Tratamentul cheltuielilor, din punct de vedere fiscal ( I )

11 august 2012 | 0 comentarii |

La solicitarea a numerosi cititori ai www.sanatateabuzoiana.ro, care desfasoara activitati in domeniul medical sau in legatura cu sistemul de sanatate, prezentam principalele aspecte ale modului in care trebuie controlate cheltuielile pentru a fi in acord cu prevederile Codului Fiscal.

 

Oricine desfasoara o activitate economica intr-o forma de organizare (PFA, CMI, Societate comerciala etc.), trebuie sa tina evidenta contabila in partida simpla sau in partida dubla.

In contabilitate se inregistreaza atat veniturile realizate cat si cheltuielile efectuate in vederea desfasurarii activitatii.

De multe ori ne gandim: oare care sunt cheltuielile care pot fi inregistrate in contabilitate?

 Subiectul cheltuielilor deductibile sau nededeuctibile este foarte amplu, asa ca noi incercam sa aducem in atentia cititorilor doar cele mai uzuale situatii. Trebuie sa stim ca actul normativ care reglementeaza categorisirea cheltuielilor in cheltuieli deductibile si cheltuieli nedeductibile este Codul Fiscal.

 

In linii generale, Codul Fiscal defineste cheltuielile deductibile ca fiind cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.

Cateva exemple de cheltuieli deductibiledin punct de vedere fiscal:

  • cheltuieli cu salariile si contributiile aferente
  • cheltuieli pentru protectia muncii
  • cheltuielile pentru formarea si perfectionarea profesionala a personalului angajat
  • cheltuieli cu materii prime si materiale consumabile
  • cheltuieli cu obiecte de inventar
  • cheltuieli cu ambalaje
  • cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris
  • cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administrator
  • cotizatiile si contributiile obligatorii, reglementate de actele normative in vigoare
  • cheltuielile pentru marketing, studiul pietei
  • cheltuielile pentru perfectionarea managementului, a sistemelor informatice
  • taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale
  • cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti
  • chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
  • dobanzile aferente creditelor bancare;
  • cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
  • cheltuielile postale si taxele de telecomunicatii;
  • cheltuielile cu energia si apa

 

Anumite cheltuieli sunt definite in codul fiscal ca fiind cheltuieli cu deductibilitate limitata:

  • cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit. Pentru organizatiile de tip PFA, aici este vorba despre aplicarea cotei de 2% la diferenta intre venituri si cheltuieli deductibile, altele decat cele cu sponsorizare, protocol, cotizatii la asociatii profesionale.
  • suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
  • cheltuieli sociale, in limita unei cote de pana la 2% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

 

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii, transmise pe adresa  office@sanatateabuzoiana.ro

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL.


Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*