Piata medicamentelor fara prescriptie, in usor declin in T2
Datele centralizate de Cegedim indica o scadere de 7% a pietei produselor din aceasta gama, in comparatie cu perioada ianuarie-martie.
Piata de produse OTC, care include medicamentele fara prescriptie medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire personala, a scazut cu aproximativ 7% in trimestrul a doilea (T2) al anului 2017, fata de primele trei luni ale anului. Vanzarile aferente celui de-al doilea trimestru al acestui an au fost insa cu 19,4% mai mari fata de aceeasi perioada a lui 2016.
Conform datelor din raportul companiei de cercetare Cegedim, in T2 2017, segmentul de piata a inregistrat o evolutie moderata la nivelul acestor categorii de produse, cu schimbari semnificative doar la nivelul categoriei raceala, gripa si alergii, vanzarile din aceasta categorie scazand cu 38% fata de primul trimestru al anului.
Cu o valoare de 132,3 milioane de lei, OTC-urile au pierdut din cota de piata, de la 27,4% in primul trimestru, la 18,2% in al doilea trimestru. La polul opus, categoria dermatocosmetice s-a aflat pe un trend ascendent, cu un salt de 25%, reprezentand o crestere in vanzari de la 50,9 la 63,6 milioane de lei.
Aceleasi date releva faptul ca produsele din categoria Lifestyle OTC, se afla in top in al doilea trimestru al anului, in ceea ce priveste cota de piata, de 23,2%, dar si la nivelul vanzarilor, de 168,7 milioane de lei.
Aceasta este urmata de categoria produselor cu actiune in afectiuni gastrointestinale, cu o cota de piata de 21,1% si vanzari de 153,1 milioane de lei.
Despre aceste evolutii de pe piata produselor OTC, Diana Mereu, directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor de Medicamente fara Prescriptie, Suplimente Alimentare si Dispozitive Medicale (RASCI), a declarat ca „valoarea anumitor categorii este strans corelata cu ponderea problemelor de sanatate dintr-o arie terapeutica, insa poate fi influentata si de sezonalitate. Segmentul de piata reprezentat de RASCI, urmeaza insa o tendinta generala de crestere, reflectand, pe de-o parte, atentia sporita acordata ingrijirii personale de catre consumatori, cat si varietatea de produse, pe de alta parte. Totodata, aceasta evolutie ascendenta este in linie atat cu cresterea totala a pietei farmaceutice, cat si cu cresterea economica a Romaniei”.
Medicamentele fara prescriptie, sau „OTC”-urile, sunt produse farmaceutice care se pot elibera fara prescriptie medicala, fiind sigure si eficiente pentru a putea fi utilizate de publicul larg fara a fi necesar un control medical prealabil. Astfel de medicamente pot fi administrate fara probleme pentru a ameliora afectiuni minore, cu conditia ca prospectul si atentionarile producatorului sa fie citite cu atentie anterior administrarii.
Tot din categoria OTC-urilor fac parte si suplimentele alimentare, care sunt produse al caror scop este sa completeze dieta normala, fiind surse concentrate de nutrienti sau alte substante cu efect benefic asupra organismului, fara efecte adverse sau proprietati daunatoare.
Administrarea acestor tipuri de produse trebuie sa se faca limitat, respectand indicatiile de pe prospect sau ambalaj si, cel mai indicat, la recomandarea medicului sau a farmacistului.