Normele de aplicare ale Legii autismului, in dezbatere publica

Proiectul de act normativ se afla in dezbatere publica pe site-ul oficial al Ministerului Sanatatii, pana pe 25 martie, iar la finalul acestei etape va fi pus in aplicare.

 

HelpAutism-terapiegratuitaMinisterul Sanatatii a supus dezbaterii publice proiectul noilor norme metodologice de aplicare ale Legii autismului, iar in termen de zece zile de la data publicarii pe site-ul oficial al institutiei, acestea vor fi inaintate spre aprobare dupa care se vor pune in aplicare. Noile norme reglementeaza o serie e aspecte privind diagnosticarea persoanelor cu autism, asigurarea serviciilor educationale pentru pacientii din aceasta categorie precum si alte drepturi de care acestia beneficiaza.

Astfel, fiecare persoana diagnosticata cu tulburare de spectru autist si cu tulburari de sanatate mintala asociate beneficiaza de servicii de sanatate medicale si conexe actului medical prevazute in pachetul de servicii de baza, in conditiile contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in limita fondurilor aprobate prin legea bugetului de stat”, se arata in norme.

In ceea ce priveste depistarea precoce, aceasta se realizeaza prin intermediul screening-ului tulburarilor de spectru autist (TSA) si tulburarilor de sanatate mintala asociate si reprezinta un serviciu profesional medical efectuat de catre medicul de medicina familiei. „Depistarea precoce se efectueaza pentru intreaga populatie pediatrica cu varsta cuprinsa intre 0 si 3 ani si se realizeaza pe baza unui chestionar tip screening, care va fi aplicat la evaluarile periodice efectuate obligatoriu la 12, 18, 24, 36 de luni de catre medicul de familie la care este inregistrat copilul”, se mai precizeaza in normele de aplicare.

 

copii 4 terapie autismCompetenta in stabilirea diagnosticului de autism infantil, tulburare de spectru autist si sindromul Asperger, diagnosticul altor tulburari de sanatate mintala asociate are doar medicul specialist, conform criteriilor europene in domeniu. Evaluarea psihiatrica si diagnosticul psihiatric sunt realizate de catre medicul specialist in specialitatile psihiatrie pediatrica si in specialitatile care au fost asimilate acesteia.

Serviciile educationale pentru persoanele cu tulburari de spectru autist si cu tulburari de sanatate mintala asociate se organizeaza sub forma invatamantului special, special integrat si incluziv pentru toate nivelurile de invatamant, diferentiat in functie de tipul si gradul de dizabilitate, se precizeaza in documentul citat.

Invatamantul special si special integrat este organizat, de regula, ca invatamant cu frecventa. Scolarizarea copiilor sau elevilor cu autism se face in grupe sau clase din unitati de invatamant de masa de tip incluziv, in grupe sau clase speciale din unitati de invatamant de masa de tip incluziv, in grupe sau clase din unitati de invatamant special, in centre scolare pentru educatie incluziva.

 

Terapie gratuita pentru persoanele cu autismDurata scolarizarii copiilor cu tulburari de spectru autist si tulburari de sanatate mintala asociate poate fi mai mare decat cea precizata prin Legea Educatiei Nationale, se mai arata in normele de aplicare a Legii autismului. Serviciile de educatie timpurie anteprescolara se asigura prin crese, gradinite sau centre de zi. Invatamantul prescolar se organizeaza pentru copii cu varsta cuprinsa intre 3 si 6 ani, in gradinite sau in sectii organizate in alte unitati de invatamant preuniversitar.

Totodata, toti copiii cu tulburari de spectru autist si tulburari de sanatate mintala asociate care au implinit 6 ani au dreptul de a fi inscrisi in clasa pregatitoare. In clasa pregatitoare din invatamantul special sunt inscrisi copii cu tulburari de spectru autist si tulburari de sanatate mintala asociate care implinesc varsta de 8 ani pana la data inceperii anului scolar.

Dupa finalizarea ciclului gimnazial, copiii cu tulburari de spectru autist si tulburari de sanatate mintala asociate pot continua studiile in invatamantul liceal sau in invatamantul profesional, in unitati de invatamant de masa sau unitati de invatamant special, in urma unor evaluari si recomandari.

Intreaga strategie didactica trebuie sa se bazeze pe principiile invatarii diferentiate si individualizate.

*Observatiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise pe adresa: propuneri@ms.ro

 


Categorii: Actual, Legislatie, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*