Cinci zile în plus de concediu plătit pentru salariații care îngrijesc o rudă grav bolnavă

17 octombrie 2022 | 0 comentarii |

Legea care introduce în Codul Muncii și Codul Administrativ mai multe drepturi suplimentare pentru salariaţi, printre care și acordarea unui concediu pentru îngrijire sau sprijin personal oferit unei rude sau unei persoane bolnave care locuieşte în aceeaşi gospodărie, a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis.

 

Legea care modifică și completează Codul muncii şi a Codul administrativ, în care sunt prevăzute mai multe drepturi suplimentare pentru salariaţi, în scopul transpunerii în legislaţia naţională a mai multor directive europene, a fost promulgată astăzi, de președintele Klaus Iohannis.

Noul act normativ prevede dreptul de a li se acorda angajaților un concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie, dar și că funcţionarii publici pot lucra în regim de telemuncă. „Angajatorul are obligația acordării concediului de îngrijitor salariatului în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie cu salariatul și care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durată de 5 zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului”, prevede legea promulgată. Perioada nu se include în durata concediului de odihnă anual și constituie vechime în muncă și în specialitate.

 

O durată mai mare pentru concediul de îngrijitor se poate stabili prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate. Prin derogare de la lege, salariaţii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuţiei, au mai stabilit parlamentarii.

Totodată, perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii.

Problemele medicale grave, precum și condițiile pentru acordarea concediului de îngrijitor, se vor stabili printr-un ordin comun al miniștrilor Muncii și Sănătății. Neacordarea de către angajator, a concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile legii va fi sancţionată cu amendă între 4.000 și 8.000 lei.

 

Legea prevede, de asemenea, că salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile, dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator, care are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării. Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Un alt articol din noul act normativ prevede că „salariatul are dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului, în condițiile informării prealabile a angajatorului și cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului”, cu condiția ca absentarea de la locul de muncă să nu depșească 10 zile lucrătoare într-un an calendaristic.

 

O altă prevedere reglementează acordarea concediului paternal la solicitarea scrisă a salariatului, de către angajator, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiţionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului, iar încălcarea acestei obligaţii se va sancţiona cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Angajatorul poate stabili însă programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp. Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord și modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.

Salariații vor putea să muncească la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza mai multor contracte individuale de muncă, „fără suprapunerea programului de muncă”.

 

Între articolele noi la Codul administrativ se numără unul care prevede că raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici se pot exercita şi în regim de telemuncă, precum şi în regim de muncă la domiciliu sau alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru. Durata activităţii desfăşurate în regim de telemuncă nu poate depăşi 5 zile pe lună şi se poate aproba pentru funcţionarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani.

Pe durata exercitării activităţii în regim de telemuncă sau a muncii la domiciliu, funcţionarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepţia sporului pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.

Conducătorul autorităţii sau instituţiei publice/ persoana cu competenţe legale trebuie să informeze funcţionarul public cu privire la dreptul la formare şi perfecţionare profesională, durata concediului de odihnă, condiţiile de acordare a preavizului, data plăţii salariului, modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, remuneraţia acestora sau, după caz, compensarea prin ore libere plătite, acordurile colective încheiate cu sindicatul, contribuţii suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupaţională. Informaţiile se comunică sub forma unui document în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data la care începe să exercite funcţia publică.

 

Potrivit noii legi, este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

 

 


Adaugati un comentariu


 

*