Studenții UMFCD, conectați la medicina viitorului, prin Proiectul FUTURMED, derulat de Centrul de Inovație și e-Health

28 decembrie 2023 | 0 comentarii |

În cadrul proiectului a fost dezvoltată baza de instruire teoretică și practică în domenii noi ale simulării medicale, printării 3D, realității virtuale, telesemiologiei, medicinei spațiale și gândirii critice și s-au organizat ateliere de lucru, în vederea dezvoltării abilităților teoretice și practice ale viitorilor medici.

 

Centrul de Inovație și e-Health al Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMFCD) din București a anunțat că, în perioada aprilie – decembrie 2023, a implementat proiectul CNFIS-FDI-2023-F-0709 – FUTUREMED – baze practice pentru medicina viitorului, finanțat de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), prin Fondul de Dezvoltare Instituțională (FDI), coordonat dr. Ștefan Busnatu, medic cardiolog, doctor în științe medicale, șef lucrări, prodecan al Facultății de Medicină din cadrul UMFCD și coordonatorul Centrului de Inovație și e-Health (CieH-UMFCD). 

Scopul proiectului a fost de a asigura buna funcționare a bazelor de instruire și practică medicală din cadrul UMFCD construite cu sprijinul FDI în anii precedenți și dezvoltarea acestora în domenii noi ale simulării medicale, printării 3D, realității virtuale, telesemiologiei, medicinei spațiale și gândirii critice, vizând dezvoltarea de abilități teoretice și practice pentru viitori medici.

 

În vederea dezvoltării infrastructurii bazei practice de Simulare Medicală pentru desfășurarea de ateliere practice în specialitățile Medicină de Urgență, ATI, Ginecologie, Pediatrie, Cardiologie, Neonatologie, în cadrul proiectului au fost desfășurate 16 cursuri și ateliere practice, cu 210 participanți care au învățat: 

ATI / Medicină de Urgență – mai multe despre suportul vital de bază, abordul căii aeriene, cateterizarea venoasă centrală și suportul vital avansat.

ATI / Cardiologie – mai multe despre protocolul ABCDE ecografic, metodele FAST si RUSH, iar ulterior au avut oportunitatea de a practica aceste manevre pe simulatoarele noastre avansate, bazate pe realitate virtuală, sesiunile de lucru fiind susținute medici cu vastă experiență în acest domeniu.

Pediatrie – participanții au învățat mai multe despre particularitățile suportului vital de bază la copil și sugar, iar apoi au exersat sub îndrumarea trainerilor noștri acreditați ERC (European Resuscitation Council).

Obstetrică-Ginecologie – mai multe despre examenul clinic ginecologic, examenul clinic al pacientei gravide, nașterea naturală în prezentații eutocice și distocice, dar și despre nașterea prin cezariană, iar ulterior au avut oportunitatea de a practica aceste manevre pe simulatoarele noastre avansate.

Neonatologie – mai multe despre examinarea ecografică neonatală și în special ecografia transfontanelară.

 

Pentru baza practică de simulare medicală s-au achiziționat echipamente specifice, necesare desfășurării atelierelor practice de simulare medicală, în specialitățile enumerate, și au inclus: simulator ecografie pediatrică și neonatală BabyWork, simulator pulmonar, simulator asistență de urgență, simulator acces venos periferic și cateterism venos central, paturi ATI, panouri ATI cu rampa de gaze, monitor semne vitale, troliu pentru aparate, troliu instrumentar inox, injectomat, infuzomat, dulap instrumentar și medicamente, targă ambulanță, pistol acces intraosos, aspirator chirurgical, dispozitiv încălzire pacienți, ventilator mecanic, aparat Foto 24MP, pachet tablă interactivă, sistem de video conferință, calculator editare grafica/video, canal de naștere.

 

Dezvoltarea infrastructurii bazei practice de Printare 3D

Pentru utilizarea conceptului de „3D Planning for the Future” și dezvoltarea principiilor de tratament personalizat pentru studenți, masteranzi, doctoranzi și cadre universitare, echipa Laboratorului de Printare 3D a organizat 5 ateliere practice la care au fost prezenți aproximativ 70 de participanți.

