Ambulanța – cel mai apelat serviciu de urgență, în prima jumătate a anului

Aproape trei sferturi dintre apelurile primite la 112 în primul semestru din 2020 au reprezentat urgențe medicale, fiind direcționate către serviciile de Ambulanță și SMURD.

 

S-a tot vorbit în ultimele patru luni despre „eroii din prima linie” în lupta cu COVID-19. În prim-plan au fost, cum era și firesc, medicii și personalul din spitale. Să nu uităm însă că primii care intră în contact cu persoane posibil infectate sunt salvatorii de la Serviciile de Ambulanță și SMURD! Și nici că uneori pierd timp prețios pentru cei care au nevoie urgentă de ajutor specializat, din cauza unor persoane care-i solicită pentru probleme deloc urgente…  

O confirmă și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care a prezentat situația apelurilor recepționate la numărul de urgență 112 de la începutul anului. Principalul aspect scos în evidență constă în faptul că se constată în continuare o scădere a numărului  de apeluri non-urgente, în condițiile în care acestea dețineau cea mai mare pondere în anii precedenți, ceea ce înseamnă fie că populația a devenit mai responsabilă, fie că teama de coronavirus i-a determinat pe mulți să nu mai solicite ambulanța pentru situații care se pot rezolva ambulatoriu și chiar online.

În primul semestru al anului, ponderea apelurilor care semnalau urgențe reale a fost de 54,52%, în timp ce apelurile non-urgente au reprezentat 45,48% din total. Este vorba de aproape 4,9 milioane de apeluri primite la 112 până la finele lunii trecute, cu 14,33% mai puține decât perioada similară a anului precedent. Dintre acestea, 2.669.464 au semnalat urgențe reale, în timp ce 2.227.243 au fost apeluri non-urgente, numărul acestora din urmă fiind în scădere cu 18,31% față de primul semestru din 2019. „Cu toate că, în ultimele luni, ţara noastră s-a confruntat cu pandemia de Covid-19, este remarcabil că, şi în acest context, numărul de apeluri non-urgente a scăzut, ceea ce demonstrează că cetăţenii au înţeles importanţa apelării responsabile a numărului unic de urgenţă. În prima jumătate a acestui an, cetăţenii din zona Bucureşti-Ilfov au apelat cu cea mare responsabilitate Serviciul de urgenţă 112, aproape 64,89% din totalul apelurilor reprezentând urgenţe reale pentru care s-au alertat agenţiile specializate de intervenţie”, se arată într-un comunicat al STS.

 

De cealaltă parte, cele mai multe apeluri non-urgente au fost primite din județele Gorj, Harghita și Mureș unde ponderea acestora a depășit 60% din totalul apelurilor. Cele mai multe apeluri la 112 au fost primite din zona București-Ilfov, cu 747.518 apeluri, urmată de județul Iași cu  228.082 apeluri, din care 64,19% au fost apeluri de urgenţă. Pe locul al treilea în topul județelor din care s-a apelat cel mai des numărul 112 se clasează Constanța, cu un total de 198.609 apeluri, dintre care 47,89% reprezentând urgenţe.

Și de această dată, urgențele medicale au deținut cea mai mare pondere, fiind direcționate către serviciile de Ambulanță și SMURD. Cele mai multe solicitări au fost pe adresa Ambulanței, care a preluat  1.770.037 de apeluri, reprezentând 54,03% din total. În același timp, 579.682 de apeluri au fost direcționate către SMURD, acestea reprezentând o pondere de 17,7% din total.

În contextul pandemiei de Covid-19, operatorii STS au preluat 70.338 de apeluri prin care cetăţenii semnalau simptome ale virusului, faptul că s-au întors din zone de focar, au intrat în contact cu persoane confirmate pozitiv sau că au cunoştinţă de încălcări ale restricţiilor stabilite de autorităţi. De asemenea, în foarte multe cazuri, cetăţenii au sunat la numărul unic de urgenţă 112 pentru a afla informaţii despre noul coronavirus, fără a avea urgenţe reale.

 

Buzăul se numără însă în continuare printre județele în care numărul apelurilor non-urgente a fost mai mare decât cel al urgențelor reale, fiind efectuate în total 123.273 de apeluri. Dintre acestea, doar 59.688 au semnalat urgențe reale, restul de 63.585 fiind apeluri non-urgente.

Ambulanța a fost cel mai solicitat serviciu de urgență, pe adresa Serviciului de Ambulanță Județean Buzău fiind direcționate 37.294 dintre apelurile reale. În același timp, alte 13.618 apeluri au fost preluate de SMURD, astfel că și la nivelul județului Buzău, urgențele medicale au avut cea mai mare pondere în primul semestru din 2020.

Totodată, pe adresa Poliției au fost direcționate 20.679 de apeluri venite de pe raza județului, în timp ce jandarmii a preluat 5.166 de urgențe.

Având în vedere că numărul de apeluri non-urgente se menține la un nivel ridicat în județ, se cuvine amintit că, în conformitate cu noua legislație adoptată la finele lunii martie „apelarea abuzivă a Serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 la 200 de ore de activităţi în folosul comunităţii, iar alertarea falsă a agenţiilor de intervenţie se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 la 400 de ore de activităţi în folosul comunităţii”.

 


Adaugati un comentariu


 

*