Aproape trei sferturi din cazurile de cancer sân din România, diagnosticate în stadiile 2 și 3
Așa reiese dintr-un sondaj online realizat de Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC), ca un preambul la o campanie de conștientizare și educare în privința acestei boli.
Săptămâna aceasta, COPAC a lansat campania „Ce are ea? Ce au ele în comun?”, în scopul conștientizării și educării cu privire la cancerul de sân, care a devenit cea mai răspândită formă de boală oncologică la nivel mondial, surclasând cancerul pulmonar. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), această afecțiune a ajuns să reprezinte aproape un sfert din cancerele diagnosticate în rândul femeilor la nivel global în 2020, respectiv, 24,5% din cancerele diagnosticate la femeile de toate vârstele, adică 2.261.419 de cazuri.
Premergător momentului lansării campaniei, COPAC a efectuat o cercetare online, pe parcursul lunii octombrie, care a constat în completarea unui chestionar la care au răspuns 140 de persoane, dintre care 90% au fost paciente diagnosticate cu această afecțiune, iar 10%, aparținători ai acestora.
Rezultatele au fost făcute publice cu ocazia lansării campaniei, în cadrul unui eveniment online, la care au participat în calitate de invitați dr. Patriciu Achimaș Cadariu de la Institutul Oncologic Cluj Napoca, dr. Dragoș Median, șeful compartimentului de Oncologie Medicală de la Spitalul Filantropia și Alina Comănescu, navigator de pacienți oncologici.
După cum reiese din datele obținute, 73,4% dintre persoanele cu cancer de sân sunt diagnosticate în stadiile 2 și 3 ale bolii, 4,4% sunt diagnosticate în stadiul 4 și doar 3,5% în stadiul 0, respectiv 18,6% în stadiul 1.
Ținând cont de faptul că depistat în stadiile 0 și 1 boala poate fi tratată și vindecată, iar șansele de supraviețuire sunt de aproximativ 98-99%, reiese că majoritatea pacientelor din România sunt expuse unui risc ridicat, din cauză că boala este depistată mai târziu.
Pentru a avea un diagnostic de certitudine, aproximativ 40% dintre persoanele cu cancer de sân au fost nevoite să plătească din buzunar investigațiile imagistice necesare – mamografie, computer tomograf, rezonanță magnetică, în timp ce 30,7% au acoperit și din fonduri personale aceste investigații și doar 29,8% au beneficiat de investigații decontate integral. În 35% din cazuri, sumele suportate de pacienți s-au încadrat între 500 și 1.000 de lei, în 20,5% din cazuri acestea au variat între 1.000 și 2.000 de lei, iar în 27,3% din cazuri sumele suportate de paciente au depășit 2.000 de lei.
Studiul mai arată că, în cazul a 36% dintre paciente, diagnosticul a venit între o lună și 3 luni, în 54% din cazuri în mai puțin de o lună, în timp ce 5,2% dintre paciente acest interval s-a întins peste 6 luni.
Odată diagnosticate, circa 60% dintre paciente au fost ghidate de familie și prieteni pentru a ajunge la medicii și spitalele sau centrele specializate de care au avut nevoie, în timp ce aproape 30% au fost îndrumate de medicul de familie, iar 13% s-au folosit de internet pentru a obține informațiile necesare.
Studiul a mai relevat, din păcate, și că 20% dintre pacientele diagnosticate nu au mai mers la controalele periodice pe parcursul anului trecut și nici anul acesta, temându-se de infectarea cu SARS-Cov-2.
În ceea e privește campania lansată de COPAC, aceasta își propune să ofere informații despre circuitul în sistem al persoanelor diagnosticate cu cancer de sân, dar și sprijin pentru acestea, prin intermediul activităților dedicate de consiliere și comunicare.
În același timp, campania urmărește să ofere informații populației generale, despre importanța diagnosticării timpurii a cancerului de sân, și argumente pentru care este importantă evaluarea periodică, în funcție de indicațiile clinice specifice vârstei. În acest sens, acțiunile incluse în campanie oferă informații despre circuitul în sistem al persoanelor diagnosticate cu cancer de sân și răspund la întrebările persoanelor deja diagnosticate cu privire la tratamentul și povara bolii asupra tuturor aspectelor vieții zilnice. Campania de educare conține și un workshop de comunicare, care le va ajuta pe paciente să comunice mai bine cu profesioniștii din Sănătate cu care vin în contact.
La finele anului trecut, cancerul de sân reprezenta a treia cea mai întâlnită formă de cancer în România, cu o pondere a cazurilor noi de 12,2%, materializată în 12.085 de cazuri noi. În același timp, datele Eurostat arată că România se menține pe ultimul loc în UE la screeningul pentru cancer de sân, chiar dacă procentul a crescut de la 0,2% la 9% în ultimii ani. Mai mult, în România, rata de supraviețuire la cinci ani după tratarea cancerului de sân este de 75%, în timp ce media europeană este de 83%.
„Cancerul de sân nu ține cont de vârstă, de locul din care provii, de profesie sau aptitudini, de preferințe personale sau pasiuni. Cancerul de sân afectează persoane din toate categoriile, impactul fiind semnificativ, atât la nivel fizic, cât și psihologic, social și economic. Campania noastră urmărește să evidențieze impactul bolii asupra tuturor aspectelor vieții și, implicit, nevoia stringentă de a avea acces la servicii de diagnostic rapid și la tratamentele adecvate, nu doar pentru asigurarea supraviețuirii, ci și pentru garantarea unei calități a vieții optime pentru persoanele diagnosticate cu cancer de sân”, a declarat Radu Gănescu, președinte COPAC.