Tema „SCOLIOZA – Noi perspective în Era Planningului Prechirurgical Digital și a Ghidurilor Chirurgicale Printate 3D”, și-a propus abordarea multidisciplinară a planning-ului prechirurgical digital în patologia scoliotică. Participanții au putut explora beneficiile utilizării printării 3D în planningul preoperator, designul și producția de ghiduri chirurgicale personalizate și au beneficiat de interacțiunea cu modele medicale personalizate realizate pe cele mai noi tehnologii din domeniul printării 3D, având ocazia să lucreze pe un simulator de inserție a șuruburilor pediculare în patologia scoliotică, utilizând atât tehnica free-hand, cât și ghiduri chirurgicale personalizate.

Tema „Printare 3D în medicină – Tehnologii inovative și implementările lor în medicina personalizată” a abordat multidisciplinar implementarea printării 3D în practica medicală curentă. Participanții au explorat beneficiile utilizării printării 3D în planning preoperator, designul și producția de ghiduri chirurgicale personalizate, orteze, proteze customizate și au beneficiat de interacțiunea cu modele educaționale medicale printate 3D, au descoperit designul unui laborator de printare 3D medicală și au luat contact cu multiple tehnologii de printare 3D de ultima generație.

Participanții au experimentat, hands-on, procesul de prelucrare, segmentare imagini Computer Tomograf și au pregătit un model pentru printare 3D, model cu o temă surpriză. Baza de printare 3D a fost dotată cu: imprimantă 3D Bambu Lab P1P, Kit SLA Materiale Biocompatibile, imprimantă 3D Formlabs Form 3B+ Basic Package, imprimantă 3D model Sinerit Lisa X, imprimantă 3D – iSLM160, bioimprimantă 3D – INKREDIBLE +, imprimanta 3D multimaterial – PRUSA I3 MK3S+ MMU.

 

Dezvoltarea infrastructurii bazei practice de Realitate Extinsă/Extended Reality (XR) pentru realizarea unor simulări practice în realitatea virtuală în specialitățile Neurochirurgie

Dezvoltarea nucleului de Realitate Extinsă / Extended Reality (XR) a vizat oferirea studenților UMFCD, dar și medicilor rezidenți a unei metode moderne de pregătire medicală practică. Baza practică de realitate extinsă a fost dotată cu Leap Motion Controller, Headset Virtual Quest Pro și Căști de Realitate Augmentată, necesare bunei desfășurări a activităților.

De asemenea au fost organizate 15 ateliere practice la care au participat peste 130 de participanți. În cadrul acestor workshopuri participanții au avut ocazia să exploreze anatomia sistemului nervos central și a sistemului cardio-vascular cu ajutorul realității virtuale, precum și modul în care realitatea virtuală poate fi utilizată pentru deprinderea unor aptitudini practice, și nu numai.

 

Extinderea platformei educaționale edu.umfcd.ro cu materiale didactice noi 

Acest obiectiv a vizat dezvoltarea platformei educaționale edu.umfcd.ro. Platforma găzduiește cursuri extracurriculare de tip text/audio/video pentru îmbogățirea cunoștințelor în domeniul sănătății digitale și deprinderea de abilități de comunicare, marketing, telesiomiologie, eHealth etc.

Platforma educațională reprezintă unul dintre elementele cele mai vizibile în rândul studenților UMFCD, fiind utilă pe lângă distribuirea de conținut educațional și ca barometru digital în modularea optimizată a abordării variatelor activități ale CIeH.

 

Dezvoltarea bazei de practică semiologică prin extinderea noțiunilor de semiologie și a abilităților transferabile, folosind metode digitale

În cadrul acestui obiectiv a fost continuat procesul de integrare a disciplinelor umaniste în medicină prin conceptul de Medical and Health Humanities. Scopul a fost cel de a dezvolta abilitățile esențiale în educația și practica medicală (gândire critică, metacogniție, comunicare în medicină, comunicare medicală  cu presa, empatie, compasiune, diferențe culturale, determinanți structurali ai sănătății prin Public Health Humanities, medicină narativă și artă vizuală) pentru o mai bună intra- și interrelaționare dintre practicienii din domeniul medical, pacienți, persoanele apropiate ale acestora, cât și cu presa, identificând prejudecăți cognitive în judecata clinică, bariere de comunicare și elemente de diferențe culturale.

