Apetența pentru fake news crește odată cu vârsta

25 ianuarie 2019 | 0 comentarii |

Un studiu efectuat în statele unite a confirmat științific ceea ce mulți dintre noi am constatat pe rețelele de socializare.

 

Inspirați de amploarea fenomenului distribuirii de știri și informații false denumit fake news”, cercetători de la renumitele universităţi americane Princeton şi New York au realizat un studiu, pentru a identifica mai exact categoriile de utilizatori de internet care se pretează la astfel de postări.

Pentru aceasta au analizat informaţiile distribuite în timpul campaniei prezidenţiale din 2016 din Statele Unite, de aproximativ 1.200 de persoane care au declarat că folosesc Facebook şi care au acceptat să îşi împărtăşească datele după încheierea alegerilor.

Oamenii de ştiinţă au comparat link-urile distribuite de aceştia cu mai multe liste cu site-uri de internet despre care se ştie că au publicat informaţii false, iar rezultatele au relevat că aproximativ 8,5% dintre persoane au distribuit cel puţin un link de la unul dintre aceste site-uri. S-a mai constatat, totodată, că cei care erau mai înclinaţi spre a face acest lucru erau vârstnicii. Astfel, utilizatorii de peste 65 de ani au distribuit de aproape şapte ori mai multe articole bazate pe informaţii, false în comparaţie cu persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani – cel mai tânăr grup studiat – indiferent de preferinţele politice.

 

Într-un articol publicat pe această temă, autorii studiului notează că nicio altă caracteristică demografică nu pare să aibă un efect semnificativ asupra distribuirii de fake news. De asemenea, cercetătorii oferă și o posibilă explicație pentru descoperirea făcută, precizând că e posibil ca un întreg grup de americani, cu vârste de 60 de ani şi peste, să nu deţină competenţe necesare pentru a determina fiabilitatea articolelor întâlnite în mediul online.

Fenomenul nu este însă unul specific doar Statelor Unite, iar internauții români pot constata cu ușurință că astfel de știri false sunt distribuite pe rețelele de socializare în special de persoane vârstnice. Acesta ar putea fi și motivul pentru care așa-numiții „postaci”, care devin activi mai ales în perioada campaniilor electorale, sunt recrutați tot din rândul acestor persoane, cei care apelează la astfel de mijloace dând dovadă de imoralitate prin exploatarea acestui „punct slab” al vârstnicilor care, după cum spun și cercetătorii americani, nu sunt foarte familiarizați cu mediul online și nu au capacitatea de a identifica gradul de veridicitate al informațiilor pe care sunt puși să le distribuie pe rețelele de socializare.

 


Categorii: Actual, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*