APC Romania a ajuns la varsta maturitatii. La multi ani!

8 februarie 2013 | 0 comentarii |

Duminica, 10 februarie 2013, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania implineste 23 de ani de activitate. In loc de bilant, asa cum se obisnuieste, prezinta o „poveste” de succes.

 

Cu o situatie imaginara, destul de apropiata de realitate, APC Romania isi prezinta, intr-un mod propriu, „povestea” celor 23 de ani de cand ofera nu o solutie la deja vechea disputa legata de consum, ci un mod de a-i invata pe consumatori sa se descurce intre atatea produse si servicii, sa se protejeze si sa-si rezolve problemele, protejandu-si astfel viata, bunurile si sanatatea.

La fel ca in povestea pescarului flamand, caruia nu trebuie sa-i dai pesti ca sa-l ajuti, ci sa-i pui in mana o undita, sa pescuiasca singur, APC arata ca fiecare consumator care-si cunoaste drepturile si stie cum sa pretinda a-i fi respectate, reuseste, de cele mai multe ori, sa-si rezolve problemele, singur.

 „Buna ziua, numele meu este X si sunt un consumator. De dimineata pana seara consum. Produse si servicii, caci despre asta este vorba. De exemplu, atunci cand fac un dus, cand cumpar o cartela pentru transportul in comun, vorbesc la telefon sau mananc ceva la pranz. Astea sunt lucruri banale, comune, de zi cu zi. Nu mai vorbesc de cumparaturile mai mari cum ar fi un calculator, o calatorie cu avionul sau o vacanta. Problema mea nu este insa faptul ca fac toate aceste lucruri, care au devenit sinonime cu a trai sau cel putin cu o parte din a trai, ci cantitatea imensa de informatii, oferte speciale, precautii si asa mai departe pe care le primesc zilnic si intre care ar trebui sa invat sa ma descurc. Sau situatiile mai complicate care ar putea sa apara: intarzierea zborului, defectiuni ale calculatorului etc. Asa ca ma tratez”, este povestea oferita de APC Romania, in pragul aniversarii a 23 de ani de activitate. 

 

Ce este, de fapt, protectia consumatorilor?

 

In primul rand, un cadru legal care stabileste regulile jocului intre consumatori si comercianti – drepturi, obligatii, dar si sanctiuni pentru nerespectarea acestor reguli. Si un cadru institutional care urmareste modul in care sunt puse in aplicare regulile, dar si elaboreaza unele noi, atunci cand este cazul – la noi Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, prin Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor, ni se explica intr-un comunicat de presa al ANPC. 

Iar acestea reprezinta in sine acel „tratament” mentionat mai sus, informarea si educarea consumatorilor, se mai spune in documentul amintit.

De multe ori am fost intrebati: „Cum ma puteti ajuta, care este rolul vostru din moment ce nu interveniti pentru mine?” Experienta noastra, aici in Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, a aratat ca atunci cand consumatorii stiu ce sa ceara si cum sa ceara, atunci cand cunosc foarte bine ceea ce trebuie sa primeasca, problemele lor se rezolva.  

In engleza exista un termen care exprima exact ceea ce reprezinta protectia consumatorilor si ceea ce urmaresc asociatiile de consumatori – empowering the consumers – a pune puterea in mainile consumatorilor, a le oferi cunostintele, mijloacele necesare pentru a se descurca intr-o lume aparent haotica a consumului, pentru a-si rezolva problemele, in primul rand singuri, si numai daca se impune, prin intermediul autoritatilor sau a instantelor de judecata.

La aniversarea celor 23 de ani de activitate, Redactia Sanatatea Buzoiana si cititorii nostri va spunem celor de la Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania „La Multi Ani!”.


Adaugati un comentariu


 

*