Au fost desfășurate 12 activități, dintre care 9 workshop-uri și 3 cursuri interactive, în diferite sedii, Centrul de Inovație și e-Health – Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMFCD), Facultatea de Medicină Generală – UMFCD, Facultatea de Filosofie din cadrul Universității din București (UB) și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”(UNATC).

La toate activitățile, desfășurate în format fizic și hibrid, au fost 485 de participanți: cadre didactice, profesioniști din mediu sanitar și umanist, și studenți naționali și internaționali. Atât contribuțiile speakerilor din SUA, cât și prezența profesioniștilor și studenților internaționali au fost realizate datorită colaborării cu asociația internațională Students for Health Humanities.

 

Au contribuit 12 speakeri cu afiliere națională și internațională și 4 moderatori cu afiliere națională. Dintre cei naționali, s-au implicat 6 cadre didactice afiliate UB (Facultatea de Filosofie – 4, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării – 2), și câte un cadru afiliat UMFCD, UNATC, Academia de Științe Economice (ASE), precum și 4 moderatori cu afiliere UMFCD. Dintre speakerii cu afiliere internațională, au contribuit cadre afiliate College of Health Sciences, University of Missouri, Department of Emergency Medicine, Johns Hopkins ‎Medicine și Department of Medicine, Science, and Humanities, Hopkins ‎Krieger School of Arts and Science și Geisinger Commonwealth School of Medicine Scranton, Pennsylvania‎, USA.

Activitățile și cadrele didactice implicate, în ordine cronologică:

1.  Gândire critică în gândire clinică – Conf. Univ. Dr. Sorin Costreie (Facultatea de Filosofie, UB)

2.  Vorbele și gesturile care tratează – Drd. Ioana Răduca (Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, UB)

3.  Comunicare medicală cu presa – Drd. Ioana Răduca (Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, UB)

4.  În spatele cuvintelor: Exerciții de Empatie și Compasiune – Dr. Drd. Ioan Mirea (Facultatea de Filosofie, UB)

5.  Cum comunici cu pacienții dificili – Lect. Univ. Dr. Anamaria Nicola, (Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, UB)

6.  Public Health Humanities and Imaginative Writing – Prof. Lise Saffran (College of Health Sciences, University of Missouri, USA) și moderator Lector Univ. Dr. Dana Popescu-Spineni (UMFCD)

7.  Teama de adevăr în medicină. O abordare interdisciplinară –  Acad. Mircea Dumitru (Facultatea de Filosofie, UB) și Prof. Univ. Dr. Bogdan Ovidiu Popescu (UMFCD)

8.  Cognitive barriers to communicating in medicine. Heuristics, but Smart Heuristics – Prof. Univ. Dr. Daniela Dumitru (ASE)

9.  Zooming in and Zooming Out: Visual Art as a Lens into Bias and the Structural Determinants of Health – Dr. Kamna Balhara (Johns Hopkins ‎Medicine, Hopkins ‎Krieger School of Arts and Science, USA)

10.  Explorarea diversității culturale în relația medic-pacient, prin metacogniție – Dr. Drd. Gabriela P. Florea (Facultatea de Filosofie, UB), moderat de Stud. Andrei C. Arpinte și Stud. Mounzer Mohamed Boustani (Facultatea de Medicină Generală, UMFCD)

11.  Rolul medicului în spațiul clinic. Rolul medicului în viața personală – Prof. Univ. Dr. Liviu Lucaci (UNATC), Prof. Univ. Dr. Bogdan Ovidiu Popescu (UMFCD)

12. The Power of Stories: Narrative Medicine in Practice – Prof. Amanda M. Caleb (Geisinger Commonwealth School of Medicine, Scranton, Pennsylvania‎, USA) și moderator Șef Lucrări Univ. Dr. Raluca Tatar (UMFCD)

De asemenea, au fost achiziționate 22 de cărți în limba engleză cu teme centrale conceptului Medical and Health Humanities scrise de specialiști străini și 2 cărți esențiale scrise de către autori români, specialiști în comunicarea medic-pacient (Șef Lucrări Univ. Dr. Liliana Veronica Diaconescu, Șef Lucrări Univ. Dr. Alexandra Ioana Mihăilescu sub redacția Conf. Univ. Dr. Ovidiu Popa-Velea – Disciplina Psihologie Medicală) și relația medic-pacient (Dr. Sever-Cristian Oana).

