Românii au avut nevoie de 14 ani pentru a nu mai face glume proaste la 112

23 decembrie 2019 | 0 comentarii |

Pentru prima oară de la operaționalizarea serviciului pentru apeluri de urgență la nivel național, numărul apelurilor false a fost mai mic decât cel al urgențelor reale semnalate.

 

Anul 2019 consemnează o premieră fericită în activitatea serviciului pentru apeluri de urgență 112, fiind pentru prima dată când numărul apelurilor false a fost mai mic decât al celor care semnalau situații de urgență reale. La momentul operaționalizării la nivel național, în anul 2005, românii nu au conștientizat pe deplin importanța acestui serviciu, sunând la 112 pentru a face glume proaste, pentru a solicita informații diverse sau pentru a face sesizări care  nu aveau nicio legătură cu scopul funcționării serviciului. Astfel în cei 14 ani de existență, an de an, numărul  apelurilor no-urgențe l-a depășit pe cel al apelurilor care semnalau urgențe reale. În 2019, proporția s-a inversat pentru prima dată de la înființarea serviciului, pe fondul unei scăderi semnificative a numărului de apeluri non-urgente.  Trendul descendent a început în 2014, iar în 2019 s-a ajuns la o situație de normalitate, numărul 112 fiind apelat cu precădere pentru urgențe reale și mai puțin pentru glume proaste, alarme false și diverse alte motive.

Astfel, în perioada ianuarie noiembrie 2019, la numărul 112 s-au înregistrat   10.437.328 de apeluri, dintre care 51,7%, adică 5.404.650 de apeluri, au reprezentat cu adevărat urgenţe. Comparativ cu perioada similară a anului 2014, numărul apelurilor non-urgente la 112 a scăzut cu 45%, după cum au anunțat reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).

 

Dacă în ianuarie-noiembrie 2014 s-au înregistrat 9.907.825 apeluri care nu reprezentau urgenţe, în anul 2019, numărul acestora a scăzut la 5.032.678, fiind înregistrată cea mai mică valoare a numărului de apeluri la 112 care nu au semnalat urgenţe.

Dintre apelurile care au semnalat situații reale de urgență, cele mai multe au fost direcționate către serviciile de Ambulanță. Mai exact, este vorba de 3.473.657 de apeluri, reprezentând 55,5%  din total. La mare diferență, pe locul doi, s-au situat apelurile direcționate către Poliție, care au deținut o pondere de 22,91% din total. Pe adresa ISU-SMURD au fost direcționate 1.060.666 de apeluri, reprezentând 16,95% din total, în timp ce 4,20% dintre apeluri au mers către Jandarmerie, iar 0,44% către alte agenții.

 

Timpul mediu de transfer al unui apel de la operatorii STS la dispecerii agenţiilor de intervenţie a fost de 54,25 secunde, iar timpul mediul de preluare a apelurilor este de 4,35 secunde. Raportat la indicele de performanţă recomandat de European Emergency Number Association, a cărui valoare pentru timpul mediu de preluare este de 12 secunde, timpul mediu de preluare din România este de aproape trei ori mai mic.

La nivelul județului Buzău, în perioada analizată s-au înregistrat 141.018 apeluri la 112, reprezentând 2,25% din totalul apelurilor efectuate la nivel național. În cele mai multe cazuri, a fost vorba de urgențe medicale, 73.321 dintre apeluri fiind direcționate către Serviciul de Ambulanță Județean, iar 22.773, către ISU-SMURD. Totodată, 36.496 de apeluri din județ au fost direcționate către Poliție, 7.924 către Jandarmerie și 504 către alte agenții.

Cu această ocazie, reprezentanții STS reamintesc cetățenilor că apelarea numărului 112 în situații care nu reprezintă un pericol pentru viață, proprietate sau mediu provoacă întârzieri în acordarea ajutorului necesar persoanelor care sună pentru a anunța urgențe reale, iar acest lucru poate avea uneori consecințe fatale.

 


Adaugati un comentariu


 

*