Grădinițe estivale pentru copiii din medii defavorizate

Proiectul aparține organizației Salvați Copiii, în contextul în care mulți dintre copii sunt înscriși formal în învățământul preșcolar.

 

Datele oficiale ale Ministerului Muncii și Justiției Sociale arată că 81,9% dintre copiii din România, cu vârste cuprinse între 3 și 5 ani, erau înscriși în învățământul preșcolar în anul școlar 2017-2018, însă un alt raport întocmit de autoritățile europene arată că procentul copiilor care participă efectiv la acest proces important de formare este de doar 59,8%. Aceasta înseamnă că mulți copii sunt înscriși doar formal la grădiniță, fără a frecventa cursurile și neavând astfel ocazia de a dobândi cunoștințele și abilitățile necesare pentru a se integra ulterior în etapa următoare, cea a învățământului școlar. Specialiștii spun că relația cu educatorii are rol formativ în evoluția copiilor, punând bazele relației cu adulții, iar copii care nu merg la grădiniță vor avea dificultăţi în integrarea şcolară şi se vor simţi dezavantajat faţă de ceilalţi, ceea ce duce la probleme de adaptare şi de relaţionare socială.

Reprezentanții organizației Salvați Copii atrag atenția că fenomenul se manifestă cel mai pregnant în cazul copiilor din comunitățile de romi, doar 38% dintre aceștia mergând la grădiniță, iar restul având un risc crescut de a fi lăsați în afara sistemului educațional. Mai mult de atât, în 2017, rata de părăsire timpurie a școlii a fost de 18,1% la nivel național, fenomenul fiind mai frecvent în rândul copiilor romi, unde s-a înregistrat o rată de abandon școlar de 77%.

 

Pentru a da o șansă copiilor din medii defavorizate, organizația Salvați Copiii a demarat un proiect denumit „Grădinițe Estivale”, care a dat rezultate foarte bune în cei 19 ani de când funcționează, și care a fost reluat și în 2019. Astfel 16 școli și licee din țară vor deveni pe timpul verii grădinițe estivale, care și-au deschis porțile începând de azi.

Despre acest proiect, Gabriela Alexandrescu, președintele organizației umanitare a declarat că „suntem în faţa unui cerc vicios, care are multiple faţete. Copiii care provin din medii sociale precare, cu acces limitat la resurse economice, au acces redus şi la şcoală şi activităţi educaţionale, fapt care întreţine discriminarea şi defavorizarea lor. De aceea este crucial să ajungem direct la aceşti copii şi să creăm programe construite pe nevoile acestora. Atunci când un copil este ignorat şi nu este inclus în grădiniţă, el va purta cu el o vulnerabilitate enormă şi orice integrare şcolară ulterioară va fi mai problematică. Grădiniţa este etapa necesară în care copilul capătă primele deprinderi, dar şi abilităţi sociale şi emoţionale esenţiale”.

 

Aceasta a mai precizat că în cursul anului trecut, cursurile grădinițelor estivale au fost frecventate de 1.000 de cpăii din comunități defavorizate, care nu trecuseră pe la cursurile învățământului preșcolar, iar dintre aceștia, 90%  au avut rezultate bune și foarte bune. În total, în cei 19 ani de implementare a proiectului, în programele grădinițelor estivale au fost incluși peste 8.000 de copii.

Anul acesta, printre copiii care vor face cunoștință pentru prima dată cu grădinița se numără și Alehandro, un băiat de 7 ani care nu a urmat până acum  nicio formă de învățământ. Aceasta, din cauza situației familiale dificile, părinții săi fiind divorțați și lucrând amândoi în Spania. Mama sa a vrut să îl țină cu ea în Spania, însă bunica rămasă în țară a reușit să o convingă că este mai bine ca băiatul trebuie să urmeze cursurile unei școli în România. Când a venit în țară, nu vorbea bine limba română, motiv pentru care era descurajat, nu reușea să își facă prieteni, iar până la această vârstă nu a putut merge la grădiniță, astăzi făcând cunoștință pentru prima dată cu această formă de învățământ.

 


Adaugati un comentariu


 

*