Ce intrebari trebuie adresate medicului in cadrul unui consult si pe durata tratamentului

14 ianuarie 2016 | 0 comentarii |

Comunicarea eficienta intre medic si pacient are o mare importanta in cadrul procesului terapeutic, fapt pentru care pacientul trebuie sa stie cum sa abordeze discutiile cu specialistii pentru a afla toate informatiile de care are nevoie.

 

testare  cancer de col uterinMedicii din cadrul Centrului de Diagnostic si Tratament Pro Vita si-au propus sa aduca in atentia opinei publice un aspect mai putin abordat, anume cel legat de modul in care se realizeaza o comunicare eficienta intre medic si pacient. Este un aspect considerat foarte important in desfasurarea intregului proces terapeutic, indiferent ca este vorba de o afectiune usoara sau de o boala grava, ce impune tratament pe termen indelungat.

In multe cazuri, stresul si ingrijorarea care apar in cazul celor care se confrunta cu o problema de sanatate sunt accentuate din cauza unei comunicari deficitare cu medicul, iar aceasta stare de disconfort psihic nu poate decat sa complice si mai mult situatia. Pacientul simte ca nu intelege exact afectiunea, motivul tratamentului sau nu are incredere ca acesta ii va ajuta sa se simta mai bine, daca nu i se ofera toate informatiile de care are nevoie. In aceste conditii, pacientii trebuie sa inteleaga ca orice conversatie cu medicul este un dialog, nu un monolog,  de aceea trebuie sa intrebe absolut tot ce ii trece prin minte, indiferent cat de incomode sau redundante i se par intrebarile.

 

Dr. Simona Farcas

Dr. Simona Farcas

Referindu-se la acest aspect, medicul de familie Simona Farcas spune ca exista mai multe tipuri de pacienti, unii mai interesati de evolutia bolii, altii nedorind sa stie detalii. Corect este ca medicul sa anunte in primul rand pacientul despre afectiune si tratament, direct, scurt, fara multe detalii. In pasul urmator discuta si intreaba pacientul despre doleantele personale. In fata unui diagnostic grav, pacientul se poate simti debusolat, de aceea trebuie reluate discutiile periodic, la fiecare evaluare. Desi familia, usor detasata, poate cere mai multe detalii, este bine ca acestea sa se temporizeze. Putem sugera familiei modificari ce tin de stilul de viata, sa evite documentarea pe internet sau surse nesigure, sau chiar plimbarea pe la specialisti neavizati”, a explicat dr. Farcas. In cazul pacientului caruia ii este stabilit un diagnostic nou, intrebarile care trebuie puse medicului trebuie sa se refere la durata tratamentului, la cat de des vor fi efectuate controalele medicale, la ce inseamna afectiunea, cum se va schimba viata lui dupa acest moment si la modul cum va ii va influenta boala pe ceilalti membrii ai familiei.

 

Dr. Dana Georgescu

Dr. Dana Georgescu

La randul sau, medicul radiolog Dana Georgescu, ofera cateva sfaturi utile pentru pacientii care urmeaza sa efectueze o investigatie de radiologie, fie ca este vorba despre o simpla radiografie, o ecografie, o tomografie computerizata sau un examen RMN. „In primul rand, puneti toate intrebarile de care aveti nevoie pentru a intelege examenul. Trebuie sa intrebati in primul rand cum se desfasoara investigatia, care este durata, daca exista contraindicatii, care este rezultatul examenului, de ce a fost necesara investigatia in cazul in care acesta este normal, unde trebuie sa mergeti cu acest rezultat. Dupa ce ati aflat toate aceste detalii, completati cu atentie chestionarul primit, precizati in momentul programarii daca aveti un teren alergic si daca urmati un tratament, pentru o eventuala pregatire si desensibilizare, inainte de examen prezentati toate documentele medicale, inclusiv toate examinarile radio-imagistice si de laborator efectuate anterior, cereti detalii privind rezultatul si conduita de urmat, iar in cazul unei reactii alergice la momentul examinarii, respectati indicatiile personalului medical privind tratamentul”, recomanda medicul radiolog, pacientilor.

 

Dr. Ovidiu Palea

Dr. Ovidiu Palea

La randul sau, dr. Ovidiu Palea, a explicat ca si abordarea medicilor difera de la pacient la pacient, intrucat fiecare reprezinta o anumita tipologie si are un anumit tip de personalitate si comportament. Noi ne adaptam abordarile in functie de pacienti, pentru nu tratam boli, ci oameni. Fiecare pacient este unic. Chiar daca au in aparenta o afectiune comuna, fiecare o manifesta diferit si o suporta diferit, deci si abordarea trebuie sa fie diferita. De exemplu, altfel ne comportam cu un pacient stoic si altfel procedam cu unul anxios. Pentru medic este foarte important sa cunoasca pacientul, nu doar problema medicala ce trebuie tratata”, a precizat managerul centrului de diagnostic si tratament. Dincolo de diagnostic si tratament, partea de urmarire post terapeutica este importanta, indiferent de afectiune sau evolutia cazului. Este foarte important pentru pacient sa stie ce are de facut mai departe, de exemplu dupa operatie, si sa inteleaga ca actul medical nu se incheie la finalizarea operatiei, ci esentiale sunt si analizele, investigatiile periodice sau procesul de recuperare ulterioare.

 

medici - pacientDr Ovidiu Palea mai spune ca  pacientul trebuie sa aiba incredere in medic, sa fie convins ca acesta ii va rezolva problema, nu sa il suspecteze de greseli sau rea vointa. In cazul in care nu se simte in siguranta, ascultat sau tratat corespunzator, cea mai buna recomandare este aceea de a schimba medicul.

Astfel, de multe ori se ajunge la situatia de a cere opinia mai multor medici, cu sugestii diferite de tratament, uneori contradictorii. Pacientul trebuie sa aleaga doctorul care i se pare cel mai sincer, care ii inspira incredere maxima, cel care i se pare ca va face tot posibilul sa ajute, oricat de grava ar fi situatia este sfatul dr. Palea.

Cel mai important factor de care trebuie sa se tina seama, in situatii de acest gen, este modul in care pacientul este ingrijit. Anumiti medici, in special cei care trateaza boli grave, depersonalizeaza pacientul pentru ca astfel il pot trata cel mai bine si corect. Este foarte greu sa faci asta si nu toata lumea reuseste. Alti medici functioneaza mai bine atunci cand empatizeaza cu pacientii si atunci stabilesc o relatie deschisa, de incredere si comunicare. Cand intram pe usa cabinetului trebuie sa ne gandim daca ne dorim un prieten sau un tratament. Ideal ar fi amandoua, dar acest lucru nu este posibil mereu, este si concluzia dr. Simona Farcas.

 


Categorii: Actual, Medici, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*