Tratamentul cheltuielilor din punct de vedere fiscal (IV)

1 septembrie 2012 | 0 comentarii |

La solicitarea cititorilor www.sanatateabuzoiana.ro, care desfasoara activitati in domeniul medical sau in legatura cu sistemul de sanatate, continuam seria prezentarii principalelor cheltuieli si modul in care trebuie aplicaterespectand prevederile Codului Fiscal.

 

Legea se poate intoarce impotriva noastra daca nu o interpretam corect si nu respectam legislatia in vigoare sau nu suntem la curent cu ultimele actualizari si modificari.

Anumite cheltuieli sunt definite in Codul Fiscal ca fiind cheltuieli cu deductibilitate limitata. Le-am descris in articolele precedente.

Continuam prezntarea cheltuielilor, astfel incat sa stim cum trebuie intelese pentru a nu intra in contradictie cu legislatia in vigoare.

Am aflat deja, din articolele precedente, ca exista cheltuieli partial deductibile in cazul autovehiculelor folosite in activitatea unei firme, in anumite conditii.

 

Cheltuielile  sunt insa  integral deductibile in situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1.
Vehiculele sunt utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. Vehiculele sunt utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. Vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. Vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. Vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.  

Prevederile se aplica atat la PFA si CMI cat si la SRL, atat la masinile proprietate cat si la cele detinute in comodat, precum si la masinile aflate in perioada de leasing.

 

*Exista si situatia cand vehicul este utilizat integral in scopul activitatii economice . Cheltuielile in acest caz sunt deductibile fiscal 100%, iar TVA -ul deasemenea. Intr-un astfel de caz, justificarea cheltuielilor cu combustibilul  se realizeaza cu ajutorul foilor de parcurs. Foaia de parcurs trebuie sa contina cel putin: categoria de auto, scopul si durata deplasarii, numarul de km parcursi, norma de consum.  Trebuie, deci, ca toti km care apar pe „ceasul” masinii sa fie utilizati in folosul firmei (ex. – deplasarea  de la sediul unitatii la punctele de lucru, deplasarea la banca a casierilor etc).

Documentele contabile care vor sta la baza inregistrari cheltuielilor depind de tipul de activitate si de organizarea interna (facturi ,bonuri fiscal, Note de receptie, bon consum , foi de parcurs, etc.).

 

*Daca vehiculele fac parte din categoriile de vehicule exceptate, atunci utilizarea lor in situatiile exceptate va trebui demonstrata, avandu-se in vedere obiectul de activitate al persoanei impozabile si, in functie de fiecare situatie in parte, din alte documente cum sunt: dovada ca persoana impozabila are personal angajat calificat in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin elementele minime obligatorii enumerate anterior, precum si orice alte dovezi suplimentare care pot fi furnizate. Intr-un astfel de caz, justificarea cheltuielilor cu combustibilul se realizeaza cu ajutorul foilor de parcurs. Foaia de parcurs trebuie sa aiba inregistrate cel putin: categoria de auto, scopul si durata deplasarii, numarul de km parcursi si norma de consum.

Documentele contabile care vor sta la baza inregistrarii cheltuielilor depind de tipul de activitate si de organizarea interna (facturi, bonuri fiscale, Note de receptie, bon de consum, foi de parcurs etc.).

In acest caz cheltuielie si TVA-ul sunt deductibile 100%.

 

*Daca vehiculele fac parte din categoria celor cu o masa totala maxima autorizata care depaseste 3.500 kg si au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cheltuielile si TV-ul sunt deductibile fiscal 100% . De regula, intr-un astfel de caz, justificarea cheltuielilor cu combustibilul se realizeaza cu ajutorul foilor de parcurs.

In oricare din situatiile de mai sus trebuie sa detinem documentele  prevazute de lege, asa cum am mentionat.

 

*In fiecare sambata, consultantul nostru ofera raspunsuri la intrebarile din sfera contabilitatii, transmise pe adresa  redactie@sanatateabuzoiana.ro

 

Juliana STROESCU este specialist in contabilitate si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL






Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*