Promisiuni guvernamentale pentru salvatorii de la Ambulanță și pentru DSP-uri

4 august 2020 | 0 comentarii |

În cadrul unei întâlniri avută cu reprezentanții Federației Sindicale Ambulanța, ministrul Sănătății și-a manifestat disponibilitatea de a le satisface cel puțin în parte revendicările și a amintit de unele măsuri deja luate în cadrul Direcțiilor de Sănătate Publică.

 

Ministrul Nelu Tătaru și dr. Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, s-au întâlnit astăzi cu o delegație a Federației Sindicale Ambulanța din România, cu care au discutat despre problemele ridicate de personalul din serviciile publice de ambulanţă cu mai multe ocazii în ultima perioadă, între care suplimentarea personalului angajat în domeniu, clarificarea condiţiilor de acordare a sporului de risc aprobat prin Ordonanţa de Urgenţă nr.43/2020 şi a sporului pentru recunoaşterea meritelor personalului medical participant la acţiuni medicale împotriva COVID-19.

După întâlnire, ministrul a declarat că pentru perioada imediat următoare are în vedere creşterea numărului de echipaje din cadrul serviciilor medicale de urgenţă prespitalicească şi, în acest sens, vom demara discuţii cu colegii de la ministerele de resort pentru calcularea impactului bugetar”, amintind că personalul din direcţiile de sănătate publică a fost deja suplimentat, prin detaşarea a aproximativ 900 de asistenţi medicali şi medici şcolari.

Nelu Tătaru a transmis liderilor salvatorilor că va manifesta în continuare disponibilitate pentru dialog și le-a promis că împreună cu echipa sa de la Ministerului Sănătăţii va analiza şi va lua în discuţie cererile personalului din serviciile publice de ambulanţă.

 

La rândul său, liderul sindical Gheorghe Chiș a declarat, după întâlnirea cu ministrul Nelu Tătaru, că s-a discutat despre rectificarea bugetară, sporuri și posturile repartizate temporar și că „problemele sunt destul de serioase și mă refer mai ales la situația de pandemie. O primă problemă a fost bineînțeles partea de asigurare a bugetului necesar pentru rectificarea bugetară a serviciilor de ambulanță la nivelul necesarului, atât la titlul de salarii, cât și la cheltuieli materiale, pentru că bugetul aprobat pe anul 2020 nu a avut în vedere aceste cheltuieli suplimentare, apărute în urma declanșării pandemiei. Așa că sunt discuții pe această temă și sperăm ca acest subiect să fie rezolvat, întrucât ni s-a promis că Ministerul Sănătății face eforturi, împreună cu Guvernul, să asigure bugetul necesar”.

O altă problema considerată „acută” de către cei care lucrează în serviciile de ambulanță este permanentizarea posturilor repartizate temporar, pe perioada stării de urgenta, pentru maximum 6 luni. „Știți că am primit 1.000 de posturi pentru serviciile de ambulanță și bineînțeles și DSP-urile au fost în aceeași situație. Am solicitat ca aceste posturi să rămână la serviciile de ambulanță, având în vedere că noi avem un deficit de personal masiv, prin pierderea a 3.000 de posturi în perioada 2009 – 2013 și nu am recuperat decât foarte putine. Vrem ca aceste posturi să fie ocupate prin concurs, dar din păcate nu se poate în această perioadă de pandemie”, a menționat liderul sindical care spune că, în acest moment, sunt ocupate doar 50% din cele 1.000 de posturi, pentru că „nimeni nu lasă un post stabil pentru un post temporar”.

 

Gheorghe Chis – lider Ambulanta

Gheorghe Chiș a mai spus că acordarea stimulentului de risc este o altă problemă a serviciilor de ambulanță, întrucât, deși „se discută de luni de zile, de la momentul declanșării stării de urgență, este în continuare o problemă, pentru ca nu a fost acordat la întreg personalul care desfășoară activitate în teren”.

În plus, liderul sindical susține că acum există un blocaj și din cauza contestării la Curtea Constituțională, a legii care aprobă Ordonanța 64, ce modifică și completează Ordonanța 43, pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii COVID-19, pe perioada stării de urgență. „În acest moment suntem în așteptare, pentru că în legea adoptată în Parlament, noi am adus modificări prin care să se poată acorda acest stimulent de risc și pentru personalul care a participat la cazuri suspecte, nu doar confirmate. Așa că, din acest punct de vedere, așteptăm decizia Curtii Constituționale”, a mai spus Gheorghe Chiș.

În ceea ce privește sporul de recunoștință, liderul sindical susține că există probleme de interpretare în unele județe, unde „în mod foarte greșit, încep să calculeze minutele și secundele, ceea ce e inuman, nu ai cum să faci acest lucru, și nu acordă acel spor de 20% reglementat prin ordin de ministru pentru personalul din serviciile de ambulanță. Și aici mă refer la personalul de specialitate, medico-sanitar sau partea de dispecerat, de coordonare. Am cerut ministrului să aducă clarificari pe acest aspect, întrucât încercăm să dăm un cadru unitar în toate serviciile de ambulanță”, a detaliat liderul Federatiei Naționale Sindicale Ambulanță.

 

Pe de altă parte, deși ministrul Sănătății nu a spus nimic despre această intenție, Guvernul a elaborat un proiect de Ordonanță prin care va aloca sporuri în valoare de 40% din salariul de bază directorilor executivi și executivi adjuncți ai direcțiilor de sănătate publică, respectiv, de 30% din salariul de bază funcționarilor publici încadrați în serviciul de control în sănătate publică, pe perioada stării de alertă.

Potrivit notei de fundamentare a actului normativ, decizia de a acorda aceste sporuri este motivată prin faptul că în perioada stării de alertă „se dispun noi activități pe care trebuie să le desfășoare direcțiile de sănătate publică în situații de risc epidemiologic și biologic, sens în care personalul direcțiilor de sănătate publică are instituite și alte obligații, printre care enumerăm asigurarea triajului epidemiologic din punctele de trecere a frontierei, monitorizarea persoanelor aflate în auto-izolare la domiciliu, a persoanelor aflate în carantină, recoltarea probelor în teren de la persoanele care corespund definiției de caz pentru testare COVID-19, activități în care sunt implicați inclusiv funcționari publici”.

Paradoxal, decizia Guvernului de a aloca aceste sporuri personalului din DSP vine într-un moment în care scandalurile legate de ineficiența direcțiilor de sănătate publică în gestinarea epidemiei de COVID-19 se țin lanț.

De cealaltă parte, DSP-urile se plâng de faptul că anchetele epidemiologice presupun un „volum mare de muncă” și de faptul că personalul ar fi insuficient.

 


Adaugati un comentariu


 

*