Formularul digital, obligatoriu la intrarea în țară
Persoanele care intră în România, începând de luni, 20 decembrie, nu mai trebuie să completeze declaraţia epidemiologică, verificată până acum la punctele de trecere a frontierei, toate datele regăsindu-se în formularul digital de intrare în România (PLF), completat online.
Formularul digital de intrare în România (PLF), utilizat deja la nivelul a 18 state membre, intră în vigoare și la noi, de luni, 20 decembrie. Acesta va fi completat electronic, în aplicaţia https://plf.gov.ro, și este accesibil începând de duminică, 19 decembrie. Astfel, cei care vin luni în România pot să îl acceseze și să-l completeze electronic, de pe telefonul mobil, tabletă sau calculator și nu trebuie tipărit, pentru că în momentul trecerii punctelor de frontieră, scanarea cărții de identitate/pașaportului permite afișarea datelor din formular în aplicația informatică a Poliției de Frontieră, spun autoritățile.
„Formularul digital de intrare în România va scurta timpul de aşteptare în punctele de trecere a frontierei prin faptul că cetăţenii vor avea de trecut un singur filtru, nu două ca până în prezent, verificarea datelor fiind făcută automatizat. Formularul, dezvoltat de STS pe baza cerinţelor operaţionale stabilite de autorităţile medicale, nu trebuie tipărit, pentru că în momentul trecerii punctelor de frontieră, la scanarea cărţii de identitate/paşaport, va permite afişarea datelor din formular în aplicaţia informatică a Poliţiei de Frontieră”, transmit reprezentanții Guvernului, care subliniază că formularul digital de intrare în România va scurta timpul de așteptare în punctele de trecere a frontierei, prin faptul că cetățenii vor avea de trecut un singur filtru, nu două ca până în prezent, verificarea datelor fiind făcută automatizat.
Formularul se completează cu cel mult 24 de ore înainte de prezentarea la punctele de trecere a frontierei, iar datele trebuie introduse corect, pentru că sistemul informatic este interconectat cu DEPABD şi Poliţia de Frontieră pentru validarea datelor de identitate şi Coronaforms, aplicaţia unde se regăsesc persoanele infectate cu SARS-CoV-2, izolate sau carantinate.
Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Cătălin Chirca, a precizat că formularul cuprinde câmpuri obligatorii cu privire la identitatea persoanei (nume, prenume, date de identificare și de contact), data de intrare în România, mijlocul de transport cu care intră în ţară, istoricul de călătorie din ultimele 14 zile (țara, regiunea și localitatea de unde călătorește spre România, inclusiv cele tranzitate), adresa de destinaţie şi, dacă este cazul, datele minorilor însoțitori.
Acesta a menționat că Formularul digital „este un instrument foarte util, simplu de utilizat de toate persoanele, însă, în spate are o serie de interconectări complexe cu sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră, cu aplicaţia Coronaforms care realizează managementul persoanelor infectate, dar şi cu evidenţa persoanelor. Le recomandăm oamenilor şi le reamintim să completeze toate câmpurile, într-un mod cât mai corect pentru că aplicaţia face validări cu bazele de date ale statului şi va semnala orice greşeală”.
Toate persoanele care intră în România, începând de luni, au obligaţia de a completa electronic PLF, prin aplicaţiaplf.gov.ro, indiferent de mijpcul de transport cu care călătoresc (avion, tren, mijloace de transport rutiere sau navale). Pentru eliberarea formularului este necesară autentificarea cu o adresă de e-mail, unde utilizatorul primește un link de acces, după care completează câmpurile cu datele solicitate. Datele completate în formular sunt accesate doar de angajații autorizați ai Direcțiilor de Sănătate Publică și pot fi folosite strict cu scopul desfășurării anchetelor epidemiologice.
„Înainte de a sosi în ţară, cu câteva ore sau chiar câteva minute, se accesează aplicaţia plf.gov.ro şi se introduce o adresă de e-mail. Mai departe accesăm adresa de e-mail, deschidem mesajul şi intrăm în linkul de accesare. Se completează similar cu aplicaţia de certificat digital şi va putea fi folosită foarte uşor de orice persoană. Introducem toate câmpurile obligatorii, iar ulterior salvăm documentul. Odată salvat acesta nu mai poate fi editat, dacă dorim să actualizăm datele, va trebui să completăm un nou formular. Instrumentul digital pe care l-am dezvoltat pentru Ministerul Sănătăţii şi autorităţile medicale vine în sprijinul acestora pentru realizarea anchetelor epidemiologice”, a explicat Cătălin Chirca. Datele sunt protejate fizic și juridic și nu sunt transmise către terțe persoane, STS asigurând măsurile specifice de securitate cibernetică ale sistemului informatic de eliberare a formularului digital de intrare în țară.

Catalin Chirca, Fabian Badila
În câteva secunde se știe dacă persoana respectivă a completat sau nu, formularul de intrarae în România, au atras atenția reprezentanții Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
„Poliţistul de frontieră efectuează formalităţile de control prin verificarea automată a paşaportului sau cărţii de identitate, pentru a stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile de intrare în ţară. Poliţiştii de frontieră vor verifica autenticitatea şi valabilitatea certificatului verde. După citirea automată a acestor date, în aplicaţia Poliţiei de Frontieră, într-un interval de câteva secunde, poliţistul primeşte confirmarea existenţei sau inexistenţei formularului digital de intrare în România. În funcţie de rezultatul verificării, datele sunt trimise către Direcţia de Sănătate Publică, în vederea luării măsurilor ce se impun. Documentul nu trebuie tipărit, el este citit automat prin intermediul dispozitivelor aflate la dispoziţia Poliţie de Frontieră.Verificarea existenţei sau inexistenţei PLF-ului nu va afecta timpul de aşteptare la controlul de frontieră, având în vedere că este citit automat în dispozitivele noastre”, a precizat purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră, Fabian Bădilă.
Câteva dintre situațiile care pot apărea în momentul controlului la frontieră: „Dacă persoana a completat PLF şi nu se impune carantina, aceasta trece prin punctul de frontieră fără alte măsuri. Dacă persoana a completat PLF şi se impune carantina, în funcţie de zona sau ţara din care vine, DSP dispune măsura carantinării. Măsura se comunică judeţului în care se duce la îndeplinire măsura carantinării, iar locaţia se va verifica de către structurile de ordine publică”, a explicat Bădilă.
În cazul în care persoana nu a completat PLF şi se impune carantina, în funcţie de zona sau ţara din care vine, DSP dispune măsura carantinării, care se comunică judeţului respectiv, iar şi persoana are obligaţia legală de a completa în termen de maxim 24 de ore de la data trecerii prin frontieră acest PLF. În caz contrar, DSP dispune sancţionarea contravenţională, conform legii. „Subliniez că, în situaţia în care se constată că persoana care s-a prezentat în punctul de frontieră nu a completat formularul digital, i se permite intrarea în ţară, dar are obligaţia legală să completeze acest PLF în termen de 24 de ore. Nerespectarea acestei obligaţii se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 3.000 lei. Precizăm că, în oricare din aceste situaţii, pe sensul de intrare în România, la control participă şi reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică în vederea efectuării triajului epidemiologic”, a adăugat comisarul-şef Fabian Bădilă.
Citește și : Cine și cum completează formularul digital de intrare în România