Calvarul medicilor prabusiti in munti s-a incheiat. Din pacate, pilotul Adrian Iovan si o studenta din avionul esuat au decedat
Dupa o operatiune de salvare extrem de tensionata, medicii din echipa de transplant aflata in avionul care a aterizat fortat in Apuseni au fost gasiti si transportati la spital, insa pentru pilotul care le-a salvat viata nu s-a mai putut face nimic. La fel si pentru o tanara care se pregatea sa devina medic.
Deznodamant doar pe jumatate fericit in cazul accidentului aviatic de luni, 20 ianuarie 2014, in care a fost implicat un avion civil care efectua un transport medical. Medicii din echipa de transplant aflata la bord au reusit sa supravietiuasca, in ciuda traumatismelor si fracturilor suferite, insa asistand neputinciosi la moartea pilotului Adrian Iovan, cel care se afla la mansa avionului si a unei studente din anul V a Facultatii de Medicina Militara.
Experienta traita de cei patru medici plecati in misiune pentru salvarea unor vieti si ajunsi in situatia de a se lupta pentru propria lor viata si a-si acorda reciproc ingrijiri, a fost una cumplita. Acestia au petrecut mai mult de sase ore izolati in creierii muntilor, raniti si inghetati de frig, alaturi de doi colegi de echipaj care agonizau si in cele din urma s-au stins sub ochii lor. Cazuti cu avionul in mijlocul unei paduri in cursul dupa-amiezei de luni, medicii raniti au fost gasiti abia dupa ore bune de cautari si au ajuns la spital in aceasta dimineata, starea lor fiind stabila si beneficiind de ingrijiri din partea colegilor.
Echipa compusa din medicul coordonaror Radu Zamfir, de la Spitalul Clinic Fundeni, medicul Valentin Calu, purtator de cuvant la Spitalul Elias, medicul Catalin Pivniceru de la spitalul Sfanta Maria, insotiti de medicul Sorin Ianceu de la Spitalul din Oradea si tanara studenta la medicina, a pornit spre Oradea la bordul avionului pilotat de Adrian Iovan, cu misiunea de preleva ficatul de la o pacienta aflata in moarte cerebrala si de a reveni apoi la Bucuresti, unde organul urma sa fie transplantat unei alte paciente cu o afectiune hepatica grava.
Cei trei medici de la spitalele din Bucuresti sunt printre cei mai buni specialisti pe care ii are Romania la ora actuala in materie de prelevare de organe, iar medicul oradean si studenta la medicina efectuau stagii de pregatire sub indrumarea acestora. Echipa medicala, impreuna cu pilotul Adrian Iovan, efectuase zeci de zboruri similare la bordul aceluiasi avion si nimeni nu se astepta ca aceasta misiune sa aiba un deznodamant tragic, insa lucrurile au luat o turnura dramatica in dimp ce aparatul zbura desupra Apusenilor, pe raza judetului Cluj.
Se pare ca pilotul a raportat ca ar avea probleme cu vizibilitatea din cauza cetei si ca va reduce din altitudine. Nu s-a stabilit ce s-a mai intamplat dupa aceea, insa pilotul a luat decizia de a ateriza fortat, in mijlocul unei paduri din zona Belis. A reusit sa aduca avionul la sol, protejand pe cat s-a putut, viata copilotului si a celor cinci medici. Impactul cu solul a fost destul de puternic, astfel ca toti cei sapte ocupanti ai aeronavei au suferit traumatisme mai grave sau mai usoare insa, cel mai important este faptul ca au scapat cu viata. Adrian Iovan a ramas incarcerat la mansa, iar medicul Radu Zamfir a sunat imediat la 112 unde a raportat incidentul, grabindu-se apoi sa le acorde primul ajutor celorlalte victime, fiind cel mai usor ranit si poate cel mai experimentat in interventii de urgenta.
Era doar inceputul calvarului ce avea sa urmeze, victimele accidentului petrecand ore intregi in frig si in intuneric, asteptand echipele de salvare. Medicul Radu Zamfir a dat foc mai multor obiecte de uz personal pentru a se incalzi dar si pentru a face vizibil salvatorilor locul in care se aflau, in timp ce echipejele de la ISU, Salvamont, Jandarmii montani se mobilizau impreuna cu padurari din zona si sute de localnici din comuna Horea, veniti sa dea o mana de ajutor, intrucat cunosteau bine locurile.
