Program pentru integrarea copiilor cu autism în sistemul școlar

Beneficiari vor fi 170 de copii, dintre care 15 reprezintă cazuri sociale, care vor beneficia, gratuit, și de terapie neuropsihică comportamentală aplicată.

 

Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) a anunțat demararea unui nou proiect, care are ca scop integrarea a 170 de copii cu tulburări din spectrul autist în sistemul școlar. Aceștia vor fi ajutați astfel să se integreze în mediile sociale, se menționează într-un comunicat al asociației.

Prin implementarea acestui program se urmărește diminuarea simptomelor din spectrul autist, modelarea comportamentelor neadecvate, creşterea gradului de independenţă personală a copiilor cu autism, astfel încât aceștia să se poată integra mai ușor în colectivitate, având posibilitatea de a urma cursurile școlare împreună cu ceilalți copii.

Printre ce 170 de beneficiari ai noului proiect se numără și 15 copii care provin din familii cu situații materiale precare, reprezentând cazuri sociale. În cazul acestora, specialiștii ATCA vor oferi gratuit servicii de terapie neuropsihică comportamentală aplicată, metoda de tratament care s-a dovedit cea mai eficientă în problemele din spectrul autist. Pentru ceilalți 155 de copii incluși în proiect vor fi realizate materiale educative incluse în tot atâtea kit-uri care vor fi oferite fiecăruia dintre ei.

 

Anca Dumitrescu, președintele ATCA, spune că materialele educative îi vor ajuta pe copii să deprindă abilităţi specifice aferente unor arii de dezvoltare precum atenţie, memorie, cogniţie, percepţie, emoţii şi relaţii sociale. Pe termen lung, proiectul îşi propune să scadă nivelul problemelor neuropsihice pe care aceşti copii le întâmpină în viaţa de zi cu zi. Acestea constau în incapacitatea de a comunica eficient cu persoanele din jur, greutăţile întâmpinate în socializarea cu copiii de vârsta lor sau în autonomia proprie, dificultăţi de a urmări şi a participa la activităţile din timpul orelor de curs, incapacitatea de a gestiona emoţii şi de a reacţiona adecvat lor, dar şi cea de a dezvolta prietenii.

„Pentru mulţi este dificil de acceptat că aceşti copii nu pot să mănânce sau să se îmbrace singuri, să se joace adecvat, nu pot fi atenţi la profesori sau la ce au de făcut în cadrul grupului de la şcoală. Obiectivul este ca, prin lucrul intensiv timp de un an, cei mici să îşi îmbunătăţească cu 70% abilităţile cognitive, academice, sociale şi emoţionale faţă de situaţia prezentă”, a mai precizat președintele asociației.

 

Fiecare din cei 170 de copii incluși în proiect a fost evaluat suplimentar, fiind urmărite în mod special comportamentele necesare pentru integrarea în învăţământul de masă.

„Fişele sunt concepute şi completate exclusiv de terapeuţi, cu ajutorul răspunsurilor părinţilor, dacă sau atunci când este cazul. Progresele sunt măsurate atât prin fişe de notare specifice integrării la şcoală, dezvoltate special în acest sens de specialiştii ATCA, cât şi în timpul simulărilor contextelor de şcoală, când copilul este lăsat să răspundă în mod natural, fără îndrumare din partea terapeutului. Fişele sunt aplicate copilului la intrarea în program, apoi la terminarea acestuia”, a mai explicat Anca Dumitrescu.

În comunicatul asociației se subliniază că la nivelul anului 2015, în învățământul de masă erau integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special – 14.859, iar la domiciliu erau şcolarizaţi alţi 1.083 de copii. Rezultă astfel că ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%. În același document se mai precizează că nu există o statistică oficială referitoare la numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist.

 


Categorii: Actual, Asociatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*