Ce cumpără românii, vara, din farmacii

21 august 2018 | 0 comentarii |

Dacă medicamentele de care uneori le depinde viața nu sunt întotdeauna de găsit, medicamentele fără rețetă, suplimentele alimentare și produsele de îngrijire se vând ca „pâinea caldă”.

 

Nu mai este un secret, românii sunt campioni la consumul de medicamente fără prescipție medicală, care se găsesc din abundență, în farmacii. Dacă anumite medicamente vitale, care nu se eliberează doar în baza unei prescripții medicale, lipsesc de multe ori din farmacii, la OTC-uri nu sunt probeme, o gamă largă de produse se găsește, la discreție.

Acestea au însă vânzări oscilante în funcție de sezon. Potrivit unei analize a companiei de cercetare Cegedim, segmentul de piață OTC, ce include medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, a înregistrat o evoluție stabilă în trimestrul doi al acestui an, similară celei de anul trecut, în aceeași perioadă, în ciuda unei scăderi cu aproximativ 8,3% față de primele trei luni ale anului. Astfel, în perioada aprilie-iunie 2018, piața de produse OTC din România a înregistrat vânzări de 810.2 milioane de lei, volumul de vânzări pentru prima jumătate a anului 2018 reprezentând circa 45,5% din vânzările totale înregistrate anul trecut.

 

Cele mai mari fluctuații se regăsesc la nivelul categoriilor pentru răceală, gripă, alergii, și produse dermatologice. În timp ce prima categorie a scăzut cu 40,5% față de primul trimestru, categoria de produse dermatologice a înregistrat o creștere de 25%, având în vedere sezonalitatea produselor.

În primele trei luni ale anului, toate categoriile OTC înregistrau creșteri, însă în al doilea trimestru, creșteri de vânzări au înregistrat doar produsele lifestyle, gastrointestinale și dermatologice.

Recordul este deținut de categoria lifestyle, cu vânzări de 187,6 milioane de lei și o cotă de piață de 23,2% în T2, față de 175,9 milioane de lei în volume de vânzări și cotă de piață de 19,9 %, în primele trei luni ale anului, urmată de produsele cu indicație în afecțiuni gastrointestinale, cu vânzări de 167 milioane de lei, o creștere de 9,08% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Următoarele poziții în clasament sunt ocupate de produsele pentru răceală, gripă și alergii, cu vânzări de 145 milioane de lei și cotă de piață de 17,9 %, analgezice – 110,3 milioane de lei (13,6%) și vitamine, minerale și suplimente – 104,8 milioane de lei (12,9%).

 

Piața farmaceutică din România a înregistrat în primul semestru al acestui an o creștere de 16,8% față de aceeași perioadă a anului anterior, până la 7,6 miliarde lei (1,6 miliarde euro), fiind susținută în continuare de programele naționale de hepatită și de produsele recent introduse în contractele cost-volum/cost-volum-rezultat, potrivit raportului financiar semestrial al producătorului de medicamente Antibiotice Iași, transmis Bursei de Valori București (BVB). Consumul fizic de medicamente a crescut în România cu 6%, de la 6,16 miliarde de unități în prima jumătate a anului trecut până la 6,54 miliarde în semestrul I din 2018.

Piața de hospital, fără contracte cost-volum/cost-volum-rezultat, a urcat cu 2,7% comparativ cu primul semestru din 2017, în timp ce piața de retail a avansat cu 9,8%, potrivit Antibiotice Iași.

Antibiotice Iași, singurul jucător important din sectorul farmaceutic controlat de statul român, a anunțat că a încheiat primul semestru al acestui an cu o cifră de afaceri de 158,1 milioane lei (34 milioane euro), în creștere cu 7,2% față de aceeași perioadă din 2017, și un profit net de 20,1 milioane lei (4,3 milioane euro).

 

Începând cu anul trecut, asociația RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, desfășoară campania „Despre sănătate, cu responsabilitate”, un demers educațional pe termen lung, care urmărește să contribuie la informarea și la responsabilizarea consumatorilor, astfel încât aceștia să fie conștienți că sănătatea lor depinde și de ei și că trebuie să folosească în mod corect și informat produsele din aceste categorii.

Campania este sprijinită de Ministerul Sănătății, Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF), Colegiul Farmaciștilor din România (CFR), Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), Societatea Studenților în Farmacie București (SSFB), Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România (FASFR), Societatea Studenților în Medicină din București (SSMB), Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR) și Asociația Info-Sănătate.

 


Adaugati un comentariu


 

*