Criza citostaticelor si bajbaiala autoritatilor

26 ianuarie 2013 | 2 comentarii |

Aproape 69 de milioane de lei, „gaura” la Ministerul Sanatatii. Bolnavii de cancer se plang de  lipsa medicamentelor. Ministerul Sanatatii a descoperit vinovatii. Intra pe fir procurorii anticoruptie.

 

Lipsa medicamentelor oncologice a inregistrat zilele acestea o noua criza. Bolnavii de cancer, si asa batuti de soarta, spun ca cel putin 10 medicamente lipsesc de pe piata si sunt nevoiti sa le achizitioneze din strainatate, cu preturi cuprinse intre cateva sute si cateva mii de euro pe luna, desi afectiunile oncologice sunt incluse in Programele nationale de sanatate, gratuite.

Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a confirmat ca intre 18 si 24 de medicamente oncologice inregistreaza discontinuitati in aprovizionare, aratand ca Ministerul, in proiectul de buget pe 2013, a prevazut in acest scop peste un milion de lei. „Incepand din 2013, datorita specificului curativ, Programul national de oncologie va fi finantat numai de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Sumele prevazute in bugetul de asigurari sociale de sanatate sunt de 1.031.000.000 de lei”, se arata in nota prezentata Executivului.

Ministrul arata insa ca pentru ca situatia sa fie deblocata este necesara  suplimentarea bugetului Companiei Unifarm cu pana la 1.000.000 de euro, pentru a se putea achizitiona medicamentele necesare tratamentelor oncologice, la timp.

 

 

Premierul Victor Ponta promite ca Guvernul va rezolva „criza” printr-un imprumut de 800.000 de euro de la Trezorerie, din care se vor achizitiona in avans medicamentele. In acest scop, Guvernul va modifica Legea Sanatatii, pentru a permite MS majorarea capitalului social al Unifarm.

Din pacate, situatia medicamentelor pentru programele speciale oncologice s-a rezolvat doar statistic (de la circa 2.500 de bolnavi pe listele de asteptare la 1.200 si reducerea perioadei de la sase la doua luni). Azi, cu Ministerul Finantelor si Ministerul Sanatatii am identificat solutiile reale pentru ca problema sa fie rezolvata definitiv; in sedinta de miercuri, prin doua ordonante de urgenta, vom modifica Legea Sanatatii 95/2006 pentru a da voie Ministerului Sanatatii sa majoreze capitalul social la Unifarm si vom imprumuta imediat din Trezorerie catre Unifarm cei 800.000 de euro necesari pentru achizitionarea in avans a tuturor medicamentelor necesare”, a declarat premierul, cerandu-si scuze bolnavilor si familiilor acestora pentru situatia critica in care acestia se afla de mai bine de doi ani.

Solutia fusese propusa de dr. Raed Arafat in decembrie anul trecut, cand a declarat ca pentru a stabili o continuitate si un stoc al acestor medicamente, a fost facuta o nota de informare catre Guvern, prin care am propus majorarea capitalului social al Unifarm cu 800.000 – 1.000.000 de euro, crearea unui fond de rulment, prin care sa poata sa achizitioneze medicamentele, sa creeze un stoc din care spitalele pot face comanda”,

 

Eugen Nicolaescu, ministrul Sanatatii

Ministrul Sanatatii a gasit si vinovatii pentru „criza” oncologicelor. In raportul prezentat de Ministerul Sanatatii in Guvern, privind „criza” medicamentelor oncologice, cu informatii referitoare la mecanismul de finantare a tratamentului oncologic in reteaua spitalelor publice, sunt prezentate cauzele disfunctiilor si propuneri de solutionare a acestora.

Criza s-ar datora, potrivit lui Nicolaescu, discontinuitatii in aprovizionarea unitatilor sanitare, pe fondul lipsei de interes a producatorilor si distribuitorilor pentru produse ieftine, dar si de preturile foarte mari ale unor tratamente, chiar peste 1.500 euro doza. O alta cauza ar fi scoaterea din productie sau blocarea la producator a unor medicamente oncologice, ca urmare a cresterii exigentelor in impunere a regulilor de buna practica de fabricatie sau din interese economice, mai arata documentul MS.

Ministrul Sanatatii recunoaste insa ca de vina pentru „criza” actuala este si dezorganizarea existenta in gestionarea programelor de sanatate, la nivelul MS si CNAS. „Reducerea numarului de persoane calificate profesional implicate in proiectarea si monitorizarea activitatii in cadrul programelor nationale de sanatate a transformat Ministerul Sanatatii numai intr-o structura de alocare a resurselor si de decontare catre furnizorii de servicii medicale. A fost redusa la maxim capacitatea de evaluare a rezultatelor obtinute, de urmarire a modului in care sunt cheltuiti banii, de proiectare si reproiectare a actiunilor desfasurate in programe in acord cu evolutia starii de sanatate a populatiei”, se arata in nota pe care Ministerul Sanatatii a prezentat-o vineri, Executivului, pe marginea acestui subiect.

 

Solutia ar fi ca Unifarm sa achizitioneze medicamentele lipsa, din exterior. Ministerul Sanatatii a explicat insa ca Unifarm are resurse limitate pentru achizitionarea medicamentelor oncologice, de aceea a cerut suplimentarea bugetului cu o suma cuprinsa intre 500.000 – 1.000.000 de euro.

Deoarece cele mai multe medicamente oncologice sunt achizitionate in baza autorizatiilor de nevoi speciale, care au valabilitate de pana la un an, acestea sunt platite in avans, la semnarea contractului sau intr-un termen de maximum 30 de zile. In conditiile in care CNAS deconteaza contravaloarea medicamentelor la 210 zile, Unifarm intampina greutati foarte mari in recuperarea contravalorii medicamentelor vandute spitalelor”, se arata in nota prezentata Guvernului.

