inteligență emoțională dezvoltată

Empatizează și dau dovadă de altruism în relațiile cu oamenii din jurul lor. Sunt mereu acolo pentru a asculta, pentru a oferi sprijin la nevoie și știu să-i încurajeze pe cei aflați în dificultate. Nu sunt egoiste și sunt un adevărat sprijin moral și/sau material pentru cei aflați în suferință.

* Nu se răzbună. O persoană cu inteligență emotională dezvoltată nu își va risipi energia răzbunându-se pe cineva care i-a provocat un anumit rău, va ști să mearga mai departe facând însă tot posibilul ca acea persoană să fie exclusă din cercul său relațional, pentru a evita pe viitor astfel de situații.

* Au răbdare. Oamenii care posedă o inteligență emoțională dezvoltată au capacitatea de a-și controla emoțiile și știu că poate dura o vreme până când planurile lor se materializează. Nu vor forța firul evenimentelor și nu vor încerca să intervină asupra lor, ci își vor controla nerăbdarea și se vor bucura de rezultate.

* Își manifesta durerea constructiv. Oamenii cu inteligență emoționala ridicată știu să-și canalizeze furia și emoțiile negative într-o maniera constructivă: fac sport, învață ceva nou, nu se vor refugia în vicii și nu se vor lăsa conduse de gânduri negre și atitudini care le-ar adânci starea negativă de spirit.

* Găsesc întotdeauna resurse pentru a evolua și a depăși un moment dificil. Deși suferința își face loc și în viata lor, persoanele cu inteligență emoțională superioară cauta instinctiv resurse și căi de a depăși momentele dificile, sunt optimiste, au încredere în ele și în capacitatea lor de a face față provocărilor. Nu abandonează niciodată lupta, iar rezultatul este pe măsură.

 

Impactul liderilor cu inteligență emoțională în business

Alina Fanita

Alina Făniță, CEO și Partener, PKF Finconta, ne amintește că cei mai mulți dintre noi am întâlnit de-a lungul timpului lideri pentru care atingerea obiectivelor era mai importantă decât echipa. La limită erai înclinat să spui că inclusiv oamenii din echipă erau doar niște resurse sau cifre cu care acest tip de lider lucra. Acest lider putea raporta la începutul activității rezultate foarte bune dar, din păcate, nu putea să le mențină. De ce? Pentru că oamenilor, la un moment dat, le devenea clar că liderului nu îi pasă de ei. Rezultatul? Oamenii părăseau echipa, iar rezultatele inițiale nu se mai atingeau.

Ce putem face cu acest tip de lider? Dacă suntem antreprenori, îl dăm afară? Dacă suntem membri în consiliul de administrație al unei companii, îi retragem sprijinul? Dacă suntem în departamentul de HR, îl atenționam cu privire la retenția angajaților? Acest tip lider face o greșeală tipică: este atât de concentrat pe cifre, încât uită importanța inteligenței emoționale în conducere. Oricare dintre rolurile din care vorbim, modul în care procedează acest tip de lider îl incriminează.

 

Și totuși ce putem face? Primul pas în transformare este conștientizarea, spune Alina Făniță, care consideră că, din fericire există șansa liderului de acest tip de a-și conștientiza rolul și acțiunile dintr-o perspectivă mai largă. El nu este responsabil doar de rezultate, dar și de oameni. Nu raportează doar cifre, ci proiectează și coeziunea unei echipe căreia îi propune să împlinească viziunea pe care el o descrie. Soluția? Executive coaching-ul este un posibil remediu. Cei mai mulți dintre lideri care au experiență unui program structurat de executive coaching obțin mai multă claritate în luarea deciziilor în care vor implica, nu doar procese și cifre, dar și oameni.

Acești lideri ajung să-și schimbe abordarea. Își petrec mai mult timp concentrându-se asupra echipei lor. Își întreabă colegii nu doar ce cred, sau ce fac, ci și cum se simt. Le cer idei și, de asemenea, îi întrebă cum îi pot ajuta să-și îndeplinească sarcinile; toate în timp ce își împărtășesc gândurile și aspirațiile. Rezultatul? Foarte curând, retenția angajaților crește, iar numeroși alți indicatori de performanță continuă să se îmbunătățească.

 

Dar cum arată inteligență emoțională în leadership? Îmbracă forme foarte diferite: de la auto-ironia care dă confort colegilor în interacțiunea cu liderul, la mesaje de mulțumire către clienți pentru încrederea de a achiziționa produsele companiei și până la scrisori de mulțumire adresate angajaților pentru contribuția lor la reușita companiei.

Liderii manifestă inteligență emoțională atunci când sunt deschiși posibilităților de a arata empatie și susținere. Nu execută doar „protocolul empatiei” care să salveze aparențele, ci au răspunsul potrivit la înțelegerea unei emoții a colegilor, clienților, partenerilor de business. Liderii cu inteligență emoțională iau în considerare alte idei și perspective și nu sunt critici în ceea ce privește răspunsurile și reacția emoțională ale celorlalți. Un lider inteligent din punct de vedere emoțional este pe deplin prezent și este capabil să-i înțeleagă rapid,  mai bine și să-i implice mai mult pe colegi.

 

Importanța inteligenței emoționale în afaceri. În primul rând este importantă atunci când liderul se confruntă cu o situație dificilă și răspunde adversității într-un mod calm și bine calibrat. Liderul inteligent din punct de vedere emoțional este mai bun în gestionarea emoțiilor în perioadele de stres sau presiune.

În al doilea rând, dezvoltarea inteligenței emoționale este mai ușoară atunci când liderii doresc să se îmbunătățească și trec în practică propriei auto-cunoașterii. Fără timp dedicat pentru a se îmbunătăți, liderii sunt mai predispuși să se oprească din dezvoltarea lor sau să revină la vechile obiceiuri.

În al treilea rând, Inteligența emoțională este recunoscută pe scară largă ca fiind o aptitudine valoroasă și este, de asemenea, una pe care cercetătorii cred că pot fi îmbunătățite prin training și exerciții. În timp ce abilitățile emoționale pot fi ceva natural pentru unii oameni, există lucruri pe care oricine le poate face pentru a-și îmbunătăți capacitatea de a înțelege și a raționa cu emoții. Acest lucru poate fi util în special la locul de muncă, unde relațiile și deciziile de afaceri se bazează adesea pe comunicarea interpersonală și lucrul în echipă.

 

Unele dintre motivele pentru care inteligența emoțională poate fi cheia succesului în business sunt următoarele:

* Inteligența emoțională ajută liderii în luarea unor decizii de afaceri mai bune;

* Liderii cu EQ mai mare sunt mai buni la rezolvarea conflictelor;

* Ei tind să asculte mai mult, să reflecteze și să răspundă la constructiv criticilor;

* Pot înțelege mai repede și mai clar nevoile clienților, observând noi oportunități;

* Știu să modeleze climatul de lucru pentru a inspira membrii echipei să evolueze continuu.

 

*Articolele noastre nu pot înlocui consult medical și nu trebuie interpretate ca sfaturi sau recomandări medicale, acestea aparținând exclusiv unui medic calificat. 


Adaugati un comentariu


 

*