Operatorii de la 112, asaltați cu apeluri abuzive

24 august 2020 | 0 comentarii |

Recordul aparține unui apelant din Olt, care a sunat de peste 9.500 de ori la numărul de urgență, în doar șase luni.

 

Deși numărul apelurilor non-urgențe efectuate la 112 este în scădere și recent s-a ajuns pentru prima dată în situația în care ponderea acestora a devenit mai mică decât cea a apelurilor care semnalează urgențe reale, o problemă serioasă continuă să o reprezinte cei care apelează abuziv acest număr. O spun reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), care au precizat că în primul semestru al acestui an, din totalul de peste 4,8 milioane de apeluri primite la 112, circa 311.000 au fost apeluri abuzive reprezentând un procent de 6,47%.

Se pare că unii și-au făcut o preocupare zilnică din a suna fără nici un motiv la numărul de urgență, fiind identificate 45 de persoane care, în primele șase luni din an, au sunat de peste 1.000 de ori fiecare la 112.  Cel mai prolific în acest sens s-a dovedit un localnic din județul Olt, care a apelat 112 de nu mai puțin de 9.544 de ori, fără a avea vreo urgență. Un alt caz special îl reprezintă un localnic din Giurgiu, care a folosit o cartelă prepay pentru a suna de peste 1.500 de ori în doar două luni, invocând diferite motive care nu reprezentau nici pe departe urgențe. În topul apelanților cei mai agasanți se mai află un ilfovean care a sunat fără motiv la 112 de 7.573 de ori, un vasluian cu 6.779 de apeluri abuzive,  împreună cu un nemțean și un clujean, ambii cu peste 5.500 de apeluri.

 

În general, cei care apelează în mod abuziv serviciul 112 obișnuiesc să facă glume pe seama operatorilor, să le aducă injurii ori să le solicite diverse informații sau să semnaleze diferite evenimente care nu necesitau intervenția echipajelor specializate de la Ambulanță, SMURD, Poliție, Jandarmerie ori Salvamont. Cei care apelează abuziv numărul de urgențe se pare că nu au capacitatea să înțeleagă că, procedând astfel, țin liniile ocupate, iar cineva care chiar are nevoie de ajutor ar putea să-și piardă viața doar pentru că ei au chef de glume proaste sau confundă serviciul 112 cu un birou de informații.

În aceste condiții, reprezentanți STS reamintesc faptul că apelarea abuzivă a serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amendă de până la 2.000 de lei şi până la 200 de ore de muncă în folosul comunităţii, iar dacă echipele de intervenţie se deplasează în teren şi constată că a fost alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei şi până la 400 de ore de muncă în folosul comunităţii.

 

Există și un aspect pozitiv, constând în faptul că în primul semestru, 2,6 din cele 4,8 milioane de apeluri primite la 112 au semnalat urgențe reale, din nou numărul acestora depășindu-l pe cel al apelurilor neîntemeiate.

Apeluri non-urgente sunt situaţiile în care nu este nevoie de intervenţia imediată a echipajelor Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau ale Jandarmeriei, însă nu în toate cauzele, persoanele care au sunat la 112 sunt de rea credință, astfel că în majoritatea cazurilor nu se aplică sancțiuni.

Nu același lucru se poate spune despre cei care apelează abuziv și cei care semnalează situații de urgență inexistente, care reprezintă abateri grave.

Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie şi, de asemenea, se consideră apel abuziv, apelarea 112 pentru a aduce injurii operatorilor. Totodată, alertarea falsă este utilizarea intenţionată şi nejustificată a numărului 112 pentru alarmarea sau determinarea intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie, fără a fi înregistrată o urgenţă.

 


Categorii: Actual, Autoritati, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*