Cautarile au durat insa pana dupa miezul noptii, timp in care s-a tinut legatura cu victimele prin telefon, principala dificultate fiind aceea de a localiza cu exactitate zona in care se petrecuse accidentul. Cautarile s-au desfasurat pe un areal de circa 40 de kilometri, in zona muntoasa, pe drumuri greu accesibile, pe care nu se putea ajunge cu niciun fel de vehicul, iar in acest timp starea victimelor se agrava, in special din cauza frigului care se lasase. Fiind medici de profesie, cu toti erau constienti despre pericolul instalarii socului hipotermic, asa ca au facut tot ce era posibil pentru a se incalzi. Din pacate, gravitatea leziunilor, faptul ca nu se putea misca intrucat era incarcerat si frigul au facut ca starea pilotului Adrian Iovan sa se agraveze dupa aproximativ doua ore, medicii din echipa neputand face prea mare lucru pentru a-l ajuta. Pilotul s-a stins sub ochii lor, in timp ce starea studentei la medicina incepea sa se agraveze, dand primele semne de hipotermie. Nici ea nu a mai rezistat mult, intrand in stop cardio respirator, iar manevrele de resuscitare aplicate de colegii ei si apoi de echipele de salvatori au fost zadarnice.
Victimele au fost gasite dupa miezul noptii de un grup de localnici si padurari, fiind nevoie de alte cateva ore pentru ca salvatorii calificati sa ajunga la fata locului si apoi sa-i transporte pe raniti pana la ambulante si apoi la spitalul din Cluj.
Cei patru medici si copilotul au fost diagnosticati cu fracturi si traumatisme la membre, coloana si bazin, cu toti fiind internati la spitalul din Cluj, starea lor de sanatate neimpunand un transfer urgent la spitalele din Capitala. Tanara care ii insotea a fost gasita in stop cardiorespirator si i s-a aplicat protocolul complet de resuscitare insa, din pacate, manevrele nu au dat niciun rezultat, in cele din urma fiind declarata decedata. Trupul pilotului Adrian Iovan a fost cu greu extras din epava avionului, si in cazul acestuia medicii fiind nevoiti sa constate decesul.
La spitalul din Cluj au fost luate toate masurile necesare pentru primirea victimelor, mai multi medici deplasandu-se si la fata locului cu autospecialele SMURD pentru victime multiple. In cursul diminetii de astazi, starea celor cinci victime era stabila, primind tratamente pentru terapia durerii si fiind supuse interventiilor chirurgicale pentru rezolvarea fracturilor deschise, acolo unde a fost cazul. Dat fiind experienta prin care au trecut, unii dintre ei erau in stare de soc, insa medicii care ii ingrijesc spun ca se afla in afara oricarui pericol.
Exista in prezent numeroase voci, printre care cele ale medicilor Victor Zota, coordonatorul Programului National de Transplant, si Irinel Popescu, directorul Clinicii de Chirurgie si Transplant Hepatic de la Institutul Fundeni, care acuza intarzierea cu care s-a facut localizarea victimelor si cu care s-a ajuns la locul accidentului, reclamand faptul ca nici la nivelul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, nici la al celorlalte structuri din MAI nu exista aparatura adecvata care sa poata face localizarea exacta pe baza semnalelor GPS sau a celor transmise de telefoanele mobile.
Referitor la tragedia aviatica din Apuseni, dr Crina Stefanescu, presedintele Asociatiei Transplantatilor de Ficat LIVERTRANS, transmite printr-un comunicat de presa ca „membrii Asociatiei sunt profund indurerati ca accidentul aviatic din Muntii Apuseni s-a soldat cu pierderi de vieti, iar salvatorii s-au transformat in victime. Ne este greu sa acceptam ca pilotul Adrian Iovan si o tanara studenta la Medicina si-au pierdut viata in misiunea de salvare, desi in momentul accidentului traiau si ar fi putut fi salvati. Vrem sa stim de ce s-a ajuns atat de tarziu la victime si ce nu a functionat cum trebuie in interventia pentru salvarea victimelor.
Asa cum au spus deja prof.dr.Irinel Popescu si dr. Victor Zota, ni se pare inadmisibil ca in anul 2014, institutiile statului roman nu a putut asigura localizarea aeronavei intr-un timp rezonabil, astfel incat toti ranitii sa poata fi salvati. Ne este imposibil sa intelegem de ce a fost nevoie de mai mult de sase ore pentru ca echipajul aeronavei sa poata fi gasit, chiar si in conditii meteorologice nefavorabile.