În cadrul acestui obiectiv au fost realizate atât o serie de materiale video cu examinarea clinică în diferite specialități, cât și o serie de materiale care abordează modalități diferite de conducere a anamnezei în situațiile unor tipologii dificile de pacienți, precum și cateva aspecte de comunicarea medicului în spațiile publice.

 

Dezvoltarea infrastructurii bazei practice de Medicină Spațială pentru realizare de activitati didactice și studii asupra sistemului nervos și reactivității vizuale

Extinderea bazei de medicină spațială a reprezentat și în acest an un deziderat pentru a continua dezvoltarea unor proiecte și activități practice nișate. Astfel au fost organizate 3 webinarii și 2 ateliere practice cu participarea unor lectori internaționali, la care au luat parte un număr peste 200 de studenți. Înregistrările acestor webinarii sunt disponibile pentru vizualizare pe platforma edu.umfcd.ro.

• Webinar „Medicina Spațială, din ce în ce mai aproape spre cât mai departe” și au fost explorate problemele medicale prezise ale călătoriilor în spațiu și soluțiile existente pentru unele dintre ele.

• Webinar ”Medicina Spațială, din ce în ce mai aproape spre cât mai departe” susținut de Dr. Paul Zilberman.

• Webinarul „Innovaspace Journal Club” unde s-au fundamentat discuții pe tema transfuziilor sangvine în contextul explorării spațiului cosmic îndepărtat. Lectori: Dr. Lucas Rehnberg, Prof. Thais Russomano și Tobias Leach.

• Conferința ”Health and Space” într-un format adaptat circumstanțelor digitale actuale, cu prilejul celebrării Săptămânii Mondiale a Spațiului.

• Ziua „HEALTH AND SPACE” prin care s-au descoperit rezultatele cercetărilor efectuate de membrii grupului STAR (Spatial Team of Aeromedicine România)

Pentru buna desfășurare a activităților de cercetare din cadrul bazei practice de medicină spațială au fost achiziționate următoarele echipamente: analizor de chemiluminiscenta MQ60, analizor de imunofluorescenta FFS114 , kit reactivi cortizol și kit reactiv NT proBNP.

 

Dezvoltarea infrastructurii bazei practice de analiză de date și extinderea activității prin crearea unui laborator de telemedicină

Au fost organizate o serie de workshop-uri adresate studenților și rezidenților UMFCD din București, la care au participat peste 200 de persoane.

• Elemente de bază în telemedicină (Studenți/Rezidenți)

• Colectarea și procesarea Datelor (Studenți)

• Colectarea și procesarea Datelor (Rezidenti)

• Introducere în Analiza de date (Rezidenti)

• Introducere în Analiza de date (Studenți)

• Cum facem un poster științific? (Studenți)

• Data storytelling (Studenți/Rezidenți)

• Cum facem un poster științific? (Rezidenți)

• IA în cercetare – când și cum folosim? (Studenți/Rezidenți)

• Securitate și confidențialitate în sisteme de e-Sănătate (Studenți/Rezidenți)

• Utilizarea imaginilor și pozelor în cercetare medicală (Studenți/Rezidenți)

• Introducere în inteligentă artificială

Dotarea bazei practice de analiză big data și telemedicină a fost extinsă prin achiziționarea de Ecograf portabil, Tensiometru Bluetooth, Holter EKG personal, EKG monitorizare la domiciliu, EEG, Cameră de supraveghere, Stetoscop digital telemedicină, Termometru smart, Kit telemedicină.

Pentru promovarea activităților proiectului și a bazelor practice ale Centrului de Inovație și e-Health UMFCD au fost realizate numeroase materiale de branding și promovare a activităților proiectului, care au fost promovate în social-media, pe website-ul cieh.umfcd.ro și în newsletter.

 


Adaugati un comentariu


 

*