Raed Arafat a anunțat primele propuneri pentru îmbunătățirea sistemului 112
Secretarul de stat a făcut aceste declarații în calitate președinte al unui nou comitet interministerial, înființat în contextul scandalului de la Caracal.

Dr. Raed Arafat
Intens dezbătut în ultimele zile, cazul fetelor dispărute din Caracal, care au fost ucise de un criminal feroce, a scos din nou la iveală incapacitatea Sistemului Național Unic al Apelurilor de Urgență 112 de a face cu precizie localizarea apelanților. Problema a generat un val imens de revoltă în cazul accidentului aviatic din Apuseni, atunci când un avion care efectua o misiune medicală s-a prăbușit, iar locul exact al accidentului nu a putut fi stabilit pe baza apelului de urgență făcut de supraviețuitori.
Nici de aceasta dată, apelul venit din partea uneia dintre victimele de la Caracal nu a putut fi localizat cu precizie, ceea ce a întârziat mult intervenția în timp util, fără a mai vorbi și de ezitările celor abilitați să intervină, care s-au cramponat de lipsa unui mandat, atunci când era vorba de o situație de viață și de moarte.
În buna tradiție românească, după cele petrecute, printre măsurile impuse după ce o tragedie care ar fi putut evitată s-a produs deja, s-a numărat și înființarea unei comisii interministeriale care să analizeze situația și să găsească soluții pentru îmbunătățirea sistemului de localizare a apelanților care sună după ajutor la 112, fără a putea să precizeze cu exactitate locul în care e află. Președinte al acestui comitet a fost numit secretarul de stat Raed Arafat, care a prezentat, ieri, un set de propuneri întocmit în urma primei întâlniri a grupului de lucru. Acestea vizează în primul rând modificări legislative dar și aspecte de ordin tehnic. „Avem 15 zile pentru emiterea unui raport cu măsuri pe termen scurt, mediu şi lung. Acest raport trebuie să includă care este situaţia actuală, ce demersuri au fost realizate până acum şi, din ce am discutat inclusiv cu reprezentanţii Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), au fost demersuri şi discuţii realizate până de curând despre modernizarea sistemului de localizare şi care sunt măsurile pe care le propunem pentru a urgenta ameliorările” a precizat Raed Arafat.
Acesta a vorbit despre capacitatea de localizare de către STS a apelurilor de urgență, care este una limitată, bazându-se pe informațiile furnizate de operatorii de telefonie mobilă, precizând că în primă fază, până la modernizarea sistemului, există aplicația 112 care permite mai buna localizare și care ar trebui mai bine promovată. În paralel, Raed Arafat spune că membrii comitetului interministerial mai recomandă pe termen scurt modificarea legislativă care să permită implementarea unui sistem de localizare a apelurilor mobile.
„Există deja o aplicaţie a STS, de care s-a vorbit, şi care trebuie să fie promovată pentru prima fază, până la implementarea unui alt sistem mai modern, care să fie folosită în apelare. Această aplicaţie trebuie să fie promovată la maxim. Nu este soluţia definitivă, vorbesc de o soluţie temporară. Tot pe termen scurt, vine modificarea legislaţiei în vederea implementării sistemului de localizare AML – Advanced Mobile Location – sau alte sisteme similare. Au fost discuţii care s-au oprit la nivelul modificărilor legislative. Modificările legislative trebuie realizate urgent, noi vom pregăti textele de modificare pe care le propunem, astfel încât, la decizia doamnei prim-ministru, a Guvernului, pot fi aprobate chiar prin ordonanţă de urgenţă la revenirea Parlamentului din vacanţă. Sunt aspecte din primă discuţie, urmează să le aprofundăm şi poate că vor suferi modificări”, a mai precizat secretarul de stat.
