Sistemul informatic al CNAS, din nou pe linie moartă. Conducerea instituției cere scuze și dă vina pe tehnologia „învechită”
Problemele cu platforma informatică a asigurărilor de sănătate continuă să dea mari bătăi de cap medicilor și bolnavilor. CNAS recomandă furnizorilor aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate ca, până la remedierea situației, să înregistreze serviciile acordate și în modul off-line.
De câteva zile, sistemul informatic al asigurărilor de sănătate (PIAS) este inaccesibil, iar bolnavii, unii în stare gravă, nu pot primi rețete, ori consultații. Pacientul este cel care suferă din confruntarea dintre medicii care în această perioadă nu pot acorda servicii medicale, farmaciile care nu pot elibera rețete compensate și CNAS. În aceste condiții, unii pacienți s-au îndreptat către Unitățile de Primiri Urgențe, acolo unde nu este nevoie de validarea cardului de sănătate, dar medicii de aici preiau cazurile în ordinea urgențelor, așa că bolnavii au așteptat ore întregi pentru a le veni rândul.
Conducerea Casei de Asigurări de Sănătate (CNAS) a recunoscut, miercuri, că „disfuncționalitățile” din ultimele zile „nu au fost rezolvate în totalitate” și există situaţii în care la accesarea platformei de către furnizori se mai înregistrează erori de conectare. Susține însă că „face eforturi pentru remedierea cât mai urgentă a situației”, cerându-le dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță, remedierea de urgenţă a problemelor.
Ca de fiecare dată când apar astfel de probleme, conducerea CNAS se scuză și spune că „sistemul informatic al asigurărilor sociale de sănătate este subdimensionat şi construit pe tehnologii şi echipamente învechite”.
„Ne cerem scuze pacienților şi furnizorilor pentru problemele întâmpinate în accesarea sistemului informatic al asigurărilor de sănătate. Vom întreprinde toate demersurile necesare pentru rezolvarea acestei situații. Din păcate, cu toate eforturile depuse de echipa CNAS, astfel de probleme mai pot apărea până la retehnologizarea şi redimensionarea sistemului”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS, printr-un comunicat remis presei.
Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) este una dintre cele patru componente ale Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS). A fost conceput în anul 2008 și imediat după lansare a avut probleme de funcționare și se blochează mai ales la începutul lunii, când medicii transmit raportările lunare.
Conducerea CNAS transmite că a inițiat „un proiect pentru redimensionarea şi retehnologizarea sistemului informatic, care va fi realizat cu fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR)”, care nu se știe însă când va fi finalizat. Promite însă că „până la implementarea proiectelor de redimensionare și retehnologizare a întregii platforme informatice, sistemul de stocare și prelucrare a datelor va fi extins astfel încât să putem îmbunătăți timpii operaţionali”.
Între timp, recomandă furnizorilor de servicii medicale ca, în conformitate cu prevederile legale, până la remedierea disfuncționalităților, să înregistreze serviciile prestate în modul off-line. „Urmează ca prin Ordin al Președintelui CNAS să fie stabilită procedura de raportare în PIAS a serviciilor acordate off-line în această perioadă, a celor acordate off-line anterior producerii disfuncționalității, care aveau termen de raportare în această perioadă, precum și a serviciilor acordate off-line în luna iunie 2023 care nu au putut fi raportate în termenul legal de 72 de ore”, mai precizează CNAS.