Deputatii au respins din nou proiectul legii care interzice publicitatea la medicamente

11 februarie 2016 | 0 comentarii |

Initial, proiectul fusese adoptat in Parlament si ajunsese pe masa presedintelui pentru promulgare, insa a fost trimis pentru reexaminare, din cauza unor dezacorduri cu normele europene.

 

farmacie catenaLegea prin care se dorea interzicerea publicitatii la medicamente, in mediul audio-vizual, pare din ce in ce mai evident un demers sortit esecului, dupa ce spre sfarsitul anului trecut fusese deja doptata in Parlament si urma sa fie promulgata de presedintele Klaus Iohannnis. Proiectul respectiv a starnit insa numeroase proteste venite in special din partea producatorilor de medicamente, dar si a altor organizatii, care reclamau faptul ca textul contine prevederi considerate discriminatorii, iar anumite articole vin in contradictie cu anumite norme legislative europene, pe care Romania este obligata sa le respecte, ca tara membra UE.

Chiar si presedintele a constatat ca proiectul nu putea fi promulgat in forma in care fusese adptat de Parlament, asa ca in cursul lunii trecute a decis sa trimita documentul spre reexaminare, facand anumite observatii legate de prevederile discriminatorii si inadvertentele cu legislatia europeana.

La aproape o luna, proiectul a ajuns din nou pe masa de lucru a deputatilor din Comisia de Sanatate, care, la o noua examninare, au decis respingerea sa.

 

Corneliu Buicu

Corneliu Buicu

Anuntul a fost facut de Corneliu Buicu, presedintele Comisiei de Sanatate din Camera Deputatilor, care a precizat ca si in prima faza, decizia comisiei a fost aceeasi, insa proiectul a trecut de Senat, care a fost camera decizionala si astfel s-a ajuns la adoptarea sa. „Cererea de reexaminare a presedintelui a fost acceptata, iar proiectul de lege a fost respins. Noi am fost consecventi, in sensul in care si prima data cand am avut proiectul la Comisia pentru Sanatate si Familie am respins proiectul legislativ. Raportul de respingere va fi inaintat catre plen”, a declarat Buicu, precizand ca pozitia membrilor comisiei a fost aceesi cu a Guvernului,  care a optat tot pentru respingerea proiectului.

In concluzie, atat Camera Deputatilor cat si Guvernul au repsins proiectul la reexaminare, insa si de aceasta data, decizia finala le va apartine senatorilor, Senatul fiind forul decizional.

 

Klaus Iohannis

Klaus Iohannis

 In cererea de reexaminare ce insoteste proiectul legislativ returnat catre Parlament, presedintele Iohannis arata ca unele masuri sunt in dezacord cu reglementarile europene pe care Romania le-a adoptat ca stat membru al UE, continand norme mai restrictive si cu un continut diferit decat cele adoptate la nivel european. Presedintele precizeaza ca exista directive europene cu privire la publicitatea la medicamente, directive ce se aplica si in Romania, fiind deja transpuse in legislatia nationala, iar in aceste conditii, tara noastra nu mai poate adopta si alte norme cu un continut diferit si cu masuri mai restrictive decat cele aplicate la nivelul intregii Uniuni Europene.

O alta neregula semnalata este si caracterul discriminatoriu al legii, in sensul ca interzice publicitatea la medicamente doar in mediul audio-vizual, lasand sa se inteleeaga ca aceasta este permisa prin alte modalitati. Acelasi lucru este valabil si in cazul publicitatii facute farmaciilor, reclama fiind interzisa la posturile de radio si televiziune, dar permisa prin intermediul altor mijloace, fapt considerat incorect de catre presedinte.

 

Costel-Stanciu- presedinte APC

Costel-Stanciu- presedinte APC

Pe de alta parte, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) Romania considera ca aceasta initiativa are rolul de a combate fenomenul automedicatiei, care poate conduce la complicatii medicale neasteptate.

Este un fapt cunoscut ca scopul publicitatii este sa creeze nevoia de consum, iar adminstrarea de medicamente din proprie initiativa este un rezultat al acesteia. Nu admitem ca distribuitorii de medicamente si farmaciile sa obtina cresteri in cifra  afaceri exploatand preocuparea oricarui bolnav in fata neplacerilor aduse de maladie. Un produs farmaceutic, fie el medicament, supliment alimentar sau dispozitiv, trebuie recomandat de specialisti si nu de firmele de publicitate”, sustine conf. univ. dr. Costel Stanciu, presedintele APC Romania. Acesta considera ca exista deja un climat nefavorabil in acest sector, pornind de la faptul ca regasim doua-trei farmacii pe acelasi trotuar si terminand cu insistenta cu care personalul din anumite farmacii recomanda produse care, dupa acesta, ar trebui sa insoteasca medicamentele indicate de medicul specialist. La acestea se adauga reclamele, care au ajuns sa domine in mod covarsitor spatiul publicitar al posturilor de radio si televiziune, piata farmaceutica fiind al treilea investitor in publicitatea TV, dupa telecom si cosmetice. Industria farma a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast. Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televiziune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate, aproximativ 63,5%, mai arata presedintele APC.

 


Categorii: Actual, Legislatie, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*