Ziua Porților Deschise la Departamentul de Simulare Medicală a UMFCD
În cei doi ani de la inaugurare, Centrul de Simulare Medicală al Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București a desfășurat 1.141 de ateliere la care au participat 19.958 de studenți, doctoranzi, asistenți, medici, farmaciști.
Aniversarea a doi ani de la înființarea Centrului de Simulare Medicală al Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București a fost marcată printr-o acțiune de tip Ziua Porților Deschise, în deschiderea căreia a fost organizată o conferință de presă.
„Am început activitatea aici, în 2020, un an provocator, al debutului pandemiei COVID-19 când, UMFCD a fost singura universitate de medicină din ţară care a insistat și a reușit să păstreze formarea studenţilor în spital, chiar dacă în condiţii mai stricte. Am găsit necesar ca apetitul studenţilor pentru practica medicală să fie totuși satisfăcut, în mod complementar, ca un pansament pentru acele vremuri, alegând soluţia cursurilor prin simulare medicală. Nu aveam foarte multe modele, manechine sau simulatoare computerizate, dar, pe parcurs, am reuşit să populăm această clădire, aceste spaţii cu modele, manechine şi simulatoare computerizate”, a precizat, în deschiderea evenimentului, prof. univ. dr. Viorel Jinga, rectorul UMF „Carol Davila”.
În 2021 a fost înființat Departamentul de Simulare Medicală, în cadrul Serviciului de Inovație și e-Health, iar în anul 2022 a fost inaugurat Centrul de Simulare Medicală, realizat la standarde ocidentale și dotat cu 35 de simulatoare avansate de înaltă fidelitate, 42 de simulatoare basic, 32 de piese de aparatură și mobilier medical, a mai spus rectorul UMFCD, subliniind că „un doctor învaţă toată viaţa, este student toată viaţa”, iar „prin simulare medicală își dezvoltă abilităţile clinice, de manualitate, de colaborare și de comunicare” cu pacienții și aparținătorii.
„Este foarte importantă simularea medicală pentru că se poate verifica dacă s-a învăţat bine procedura respectivă, se poate îmbunătăţi activitatea de îngrijire a pacienţilor, creşte siguranţa pacienţilor şi este într-un mediu sigur. Se poate repeta până se învaţă acea intervenţie medicală, se poate crea un scenariu clinic în care cel care face procedura este verificat prin filmare. De asemenea, şi comunicarea cu pacientul, cu aparţinătorii se poate realiza prin filmarea actului respectiv, după care cel care este tutorele de curs îl ia pe cursant şi discută dacă a comunicat bine sau nu cu pacientul. Scopul final este creşterea siguranţei pacientului, fiind o metodă complementară învăţământului clasic”, a adăugat prof. univ. dr. Viorel Jinga.
Conf. univ. dr. Ștefan Busnatu, prorector pentru Dezvoltarea Infrastructurii Informaţionale, Digitalizare şi Tehnologii Inovative din cadrul UMFCD, a spunctat importanţa centrului de simulare, menționând că „plecând de la un nucleu, am reuşit să creştem acest centru de simulare și am ajuns să avem un număr de 11.000 de participanţi la atelierele care au fost desfăşurate”.
„Plecând din zona manechinelor, am început să mergem foarte mult și către zona de realitate virtuală… Vorbim, practic, de crearea de algoritmi de inteligență artificială, care să fie interfațați cu imagini umane, umanoizi, strict pentru a gestiona pacienții pe diverse specialități, pentru a fi utilizat atât în zona de traning, pentru a fi utilizat atât în zona de activitate medicală, pentru că avem un deficit extrem de mare când vine vorba de resurse umană, și suntem în situația în care să ne aliniem oricum la direcțiile europene când vine vorba de inovație și digitalizare. Și atunci integram partea de stimulare și educație cu partea de prestare de servicii medicale prin aceste ecosistem pe care încercăm să-l construim într-un viitor proiect și sper să avem succes”, a detaliat conf. univ. dr. Ștefan Busnatu.
Simularea medicală reprezintă o metodă modernă de formare a viitorilor medici, utilizând diverse tehnici de predare complementare modelului clasic, în combinaţie cu aparatură, instrumente şi tehnologii inovative, pentru a crea un mediu şi scenarii de practică similare realităţii. Aceasta permite profesioniştilor din domeniul sănătăţii – medici, asistente medicale, studenţi, masteranzi să-şi exerseze şi să-şi îmbunătăţească abilităţile clinice, de manualitate, dar şi abilităţile de comunicare, coordonare şi luare a deciziilor, stimulând munca în echipă.
„Povestea simulării medicale în cadrul Universităţii de Medicină și Farmacie «Carol Davila» este una interesantă și frumoasă. Punctul de plecare poate fi considerat un exemplu clasic de obstacol transformat în oportunitate, atunci când Universitatea s-a adaptat rapid și eficace la dificultatea formării studenţilor, în contextul pandemiei de COVID-19”, a punctat as. univ. dr. Cristian Toma, coordonator Centru de Simulare Medicală UMFCD.
În cei doi ani de la inaugurare, în acest centru s-au desfăşurat 1.141 de ateliere, la care au participat 19.558 de cursanți – studenți, masteranzi și doctoranzi de la Medicină, Asistență Medicală, Stomatologie și Farmacie, medici rezidenți și cadre didactice universitare.
Echipa Centrului de Simulare Medicală este formată din 6 membri permanenți: dr. Cristian Toma – coordonatorul Centrului, as. Daniela Dunca – coordonator programe de formare Nursing, dr. Andrei Slobozeanu – coordonator programe de formare pentru studenți, dr. Ioana Vișan – coordonator programe de formare pentru medici rezidenți, dr. Bogdan Boboc – coordonator programe de formare pentru medici specialiști și Alexandru Bojică, tehnician simulare medicală.
Totodată, activitatea Centrului este sprijinită de aproximativ 70 de studenți voluntari, selectaționați în urma unui proces riguros de interviuri și a unui training extensiv, pentru a asigura calitatea predării în programul cursurilor de Tehnici Clinice de Bază și Suport Vital de Bază, program care utilizează metoda de “peer-to-peer learning” și are ca grup țintă studenții de an 1, oferindu-le acestora o bază practică cu care să își înceapă anii clinici de studiu.
Pe langă studenții voluntari, din baza de lectori colaboratori mai fac parte peste 30 de medici rezidenți, dar și peste 120 de cadre didactice din multiple și diverse catedre, care sprijină activitatea Centrului tot în mod voluntar.
Sursă foto: UMFCD