Telemedicina, accesibilă tuturor profesioniștilor din sistemul medical

19 noiembrie 2020 | 0 comentarii |

Guvernul a adoptat o ordonanță care le permite acestora să acorde servicii medicale la distanță, fie că e vorba de medici din sistemul public,  fie din sistemul privat.

 

Nelu Tataru

În ultima ședință de guvern a fost adoptată o ordonanță de urgență care oferă posibilitatea furnizării serviciilor medicale la distanţă, prin telemedicină, de către toţi profesioniştii din domeniul sănătăţii, atât din sistemul public, cât și din cel privat. Proiectul de act normativ a fost înaintat de Ministerul Sănătății, Nelu Tătaru în contextul în care „această criză sanitară fără precedent a impus suplimentarea şi diversificarea serviciilor medicale pentru a răspunde nevoilor reale de sănătate ale populaţiei din comunităţi, dar şi pentru gestionarea eficientă a resurselor umane şi financiare din domeniu. Era nevoie de modificarea cadrului legal general care să dea posibilitatea acordării asistenţei medicale prin telemedicină de către toate unităţile sanitare publice şi private, în beneficiul pacienţilor”, a declarat Nelu Tătaru.

Conform noului act normativ, serviciile medicale care pot fi oferite prin telemedicină sunt  teleconsultaţia, teleexpertiza, teleasistenţa, teleradiologia, telepatologia și telemonitorizarea. „Serviciile de tipul teleradiologiei şi al teleconsultaţiilor pot contribui la scurtarea listelor de aşteptare, pot optimiza utilizarea resurselor şi pot ajuta la creşterea productivităţii, ceea ce duce, în final, atât la îmbunătăţirea asistenţei medicale, cât şi la o eficienţă sporită a sistemului sanitar din România, beneficii cu atât mai importante şi mai necesare în contextul actual determinat de pandemia generată de răspândirea noului coronavirus”, a mai precizat ministrul Sănătății.

Urmează ca în 45 de zile, Ministerul Sănătății să elaboreze normele metodologice de punere în aplicare.

 

Odată cu apariția pandemiei, telemedicina a devenit o componentă importantă a serviciilor de sănătate, dovedindu-se cel mai eficient mijloc de interacțiune între medici și pacienți, în condițiile restricțiilor din această perioadă. Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private (PALMED) a anunțat că, în perioada 15 martie – 30 septembrie, aproape un sfert din consultațiile acordate de clinicile private din România au avut loc prin intermediul telemedicinei, majoritatea dintre ele fiind realizate telefonic. Mai precis, 90% dintre serviciile de telemedicină acordate în mediul privat au avut loc prin intermediul apelurilor telefonice.

Cristian Hotoboc, președintele PALMED, a precizat că implementarea serviciilor de telemedicină și după data de 31 decembrie a anului în curs este extrem de importantă în actualul context epidemic, mai ales pentru pacienții cu boli cronice. „De exemplu, posibilitatea de a discuta cu medicul curant prin apel telefonic sau prin aplicaţii video face ca mai bine de jumătate din consultațiile de oncologie medicală și radioterapie să se desfășoare on-line. Asta înseamnă rapiditate în diagnosticare – o etapă cu probleme ce merită mai mult analizate, dezbătute și soluționate, în contextul Covid-19 – și în monitorizarea bolnavului de cancer, fără a-l expune riscului de a fi infectat cu noul coronavirus” , explicat acesta.

 

Cristian Hotoboc

Cele mai solicitate sunt consultațiile de medicina muncii, dermatologie, pediatrie și endocrinologie, iar cele mai puține solicitări vin din partea celor care au nevoie de consultații în domeniile chirurgicale, cum ar fi chirurgia pediatrică și cea vasculară. De asemenea, și pacienții care au nevoie de consultații în domeniile nefrologie și reumatologie, apelează mai rar la serviciile de telemedicină.

Dintre cei care au beneficiat de consultații prin telemedicină, 45% au vârste cuprinse între 35 și 44 de ani, în timp ce 18% dintre consultații au fost acordate pacienților sub 18 ani, la solicitarea părinților sau tutorelui legal. Doar 4% dintre cei care au apelat la aceste servicii având peste 65 de ani, iar cele mai multe solicitări vin din mediul urban, iar 55% din consultațiile telefonice sau prin aplicați video sunt solicitate pacienți de sex feminin.

Cristian Hotoboc a mai precizat că aproape trei sferturi dintre furnizorii de servicii medicale private oferă consultații prin intermediul telemedicinei, în timp ce 14% se pregătesc pentru a implementa această opțiune. Din cei care oferă deja aceste servicii, 38% spun că au ales să implementeze telemedicina în special la cererea pacienților, dar că activitatea de acest tip a devenit foarte importantă în creșterea accesului la servicii medicale.

 

 

 

 

 


Adaugati un comentariu


 

*