Antibiotice Iași a încheiat anul 2018 pe profit

Totodată compania a rămas principalul furnizor de medicamente generice pentru spitale, păstrându-și statutul de lider și pe alte segmente.

 

La finele săptămânii trecute a avut loc Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) producătorului de medicamente Antibiotice Iași (simbol bursier ATB), controlat de Ministerul Sănătății care deține 53% din acțiuni. Cu acest prilej a fost prezentat și supus spre aprobare auditul privind situația financiară la finele anului precedent și s-a stabilit modul în care va fi repartizat profitul net înregistrat și bugetul pe anul în curs, în ceea ce priveşte veniturile, cheltuielile şi investiţiile companiei.

Astfel, veniturile Antibiotice, care are are o capitalizare de 312,8 milioane de lei, ar urma să ajungă la 405 milioane de lei în 2019, cu 7,5% mai mult decât în 2018, iar profitul ar trebui să fie de 34,1 milioane de lei, în scădere uşoară cu 0,6% faţă de anul trecut, în condițiile în care cheltuielile totale ar urma să urce cu 8,4%.

Tot în AGA s-a stabilit că plata dividendelor se va face după data de 20 septembrie 2019, astfel că 3,5 milioane lei din totalul dividendelor vor merge către Stat (acţionarul majoritar), iar restul de 3,15 milioane de lei către persoanele juridice şi fizice care deţin restul de acţiuni.

 

După cum reiese din datele făcute publice după ședința acționarilor, pe parcursul anului trecut, producătorul român de medicamente a înregistrat o creștere cu 8% a veniturilor rezultate din vânzări, valoarea totală a acestora fiind de 364.576.466 de lei. S-a înregistrat de asemenea, o creștere cu 2% a profitului, după impozitare, valoarea rezultată fiind de 34.303.788 de lei. Totodată, profitul din exploatare a crescut cu 5%, ajungând la 39.312.791 de lei.

Ca și ceilalți producători din industria farmaceutică prezenți pe piața din România, reprezentanții companiei ieșene se plâng de impactul generat de taxa clawback, taxa care a crescut cu 25% față de anul 2017. În cazul Antibiotice Iași, valoarea acestei taxe s-a ridicat anul trecut la 36.484.667 de lei, sumă ce depășește profitul net înregistrat în aceeași perioadă.

 

În ceea ce privește vânzările pe piața internă, Antibiotice Iași a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 9,4% în comparație cu 2017. Studiile de piață realizate de Cegedim România relevă faptul că vânzările din farmacii și spitale au înregistrat o majorare de 7,4%, ajungând la valoarea de 339,3 milioane de lei. Compania își menține astfel statutul de lider pe segmentul medicamentelor generice și OTC comercializate în spitale, cu o valoare de 85,8 milioane de lei în 2018, în creștere cu 8% față de valoarea înregistrată în 2017.

Antibiotice Iași rămâne lider și pe segmentul de pulberi injectabile, cu o cotă de piață de 72%,  pe cel de supozitoare, cu o cotă de 42%, și pe segmentul de unguente, cu o cotă de 26%.

Pe segmentul medicamentelor generice și OTC, compania ocupa locul III, cu o cotă de piață de 5%, în timp ce în topul medicamentelor fără prescripție medicală și suplimente alimentare, ocupă locul 13, dintr-un total de 221 de companii, în urcare cu o poziție comparativ cu anul 2017. Anul trecut, procentul de creștere înregistrat de pe acest segment a fost de 14,4%, egal cu cel înregistrat de piața totală de profil.

 

În privința exporturilor, datele le finele anului trecut indică valori mai mari cu 6% față de 2017, ajungând la valoarea de 124 de milioane de lei, reprezentând 35% din totalul de vânzări. Principala piață în creștere în 2018 a fost cea a Asiei, un rol important în acest sens avându-l deschiderea reprezentanței proprii din Vietnam, prin care s-au realizat vânzări mai mari cu 37%.

Tot pe parcursul anului trecut a fost inaugurată cea de-a treia reprezentanță pe piețele internaționale, în Ucraina, considerată o piață emergentă, cu ritm anual de creștere de peste 15%. Prin această strategie de expansiune teritorială, compania își extinde aria de dezvoltare în zona Rusia-CSI pentru portofoliul de produse finite, iar din 2020 vor fi lansate primele produse cu brand propriu, în cadrul parteneriatelor încheiate cu distribuitorii și lanțurile de farmacii locale.

 

Investițiile realizate în 2018 s-au axat în principal pe noua secție de produse topice pe baza de corticosteroizi și antiinflamatoare nesteroidiene (creme, unguente, geluri, supozitoare, ovule), care se dorește a fi cea mai modernă din Europa de Sud-Est și care a presupus investiții de 22.607.501 de lei, constând în echipamente, camere curate și instalații de utilități.

Aceasta va fi pusă în funcțiune în 2020, iar reprezentanții companiei spun că va propulsa exporturile de produse topice pe piețe cheie din Europa, SUA și Canada. Cremele, unguentele, gelurile produse de Antibiotice Iaşi reprezintă 40% din piaţa locală şi 35% din vânzările companiei la export, iar prin creşterea capacităţii de producţie va crește și volumul trimis la export.

Investiții importante s-au realizat și în vederea alinierii la legislația europeană și americană privind combaterea contrafacerii în industria farmaceutică. Valoarea totală a resurselor alocate în ultimii doi ani pentru echipamente de serializare și software s-a ridicat la 20 de milioane de lei.

 

 


Adaugati un comentariu


 

*