Dispozitive de raportare a șpăgilor, la SJU Alba Iulia

15 octombrie 2019 | 0 comentarii |

Demersul constituie unul dintre primii pași în implementarea sistemului de management anti-mită.

 

Diana Marza

Pacienții care ajung în secțiile Spitalului Județean de Urgență din Alba Iulia au posibilitatea de a raporta, sub protecția anonimatului, dacă li s-a solicitat mită de către personalul medical pentru a beneficia de îngrijirile de care au nevoie. Raportarea se face prin intermediul unor dispozitive instalate în zece secții ale spitalului, prin intermediul cărora pacienții își pot exprima și gradul de satisfacție față de serviciile medicale și de condițiile de care au beneficiat în cadrul secțiilor respective.

Diana Mârza, managerul spitalului, spune că această inițiativă face parte din demersurile pe care unitatea medicală le face pentru implementarea sistemului de management anti-mită, fiind unul dintre primii pași întreprinși în această direcție. Dispozitivele respective le oferă posibilitatea pacienților să își exprime opinia într-un mod foarte simplu cu privire la calitatea serviciilor medicale sau să raporteze în aceeași manieră daca li s-au solicitat ori dacă au oferit mită personalului medical.

Este vorba, de fapt, de două tipuri de aparate, cinci dintre ele pentru evaluarea calității serviciilor și celelalte cinci pentru raportarea mitei, acestea fiind instalate în 10 secții și urmând a fi mutate și în altele, la anumite perioade de timp.

 

Dispozitivele „anti-șpagă” afișează întrebarea „Vi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente medicale?”, iar pacienții au la dispoziție cinci variante de răspuns pe care le pot selecta, fără a-și da numele sau alte date personale, răspunsul corect față de situația în care s-au aflat.

Astfel, aceștia pot indica la prima variantă de răspuns dacă li s-au cerut bani sau atenții de către medici, sau de către asistente, în acest caz având a doua variantă de răspuns.

Există și o a treia variantă, pentru cazul în care au fost solicitați bani sau atenții, atât de medici, cât și de asistente, iar varianta a patra este pentru situațiile în care pacienților li s-a solicitat, dar nu au oferit.

În fine, ultima variantă de răspuns este pentru cea mai fericită situație, în care pacientului nu i s-a cerut nimic și nici nu a oferit ceva celor care i-au oferit serviciile medicale de care a avut nevoie.

 

SJU Alba Iulia

În același timp, cele cinci aparate pentru evaluarea calități serviciilor, afișează întrebarea „Care este impresia dumneavoastră generală despre spitalul nostru?”, la care există tot cinci variante de răspuns Acestea sunt reprezentate de emoticoane ce exprimă diferite stări, de la foarte nemulţumit la foarte mulţumit.

Pacienții pot utiliza aceste dispozitive doar dacă vor dori, iar datele rezultate vor fi analizate prin prelucrare statistică, la nivel de secţie şi spital. Pentru aceasta, trebuie mai întâi ca dispozitivele să fie amplasate în fiecare secție, atât cele pentru evaluarea calității serviciilor, cât și cele prin care pacienții pot raporta dacă li s-a cerut mită.

Lunar, unitatea medicală va plăti circa 9.000 de lei pentru gestionarea aparatelor și abonamentul de soft, după cum a mai precizat managerul.

Potrivit unui raport realizat în cadrul mecanismului de feedback al Ministerului Sănătăţii, în perioada ianuarie-septembrie, 24 de persoane care au fost internate în spitalul din Alba Iulia au răspuns afirmativ la întrebarea dacă li s-au solicitat bani sau atenţii de către personalul medical, poziţionând unitatea în partea de jos a clasamentului ce a cuprins 352 de spitale publice din întreaga ţară.

 

Pe de altă parte, Ministerul Sănătății a continuat strategia anticorupție pe care trebuie să  o aplice până în 2020, și prin programul „Șpaga sub acoperire”, prin care vrea să descopere neregulile din spitale și comportamentul personalului medical.

Ministrul Sorina Pintea a confirmat, săptămâna trecută că la ora actuală există „14 pacienţi misterioşi în programul „Şpaga sub acoperire”. Nu ştiu încă ce conţin rapoartele pe care ei le-au făcut, dar verifică mai multe aspecte, inclusiv curăţenia. Verifică modul de comportament al personalului, dar şi modul în care interacţionează pacienţii şi aparţinătorii cu personalul medical. N-a mai fost nimeni dat afară pentru că, dacă erau cazuri grave, probabil mi se raporta imediat. Dacă obligaţiile din fişa postului ar fi respectate, nimeni nu ar avea probleme”.

Sindicaliștii din sistemul medical au contestat însă măsura, pe care au catalogat-o ca fiind ilegală, întrucât este o provocare la comiterea unei infracțiuni. Ei spun că în locul „Pacientului acoperit” sunt de preferat strategiile „Pacientul finanțat” și „Manageri competenți”.

 

 


Categorii: Actual, Spitale, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*