Campanie în sprijinul pacienților cronici, a Coaliției pentru Sănătate Europeană

7 septembrie 2018 | 0 comentarii |

Inițiatorii cer autorităților creşterea alocărilor bugetare, dar şi o mai bună administrare a resurselor existente, pentru a reduce decalajul dintre sistemul de sănătate din Romania şi cel existent în alte state europene.

Mai multe organizații reprezentative ale pacienților, dar și reprezentanți ai producătorilor internaționali de medicamente, și-au unit eforturile într-o nouă încercare de a convinge autoritățile să aloce mai mulți bani în Sănătate, dar să se și implice pentru mai buna administrare a fondurilor și resurselor deja existente, astfel încât pacienții cu boli cronice din România să beneficieze de servicii de calitate, cel puțin apropiate de nivelul celor din alte state europene.

Reuniți în cadrul Coaliției pentru Sănătate Europeană, reprezentanții Asociaţiei pentru sprijinirea pacienţilor cu tuberculoză multidrog rezistentă, Asociaţiei pentru hemofilie, Asociaţiei Sănătate pentru Comunitate, Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente, Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România, Institutului pentru Dezvoltare în Sănătate şi Educaţie și Local American Working Group și-au propus să demareze o campanie de sensibilizare prezentând autorităților poveștile și dramele pacienților cronici care se luptă să supraviețuiască într-un sistem de sănătate la fel de bolnav. „Toate mesajele noastre, poveştile noastre sperăm să ajungă la acel nivel la care să sensibilizeze persoanele care sunt responsabile cu realizarea şi alocările bugetare să aloce mai mulţi bani către sănătate. Vom continua şi vom transmite aceleaşi mesaje an de an până când vor fi auzite şi luate în calcul”, a declarat cu ocazia lansării campaniei, Rozalina Lăpădatu, preşedintele Institutului pentru Dezvoltare în Sănătate şi Educaţie.

Rozalina Lapadatu

Totodată aceasta a dat câteva exemple concrete, precizând că, deși un medicament eficient în tratamentul copiilor cu atrofie musculară spinală a fost aprobat de autorităţi încă de la începutul anului, spitalele nu îl pot achiziționa din motive financiare. „Atrofia musculară spinală este o boală rară. Este un medicament pentru această boală, care a fost aprobat în decembrie – ianuarie. Am stat până în luna mai pentru publicarea Hotărârii de Guvern 720 care consfinţea că acest medicament este aprobat. Cândva în luna iulie s-au publicat protocoalele terapeutice, din acel moment medicamentul trebuia să fie disponibil pentru toţi pacienţii. Sunt puţini pacienţi şi majoritatea sunt copii. Ce s-a întâmplat? Suntem în luna septembrie, spitalele, pentru că e medicament cu eliberare prin spital, nu au primit foaia de buget şi nu pot medicii să prescrie acel medicament. Acel medicament există pe hârtie, dar acei copii se chinuie pentru că din motive financiare spitalele nu pot achiziţiona tratamentul”, a declarat Rozalina Lăpădatu.

Totodată, în cazul copiilor cu purpură trombocitopenică medicamentul este aprobat, dar nu poate fi administrat, pentru că indicaţia de administrare la copii nu este trecută în protocolul terapeutic. „O parte dintre mămici cumpără medicamentul care costă, în funcţie de gravitatea bolii copilului, între 1.000 şi 3.000 de euro pe lună, iar cei care nu îşi permit din punct de vedere financiar s-au întors la terapia cu cortizon, care are un efect dramatic asupra copiilor”, a mai precizat aceasta.

Dan Zaharescu

La randul său, Dan Zaharescu, președintele Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente, a reamintit că între România şi celelalte ţări ale Uniunii Europene există un decalaj care continuă să se adâncească, în ceea ce priveşte accesul la tratamente, accesul la inovaţie şi la servicii medicale de calitate. „Campania este cu şi despre pacienţi români şi prezintă poveştile, atitudinile lor sau a apropiaţilor lor vis-a-vis de bolile care suferă. Coaliţia pentru Sănătate Europeană reprezintă vocea schimbării, o singură voce puternică a celor mai afectaţi actori care cer o schimbare profundă a sistemului şi care încearcă să atragă atenţia asupra nevoilor specifice ale pacienţilor români”, a adăugat acesta.

Campania a fost precedată de un studiu național desfășurat în luna august, studiu cea relevat că unu din trei români are printre cunoscuţi pe cineva diagnosticat cu o boală cronică, iar 60% dintre români consideră că sistemul de sănătate nu le acordă bolnavilor cronici atenţia necesară.

Membrii coaliției aduc în atenția autorităților și cinci principii esențiale de care trebuie să se țină cont pentru ca sistemul de Sănătate din România să se ridice la nivelul celor din celelalte țări europene. Aceștia spun că, în primul rând, dreptul la ocrotirea sănătăţii este un drept garantat prin Constituţie iar  pacienţii români sunt pacienţi europeni și au dreptul la servicii medicale ca şi ceilalţi pacienţi europeni. Al treilea principiu enunțat spune că  fiecare pacient trebuie să beneficieze de medicamentul de care are nevoie în momentul în care are nevoie reprezentanții coaliției cerând și ca bugetul alocat tratamentelor să reflecte nevoile tuturor pacienţilor români. „Multe dintre boli pot fi prevenite şi multe dintre decese evitate iar fiecare pacient trebuie să aibă şansa unui diagnostic precoce pentru aceasta” este cel de-al cincilea principiu enunțat cu ocazia lnsării campaniei.

Inițiatorii mai susțin că bugetul alocat tratamentelor trebuie să reflecte nevoile reale ale tuturor pacienţilor români, iar creşterea alocărilor bugetare,  coroborată cu o mai bună administrare a resurselor existente, ar putea reduce decalajul dintre sistemul de sănătate din Romania şi cel existent în alte state europene.

În cadrul campaniei, pacienții cu boli cronice care au întâmpinat sau încă mai întâmpină probleme în ceea ce privește accesul la tratament, iși pot spune povestea pe site-ul oficial al coaliției, iar aceasta va fi adusă în atenția autorităților competente