Medicamentele oncologice specifice sunt finantate atat din bugetul Ministerului Sanatatii, cat si din Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate, prin Programul national de oncologie. Celelalte medicamente si tratamentele oncologice, printre care radioterapie, interventii chirurgicale, tratamente de paliatie, sunt decontate spitalelor ca servicii medicale din bugetul Fondului National Unic de Asigurari de Sanatate.

 

Criza medicamentelor oncologice se datoreaza atat proastei gestionari a fondurilor si risipei din sistem, cat si lipsei de implicare a unor directori de spitale, considera ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu.

De aceea, MS a propus reproiectarea mecanismului de decontare a serviciilor medicale, intensificarea activitatii de control si sanctionarea managerilor de spital care nu achizitioneaza medicamente oncologice de la Unifarm ori care intarzie achitarea facturilor restante.

Unifarm are in stoc 13 dintre medicamentele oncologice la care se inregistreaza dificultati in aprovizionare, alte trei dintre cele aflate pe lista vor intra in depozitele Unifarm pana la sfarsitul lunii ianuarie, patru nu se pot achizitiona din cauza pretului foarte mare sau pentru ca s-a sistat sau s-a blocat productia lor, iar pentru restul medicamentelor oncologice se poarta negocieri, se arata in nota prezentata Guvernului.

Ministrul Sanatatii sustine ca medicamente sunt in depozitele Companiei Nationale Unifarm, la dispozitia spitalelor, si sunt afisate in sistemul electronic de achizitie (SEAP), dar „in mentalitatea unora, este mai simplu sa trimiti bolnavul sau familia acestuia sa cumpere medicamentele din farmacii sau sa te plangi ca nu gasesti medicamente, decat sa verifici stocurile existente la Unifarm”, apreciaza ministrul Nicolaescu. In consecinta, organizarea de achizitii centralizate pentru medicamentele utilizate frecvent, care au consumul cel mai mare, incheierea de acorduri cadru pe doi ani, de catre Ministerul Sanatatii si de contracte subsecvente anuale, de catre unitatile sanitare si infiintarea Agentiei de Programe, in subordinea MS, ar reduce risipa din sistem.

 

Dr. Doru Badescu, presedinte CNAS

O „gaura” de 68,7 milioane de lei in bugetul MS a fost constatata de Corpul de control al primului ministru. Aceasta s-ar datora neindeplinirii corespunzatoare a sarcinilor de serviciu de catre unii functionari ai MS. Corpul de Control al premierului a constatat ca nu s-au urmarit si incasat contributiile  de la 23 de platitori selectati prin sondaj, in raport cu sumele notificate, in perioada trimestrul IV 2009 – trimestrul III 2011.

Raportul de control a fost transmis Agentiei Natioale de Administrare Fiscala, Directiei Nationale Anticoruptie, Agentiei Nationale de Integritate si Curtii de Conturi, intrucat faptele pot intruni elementele constitutive ale infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice in forma calificata.

In noiembrie 2012, presedintele CNAS, Doru Badescu, facea publice rezultatele unui control al Curtii de Conturi, facut pe zece ani, aratand ca „asa cum in domeniul energetic exista «baietii destepti», si sanatatea are «baietii» ei, care au lucrat in defavoarea asiguratului”.

Potrivit Raportului Curtii de Conturi, prezentat de Badescu, sursa principala a prejudiciului este procesul de implementare a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI). Acesta a fost gandit pentru o perioada de 15 ani, 2 pentru faza de constructie si 13 pentru faza de operare, sumele alocate fiind distribuite: 30.483.124 de euro pentru faza de constructie si 62.616.320 de euro pentru faza de operare, 9.745.172 de euro pentru actualizarea tehnologica si 16.693.383 de euro pentru achizitia terminalelor de acces pentru furnizori. Astfel, forma contractului a permis modificarea acestuia in perioada 2002-2011 prin 18 Acte Aditionale, cu consecinte atat in modificarea structurii si functiunilor SIUI fata de conditiile initiale, cat si ca valoare.

Curtea de Conturi a constatat ca acest contract a fost semnat inca de la inceput in conditii dezavantajoase pentru CNAS, cu incalcari grave ale prevederilor legale privind investitiile si achizitiile publice, in detrimentul asiguratului.



Comentarii (2)

  1. I. Buzoianu spune:

    Discutand numai despre perioada de dupa revolutie,constatam ca MS este (si nu este singurul minister) incapabil sa gestioneze ”sanatatea”.
    Cauza principala este faptul ca majoritatea celor care sunt in minister au lucrat doar la birou si nu au legatura cu realitatea.
    Probabil ca si modalitatea de ”promovare” in minister este o cauza importanta.
    Solutia ar fi ca treptat sa fie inlocuiti toti, cu adevarati prosionisti – avand in vedere evolutia din ultimii 20 de ani, cred ca a incerca nu implica nici un risc, comparativ cu riscurile prezente.
    Pe de alta parte, ar trebui sa revenim la numirea ca ministru a unui medic. Problemele din sanatate nu cred ca pot fi intelese de specialist in alte domenii, asa cum un medic nu cred ca poate intelege, sa zicem, problemele din finante sau constructii – e o chestiune de formare profesionala.

  2. Cristescu Constantin spune:

    Noi ca organizatie (chiar daca suntem uniti intr-un partid), avem simpatizanti, oameni care ne ajuta pe o anumita tema si astfel putem sa ajutam si noi la randul nostru. Ce putem sa facem pentru sanatate ? Daca dumneavoastra credeti ca putem sa dam o mana de ajutor, spuneti-ne cum … si o vom face !

Adaugati un comentariu


 

*