„Tezaur de greșeli” – ghid de supraviețuire psiho-emoțională lansat de psihologul Carmen Neagu
Evenimentul are loc sâmbătă, 10 decembrie, începând cu ora 10.30, la „Iazul Morilor” din Buzău și este prima carte pe care profesorul și psihologul buzoian o lasează „acasă”.
În cadrul unei întâlniri moderată de Angelina Rivera Rocabado – director și profesor la Școala „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat, și avându-le ca invitate speciale pe profesoara Cornelia Staicu, viceprimarul Oana Matache și arhitect Camelia Enache, profesorul și psihologul Carmen Neagu lansează sâmbătă, 10 decembrie, la Iazul Morilor din Buzău, prima sa carte, Teazur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori, prin care încearcă să ajute cadrele didactice să facă față „cerințelor emoționale și cognitive ale clasei de astăzi, respectiv anxietății, depresiei și atacurilor de panică” cu care se confruntă în procesul didactic al zilelor noastre.
Autoarea mărturisește că ea însăși a fost „pe rând, profesorul deznădăjduit, frustrat, lipsit de putere și de sens, epuizat emoțional, fără încredere și speranță, amărât, plin de resentimente și de regrete, neputincios, cinic, derealizat, decompensat, confuz, cu o identitate neclară. M-am simțit singură și neînțeleasă, mi-a fost teamă să nu fie criticată și exclusă și multă vreme nu m-am putut uita la propriile decizii pentru că mă durea, fizic, să îmi văd greșelile. Blocată într-o rigiditate de gânduri și reacții, nu suportam și nu acceptam lumea/oamenii așa cum sunt, hrănind ideea că sunt neîmplinită din cauza ministerului/statului/sistemului/societății”.
Carmen Neagu consideră că în sistemul public de învățământ din România, comunicarea defectuoasă și superficială, lipsa de putere asupra deciziilor, numeroasele modificări introduse peste noapte pe care dascălul trebuie să le implementeze cu resurse improvizate, nominalizarea la categoria „Singurul responsabil pentru rezultatele elevilor”, critica constantă din partea beneficiarilor serviciilor sale, în condițiile în care nu are putere deplină asupra serviciilor pe care le oferă și este solicitat, de multe ori, să îndeplinească responsabilități de părinte, îl pot aduce pe profesor într-un moment în care simte că și-a ratat viața.
„Predarea este una dintre cele mai complexe și solicitante profesii din lume astăzi, necesitând niveluri foarte ridicate de competență cognitivă și emoțională. Ce rol joacă propria psihologie și bunăstare a profesorului în crearea și menținerea unei ore de curs în care toată lumea se simte în siguranță, conectată și implicată în învățare? Un rol enorm. Atunci când suntem limitați de spațiul unei clase și de timpul unui orar, răspunsul la stres este declanșat automat. Prin urmare, este nevoie de un efort suplimentar pentru a îi ajuta pe toți să se simtă în siguranță în aceste condiții. Profesorii au nevoie de un grad foarte înalt de competență socială și emoțională pentru a face acest lucru. Majoritatea dintre noi nu suntem pregătiți să facem față cerințelor emoționale și cognitive ale clasei de astăzi, respectiv anxietății, depresiei și atacurilor de panică; necesită învățare și dezvoltare personală care nu este de obicei disponibilă în formarea profesională pentru profesori”, susține Carmen Neagu.
Scriitoarea dezvăluie că știe cum se simte cineva care este „prada” propriilor gânduri și spune că și ea a avut „ani în care, când se apropia 1 septembrie, nu voiam să merg la școală. Acum 5 ani, după ce am experimentat tot ce se putea în sistemul public de învățământ, am început facultatea de psihologie și psihoterapia personală care m-au ajutat să înțeleg în ce film jucam fără să fiu pe deplin conștientă de rolul meu. Acum știu cum am ajuns aici, știu cine sunt și știu că ceea ce fac ca profesor și ca psiholog este valoros. În carte am creat o serie de direcții în care poți să privești și decizii din care poți alege pentru ca să fii împlinit în rolul tău de dascăl: un profesionist de succes, cu suficient timp liber și răbdare pentru familie și pentru pasiuni, cu siguranță financiară, entuziast și încrezător în propriile puteri și valori, creator cu sens, reglat emoțional la propriile nevoi și la nevoile oamenilor din jur, liber să își trăiască alegerile, în pace cu deciziile/greșelile/gândurile lui, rezilient, conectat la grupuri profesionale cu aceleași valori ca ale lui, curios să își deseneze viața, flexibil în gândire, demn, capabil să spună «Nu știu», «Nu pot», mulțumit cu «Suficient de bun» în domeniul în care activează, deschis la experimentare și eșec, capabil să accepte că anumite lucruri pe care le gândea în trecut erau greșite”.
„Ghidul” compilează o serie de tehnici și intervenții psiho-emoționale validate științific, explicate de un psiholog atestat de Colegiul Psihologilor din România.
Cartea vine însoțită de un jurnal de practică – „Îmblânzirea anxietății. Ghid terapeutic pentru profesori”, gândite de un profesor cu o experiență de 17 ani la catedră, capabil să își valorizeze eșecul și greșelile umane și să deschidă accesul către resursele diverselor forme de psihoterapie și către comunități de educatori cu valori similare.
Cartea „Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori” și jurnalul „Îmblânzirea anxietății. Ghid terapeutic pentru profesori” pot fi comandate pe site-ul autoarei, pe care autoarea va oferi autografe în ziua lansării.
Carmen Neagu este licenţiată în istorie și filologie, deține un master în Istoria evreilor și ebraistică, este bursieră Extensive Reading Foundation (Japonia) și IATEFL (UK), are o certificare TKT PRACTICAL (Universitatea Cambridge) și o formare în Critical Thinking in Language Learning and Teaching (Universitatea Oregon). În prezent este profesor, psiholog clinician și psihoterapeut integrativ în supervizare.