O altă problemă legislativă este legată de exprimarea consimțământului apelanților de a fi localizați, atunci când sună la numărul unic de urgență 112, în contextul în care există reglementări stricte cu referire la protecția datelor cu caracter personal, pe care trebuie să le respecte și firmele de telefonie mobile care furnizează informații autorităților, dar și structurile statului. În acest sens, Raed Arafat a furnizat soluția modificării legislative care să prevadă că orice apelant la 112 își dă, automat, consimțământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, implicit pentru localizarea apelului. „S-a ridicat problema consimţământului localizării persoanelor care apelează 112, nu numai din partea autorităţilor statului, dar şi din partea firmelor de telefonie mobilă, pentru că, cu toate reglementările despre accesul la datele personale, toată lumea este speriată că dacă noi dăm poziţia unei persoane, persoana poate nu este de acord. De exemplu, aici modificarea legislativă poate să fie prin faptul că, în momentul în care ai sunat la 112, ai dat deja consimţământul să fii localizat, dar acest lucru trebuie să apară în legislaţie. Al doilea exemplu care trebuie modificat ține de natura apelului la 112. Până acum se referea la apel voce mai mult, nu și de date, şi trebuie o modificare. Este o modificare simplă prin care să se scrie că apelul 112 înseamnă şi apel voce şi apel date”, a mai declarat Raed Arafat.
Acesta a readus în discuție și problema legată de cartelele reîncărcabile, care, fiind eliberate „la liber”, nu permit nici măcar identificarea apelantului sau corelarea acestuia cu persoana care deține cartele de pe care s-a sunat la 112. Au existat în acest sens propuneri privind obligativitatea eliberării acestor cartele doar pe baza unui act de identitate, însă acestea nu s-au materializat, iar utilitatea unei astfel de măsuri a fost dovedită în mod tragic și în cazul ultimei victime de la Caracal, care a sunat de pe un telefon cu cartelă, găsit în locuința în care fusese sechestrată. „Cartelele neidentificabile îngreunează în unele apeluri de urgenţă realizarea unei corelări sau identificarea persoanei care apelează sau a telefonului de la care se apelează şi care poate să fie corelat cu o adresă cu un buletin şi să ne permită să ştim cine este persoana sau a cărei persoană este telefonul folosit”, a explicat Raed Arafat, precizând că se va reveni cu propuneri legislative în acest sens.
O altă măsură pe termen scurt și mediu este semnarea de către STS a contractului privind modernizarea sistemului 112, fiind disponibile în acest sens fonduri europene. Măsura este avută în vedere încă din 2017, însă momentul implementării a fost continuu amânat din cauza numeroaselor contestații făcute în urma licitațiilor de atribuire. „Pot începe demersurile de implementare a modernizării sistemului 112, care este pe termen mediu, pentru că va dura aproximativ doi ani, după calculele pe care le avem, până ce sunt implementate măsurile de modernizare a softului, a sistemului de localizare, a infrastructurii şi a calculatoarelor care sunt învechite, cu softul învechit”, mai spune Arafat.
Preşedintele comitetului interministerial a menţionat şi măsurile pe termen mediu, respectiv finalizarea implementării noului sistem informatic 112 şi înlocuirea infrastructurii sistemului, îmbunătăţirea procedurilor de gestionare a apelurilor pentru situaţii de urgenţă deosebite, precum cele de răpire, dezvoltarea unui program de pregătire a dispecerilor din cadrul dispeceratelor integrate, regionale, care preiau apelurile 112.
În ceea ce privește măsurile pe termen lung, comitetul va analiza propunerile pentru ameliorarea integrării dispecerizării şi posibilitatea reducerii dispeceratelor, care vor funcţiona ca centre integrate pe judeţe, pe zone.
„Noi luăm rolul acestei comisii în serios, comisia nu are rol pe ancheta pe situaţia pe care s-a întâmplat la Caracal, ci are un rol de a găsi soluţii care să amelioreze modul de preluare, gestionare a apelurilor şi mai ales de localizare şi dispecerizare a echipelor de intervenţie. Speranţa noastră este ca primele modificări legislative să poată să aibă loc la începutul lunii septembrie şi să permită începerea implementării sistemului AML, ca măsură pe termen scurt, până la finalizarea procesului de modernizare a serviciului 112”, a mai declarat Raed Arafat.