Noi sporuri în sistemul medical, pentru personalul implicat în gestionarea crizei Covid19

8 august 2020 | 0 comentarii |

Directorii DSP-urilor, inspectorii sanitari și personalul medico-sanitar şi auxiliar sanitar, inclusiv personalul de specialitate din structurile paraclinice şi personalul paramedical implicat direct în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19 vor primi bani mai mulți, de la 1 august.

 

Executivul a aprobat, în ședința de vineri, o Ordonață de Urgență prin care rezolvă o parte dintre revendicările pe care sindicatele din domeniul medical le-au negociat cu premierul Ludovic Orban și cu ministrul Sănătății Nelu Tătaru.

Prin noul act normativ se elimină anumite inechități salariale și se ajustează diferențele existente pe perioada stării de alertă constituită conform legii, pentru „unele categorii de personal implicate în activități de gestionare a cazurilor infectate cu noul corornavirus, în vederea asigurării capabilităţii de pregătire pentru un răspuns adecvat”, iar nivelul concret al sporurilor urmează să fie stabilit de conducerea fiecărei unităţi sanitare cu personalitate juridică, de comun acord cu sindicatele reprezentative şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli, transmite Ministerul Sănătății, printr-un comunicat.

Astfel, comitetul director din cadrul direcțiilor de sănătate publică va beneficia de un spor pentru condiții epidemiologice deosebite de 40% la salariul de bază, iar inspectorii sanitari care desfășoară activități în domeniul controlului în sănătatea publică de un spor de 30% la salariul de bază”, potrivit noii OUG.

 

Ministrul Sănătății consideră că în acest fel vor fi ajustate diferențele salariale dintre categoriile de personal din cadrul direcțiilor de sănătate publică implicate în aplicarea măsurilor impuse pe perioada stării alertă, în vederea atragerii de personal calificat pe de o parte, cât și a menținerii celui existent pe de altă parte, în condițiile în care numărul anjagațiilor din aceste instituții este unul redus.

Măsura este justificată și de evoluţia situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului pe teritoriul României, care indică o creştere semnificativă a numărului de persoane infectate cu COVID-19 și implicit a volumului activităților de supraveghere activă, depistare timpurie, izolare şi tratare a cazurilor, de urmărire a contactelor şi prevenire a răspândirii continue a infecţiei. În vederea asigurării capabilităţii de pregătire a direcțiilor de sănătate publică pentru gestionarea la nivel adecvat a infecţiilor cu noul coronavirus, se impune adoptarea unei măsuri de stimulare a personalului în care desfășoară pe durata stării de alertă activități de prevenire și limitare a răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus, în sensul ajustării diferențelor salariale dintre categoriile de personal din cadrul direcțiilor de sănătate publică implicate în aplicarea măsurilor impuse pe perioada stării de alertă”, se menționează în comunicatul MS.

 

De asemenea, actul normativ prevede ca, până la data încetării stării de alertă instituită din cauza infecţiilor cu noul coronavirus, orele suplimentare efectuate peste programul normal de lucru de către personalul de specialitate din cadrul direcțiilor de sănătate publică să poată fi plătite conform prevederilor art. 8 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2020.

Totodată, prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea cadru nr. 153/2017, se creează cadrul legal astfel încât indemnizația de detașare prevăzută la art. 19 din Legea nr. 136/2020 să poată fi plătită în cuantumul prevăzut legal.

În vederea eliminării inechităților privind mărimea concretă a sporului pentru condiții de muncă, actul normativ mai reglementează ca, începând cu data de 1 august 2020, personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar, inclusiv personalul de specialitate din structurile paraclinice medico-sanitare şi personalul paramedical, implicat direct în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, să beneficieze de sporurile pentru condiții de muncă peste limita minimă prevăzută legal”, subliniază oficialii MS.

Nivelul concret al acestor sporuri va fi însă stabilit de conducerea fiecărei unităţi sanitare cu personalitate juridică, de comun acord cu sindicatele reprezentative semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sistem sanitar, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.

 

Tot vineri, Guvernul a decis acordarea a 2.500 lei, o singură dată, angajaţilor care lucrează cel puțin 15 zile în regim de telemuncă, în perioada stării de urgenţă sau de alertă, pentru achiziţionarea de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă, pentru a impulsiona angajatorii să utilizeze telemunca, în contextul în care regulile de distanţare fizică, inclusiv la locul de muncă, trebuie menţinute.

Măsura se adresează angajatorilor care au statutul de întreprinderi mici şi mijlocii şi care au făcut dovada utilizării telemuncii în perioada stării de urgenţă. Banii se acordă prin Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) din bugetul asigurărilor pentru şomaj, din subvenţii de la bugetul de stat, în limita bugetului alocat, până la 31 decembrie 2020.

Măsurile adoptate nu se aplică instituţiilor publice, angajatorilor care la data solicitării se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate şi nici angajatorilor care sunt înregistraţi în jurisdicţii necooperante în scopuri fiscale.

 


Adaugati un comentariu


 

*