Radiografia fenomenului de violență în școli

24 iunie 2021 | 0 comentarii |

Aspectul fizic și rezultatele școlare sunt principalele motivații ale actelor de violență care au loc în școlile din România.

 

World Vision România a făcut publice rezultatele unui studiu pe care l-a efectuat în rândul elevilor de liceu şi gimnaziu de la 48 de şcoli şi licee din şapte judeţe, având ca principală temă fenomenul violenței în școli, cunoscut și sub denumirea e bullying. Referindu-se la acest subiect, Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România, a declarat că „fenomenul de bullying este unul extrem de grav şi cu urmări pe termen lung pentru viaţa copilului şi a viitorului adult. Este esenţial să mobilizăm acum, urgent, resurse pentru a-l combate. Acest subiect nu este unul care intră în competenţa unui singur minister, este un subiect cu implicaţii profunde în foarte multe arii, de aceea trebuie coordonare şi conlucrare la nivelul autorităţilor centrale şi locale”.

În sprijinul afirmațiilor sale, aceasta a prezentat rezultatele studiului, care arată că violenţa este omniprezentă în şcolile din România, iar agresiunea verbală este forma cel mai des întâlnită, în circa 40% din cazuri. Cu toate acestea, în contrast cu frecvenţa cu care au loc astfel de incidente, aproape jumătate dintre elevi au declarat că nu fac nimic, indiferent dacă sunt victime sau martori, și indiferent dacă sunt elevi de liceu sau la gimnaziu. Astfel, peste 40% dintre elevii care au fost victime nu au făcut nimic după ce au fost agresaţi, în timp ce peste 60% dintre elevii care sunt martori au declarat că nu doresc să se implice.

 

Principalele motive pentru care nici victimele nici cei care au fost martori ai actelor de violență în școală preferă să nu facă nimic este frica, în 40% din cazuri, și faptul că nu ştiu ce să facă sau cu cine să vorbească, în 33% din cazuri.

După agresiunea verbală, care este cea mai frecventă formă de violență în școli, 15,6% dintre elevii de gimnaziu și 19% dintre cei de liceu au menționat și agresiunea socială, în timp de 12% dintre liceeni și 14% dintre elevii de gimnaziu au vorbit despre hărțuirea pe internet. În același timp, violenţa fizică este menţionată de circa 10% dintre elevii de liceu, respectiv de către unu din şapte elevi de gimnaziu.

Studiul mai arată că 20% dintre elevi se simt excluși din comunitatea școlară din cauza bullying-ului. Această percepţie se manifestă în special în rândul elevilor de gimnaziu, dintre care 18% se simt acceptaţi doar uneori de colegi şi 11% de către adulţii din jur.

 

În același timp, doar 10% dintre aceşti elevi afirmă că pot apela la ajutor în şcoală atunci când au nevoie. Sentimentul de excludere este resimţit şi în rândul elevilor de liceu, în sensul că 20% dintre ei se simt acceptaţi doar uneori de colegi sau adulţi.

Motivele cel mai des invocate de către victime pentru actele de violenţă îndreptate asupra lor sunt aspectul fizic – 41% dintre elevii de gimnaziu și 42% din cei de liceu – urmat de note sau rezultatele şcolare  – 37% dintre elevii de gimnaziu și 34% dintre cei de liceu. La mare distanţă, urmează discriminarea de gen invocată de 21% dintre elevii de gimnaziu și 12,5% dintre cei de liceu.

Ținând cont de aceste aspecte, reprezentanții World Vision România recomandă organizarea de activităţi de informare a elevilor despre agresiune şi hărţuire, și stabilirea unor reguli de comun acord cu elevii pentru prevenirea şi combaterea bullying-ului. Totodată, se impune stabilirea de mecanisme de monitorizare şi răspuns la cazurile de agresiune şi hărţuire, la nivel de şcoală sau inspectorat și operaţionalizarea grupurilor de acţiune anti-bullying, în fiecare şcoală.

Reprezentanții organizației mai recomandă asigurarea normei legale de un consilier şcolar la 600 de elevi și derularea de programe de formare şi instruire continuă a cadrelor didactice pentru a putea preveni, depista, interveni şi reduce efectele incidentelor de agresiune şi hărţuire.

 


Adaugati un comentariu


 

*