In fata une astfel de tragedii nu putem decat sa ne exprimam recunostinta fata de cei doi EROI care si-au pierdut viata, ca si fata de ceilalti membri ai echipajului: dr. Radu Zamfir din echipa coordonata de d-nul prof.dr. Irinel Popescu la Institutul Clinic Fundeni, dr. Valentin Calu de la Spitalul Elias, care au facut tot ce le-a stat in putinta pentru a tine in viata ranitii si a tine legatura cu echipele de salvare, dr.Catalin Pivniceru de la Spitalul Sfanta Maria, dr.Sorin Ianceu de la Oradea si copilotul al carui nume nu s-a dat publicitatii.
Intr-un astfel de moment putem intelege cu totii ceea ce noi, transplantatii, stim deja, anume ca medicii romani merita apreciati si respectati pentru felul in care isi asuma riscuri majore pentru a salva vieti, in ciuda neajunsurilor si lipsei de respect din partea unora care nu stiu ce inseamna o astfel de profesie.
Suntem alaturi de cele doua familii indoliate si ne exprimam speranta ca supravietuitorii vor fi in curand in afara oricarui pericol, pentru a-si continua misiunea de salvatori pentru care Dumenzeu le-a daruit vointa si pricepere”.
PACAT, PACAT, PACAT. A MURIT DUPA 2 ORE SI 45 MINUTE DE CHINURI SI NUMAI DIN CAUZA INCOMPETENTEI SI NEPASARII, NESIMTIRII SI LIPSEI DE INTERES FATA DE NOI TOTI. SUNTEM BUNI NUMAI LA ALAGERI, DUPA MOARTE SCRIE PE NOI
Batjocoriti de Boc – Basescu, Guvernul Ponta inca NU recunoaste ca diminuarea pensiilor aviatorilor civili (iata, Adi Iovan este UN CAZ) cu 40-90 % este O MARE NEDREPTATE, FARADELEGE, BATJOCURA …
Din pacate Emil Boc de la Margau (loc din apropiere unde “primul” s-a nascut si, din pacate, Adrian Iovan a pierit) a lovit din nou breasla aviatorilor civili din Romania bajocoriţi de regimul lui Boc – Basescu si mentinuti în desconsiderare de catre USL. Daca istoria neagra a Romaniei ne scutea de Boc, Adrian Iovan (un aviator civil pensionar, nevoit sa-si vanda in continuare talentul pentru a face faţa problemelor zilei cu pensia de serviciu drastic amputata), poate, era acum în viata.
Toata lumea isi da cu parerea… iar televiziunile fac rating
Accidentul este accident si trebuie analizat corect pe toate etapele de responsabilitate.
Tot programul TV care a captat atentia nu este decat pentru ”rating”: oameni invitati sa-si de-a cu parerea, oameni care nu au notiuni tehnice sau nu stiu cat este implementat; oameni care nu au mers toata viata decat pe asfalt si-isi dau cu parerea cat de usor este sa identifici pe cineva in padure, in zona de munte, pe ceata, cu zapada, etc, etc
De fiecare data televiziunile depasesc decenta unei informatii corecte – ele vor rating si nu informatii pertinente.
Cred ca ar trebui prima data analizata opotunitatea zborului. Daca ai ceata densa, daca nu ai un aparat dotat sa zboare pe ceata cum trimiti la risc niste oameni doar ca sa preleveze niste organe. Transplantul trebuie efectuat in termen, daca se poate, dar fara a risca viata nimanui (transplantul este o necesitate dar nu o urgenta).
Nici pompierii nu intra intr-o cladire cu risc de prabusire.
Ar fi deci de analizat cine a aprobat zborul (care se pare nu intrunea conditii de siguranta) dar si faptul ca pilotul ar fi avut si el dreptul sa refuze un zbor riscant daca ar fi avut toate datele tehnice.
Nu cred ca personalul medical a fost informat sau ca trebuia sa i se riste viata cat timp nu era stare de urgenta.
Autoritatea sau autoritatile care au aprobat zborul sunt principalii vinovati.
Sa mai vedem daca zborul era asigurat sau daca firma de asigurari va voi sa plateasca depagubirile in conditiile in care siguranta zborului nu a fost asigurata.