TERAPEUTUL TAU: Nevoi emergente ale copiilor din Romania

14 noiembrie 2015 | 0 comentarii |

Un STUDIU EXPLORATORIU realizat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile in cadrul proiectului „Abordari inovatoare in profesionalizarea lucrului cu copiii” ne arata care sunt nevoile reale ale copiilor. 

 

Taisia TRICA , psihoterapeut

Taisia TRICA , psihoterapeut

Desi acest studiu nu este nou, el fiind realizat in 2009, este de actualitate si poate acum mai mult ca niciodata, este necesar sa fie inteles si aplicat. Copiii se confrunta cu multe situatii, evenimente si schimbari care necesita o abordare noua, politici si interventii pe masura. Este vremea sa netrezim si sa intelegem nevoile reale ale copiilor. In egala masura este important sa fim atenti la siguranta si securitatea lor fizica si psihica.

Iata cateva note importante ale studiului:

> Nevoile emergente ale copiilor si tinerilor reprezinta acele noi nevoi ce decurg dintr-un ansamblu de provocari, oportunitati, evenimente, probleme si amenintari relevante in dezvoltarea generala a copiilor si tinerilor si care genereaza sau au potential sa genereze o serie de efecte cu impact major la nivelul acestora. Particularitatea acestor nevoi este ca nu au mai fost intalnite la generatiile anterioare de copii si tineri sau, daca au mai fost intalnite, se manifesta o crestere in incidenta lor.

 

ghid nevoi emergente> Exemple de noi nevoi emergente, selectate si prezentate in urma unor rapoarte si discutii realizate in mai multe tari ale lumii:

  • Olanda: copiii de zece ani prezinta semne de „extenuare” (Leidsch Dagblad 2004);
  • Germania: parintii ofera copiilor medicamente pentru imbunatatirea performantelor (Brabants Dagblad 1984);
  • Surinam, Statele Unite si alte tari organizeaza concursuri de frumusete pentru prescolari si chiar copii;
  • Filipine: copiii folosesc telefoanele mobile pentru a paria, a se intalni sau chiar a-si dezinforma parintii (Pertierra 2005);
  • Trinidad & Tobago: tatii nu mai sunt modele pozitive (Pantin 2004);
  • China: un adolescent isi omoara mama deoarece il presa prea mult cu temele (Van Luyn 2000);
  • Marea Britanie: un baiat de unsprezece ani devine cel mai tanar tata din tara (The Philippine Star 1997);
  • Romania: Copiii cu tendinte de obezitate isi roaga parintii sa le obtina scutire medicala la ora de educatie fizica, pentru ca le este rusine.

 

copii-nevoi3>Romania se afla pe locul 25 din totalul de 29 de tari analizate in ceea ce priveste situatia copiilor, potrivit unui raport al organizatiei britanice Child Poverty Action Group. Au fost luate in considerare statele UE, plus Norvegia si IslandaRomania a obtinut un indice 27 in ceea ce priveste sanatatea copiilor, 19 in privinta perceptiei copiilor despre viata lor, 5 in domeniul relatiilor copiilor, 24 in privinta comportamentului si riscurilor si 27 in privinta educatiei.

Este important sa mentionam ca indicele cel mai bun este 1.

>Educatia copiilor si tinerilor romani, atat acasa cat si la scoala, nu este adaptata astfel incat ei sa devina mai motivati, independenti si pro-activi. Tinerii, dar mai ales copiii sunt invatati sa lase deciziile pe seama parintilor, profesorilor, guvernului.  Ei nu primesc instrumentele necesare pentru a face fata problemelor si nici nu sunt pregatiti sa reuseasca pe cont propriu.

 

dependenta virtual>Tendinte negative din sfera sanatatii copiilor si tinerilor

  • Activitatile fizice inlocuite de mediul virtual (calculator, TV): 75,56% din respondenti;
  • Consumul de droguri, alcool, tutun in crestere: 65,33%;
  • Tendinte de obezitate din cauza alimentatiei nesanatoase: 45,78%;
  • Fragilitate mentala si emotionala: 43,11%.
         >Tendinte negative din sfera sociala a copiilor si tinerilor
  • Deteriorarea comunicarii interumane / interpersonale si inlocuirea ei cu comunicarea pe internet: 55,56%;
  • Timp insuficient petrecut de parinti cu copiii (inclusiv parinti care lucreaza in strainatate): 53,33%;
  • Agresivitate in crestere (fizica, verbala etc.): 51,56%;
  • Adoptarea (non)valorilor si modelelor promovate de mass-media: 50,67%.

 

comunicare-virtual-anxietate>Tendinte negative din sfera dezvoltarii personale a copiilor

  • Nu mai considera ca realizarea profesionala si materiala se obtine prin invatare si munca: 68,89%;
  • Au predominant dorinte materiale si legate de distractie si sunt superficiali: 55,56%;
  • Isi creeaza o realitate alternativa prin consumul zilnic de timp la calculator si TV: 47,11%;
  • Nu stiu sa faca alegeri din cauza cresterii volumului de informatie si a lipsei de consiliere scolara si profesionala adecvata: 38,67%.

> Cele 3 domenii caracteristice sunt:

  • Real vs. Virtual;
  • Totul precoce;
  • Modele si valori contemporane.

  

comunicare_cu_copilul> In concluzie, pasii propusi societatii romanesti si factorilor responsabili, in urma analizei acestui studiu sunt:

Ø Dezvoltarea unei viziuni comprehensive;

Ø Copilul trebuie sa fie permanent in centrul atentiei;

Ø Toti factorii interesati /responsabili trebuie implicati;

Ø Problematica copiilor trebuie definita in termeni clari si detaliati;

Ø Atentie crescuta pentru masuri preventive;

Ø Cresterea constientizarii influentei culturale si a sensibilitatii;

Ø Colectarea de date intr-o maniera consistenta, sistematica si regulata;

Ø Promovarea cercetarii determinata de cerere;

Ø Promovarea actiunii comunitare .

 

*Taisia TRICA este psihoterapeut, specialist in psihoterapie integrativa, consiliere psihologica, consiliere institutionala, consiliere cariera si management

 


Adaugati un comentariu


 

*