Consiliul Concurenței cere modificarea legislației privind comercializarea și promovarea medicamentelor OTC și a suplimentelor alimentare

6 septembrie 2022 | 0 comentarii |

Autoritatea de Concurență consideră necesară introducerea unor reglementări care să elimine confuziile între medicamentele OTC și suplimentele alimentare și recomandă Ministerului Sănătății să analizeze durata şi frecvența optimă pentru difuzarea materialelor publicitare pentru acestea.

 

Vânzările de medicamente OTC și suplimente alimentare (SA) au crescut de 4-6 ori în ultimii ani în România, iar reclamele agresive și uneori exagerat de frecvente, în special pe posturile de televiziune și pe rețelele de socializare, de multe ori cumpărătorii sunt induși în eroare, pe de o parte pentru că se creează confuzie între medicamentele eliberate fără rețetă (OTC) și suplimentele alimentare, iar pe de altă parte, pentru că de cele mai multe ori acestea sunt prezentate ca „panaceu universal”.

Analizând modul de comercializare și publicitate al acestor produse, Consiliul Concurenței (CC) a constatat că dacă în general, consumatorii selectează medicamentele OTC și suplimentele alimentare în funcție de beneficiile prezentate, utilizarea personală anterioară, sfaturi de la profesioniști din domeniul sănătății (de ex. farmaciști), „în ceea ce priveşte suplimentele alimentare cumpărătorii sunt, însă, influențați și de experiența împărtășită de alți consumatori pe site-urile de comercializare a acestor produse”.  În acest context, autoritatea de Concurență cosideră că este „necesară introducerea unor reglementări care să elimine aceste situații întâlnite în practică, în care suplimentele alimentare sunt considerate medicamente”, pentru a elimna confuzia privind comercializarea și promovarea acestor produse.

 

Consiliul Concurenței subliniază, într-un comunicat, că o influență majoră asupra comportamentului cumpărătorilor de suplimente alimentare o pot avea și comentariile publicate de alți consumatori pe site-urile de comercializare, care „nu sunt întotdeauna corecte și pot induce în eroare consumatorii, iar faptul că nu există o monitorizare și nicio moderare a conținutului (comentariilor) pe site-urile de comercializare adâncește confuzia privind OTC și suplimente alimentare”. Disponibilitatea și utilizarea pe scară largă a suplimentelor alimentare au făcut ca aceste produse să devină parte a regimului alimentar zilnic al populației, generând un nivel semnificativ de expunere a consumatorului la această categorie de produse. În clasamentul suplimentelor alimentare, cele mai bine vândute 25 astfel de produse sunt utilizate pentru susținerea sănătății tractului digestiv şi a metabolismului, urmae de cele pentru susținerea sănătății sistemului genito-urinar, a sănătății osteo-articulară şi musculară, a sistemuului nervos și pentru susținerea sănătății sistemului cardiovascular.

Pentru a se elimina confuziile, CC propune moderarea cometariilor și recomandă comercianților online să asigure conformarea conținutului publicat cu cerințele legale și afișarea comentariilor numai după evaluarea de către un moderator. „În cazul în care comerciantul nu poate supraveghea și controla conținutul de pe propriul site, CC recomandă să nu fie publicate mărturii personale”.

 

În România, medicamentele fără prescripție medicală și suplimentele alimentare se comercializează cu amănuntul prin farmacii și drogherii, fizic sau online, iar Consiliul Concurenței consideră necesară și definirea unor elemente de diferențiere vizuală, precum simboluri sau pictograme, specifice suplimentelor alimentare, pentru a ajuta cumpărătorii să identifice mai ușor produsele. „O astfel de măsură poate ajuta publicul larg să identifice cu mai multă ușurință tipul produsului și facilitează procesul de alegere a consumatorului”, iar o altă variantă de diferențiere vizuală se referă la „lizibilitatea mențiunii că produsul comercializat este un supliment alimentar”.

În acest scop, autoritatea de Concurență propune „elaborarea unor prevederi privind identificarea şi citirea cu ușurință a acestei mențiuni prin care să se definească în mod clar locul în care ar trebui să figureze (de exemplu, sub denumirea comercială a produsului)”.

Consiliul Concurenței recomandă autorităților cu competențe în domeniul suplimentelor alimentare „îmbunătățirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare” şi recomandă Ministerului Sănătății efectuarea unei analize privind durata şi frecvența optimă difuzării materialelor publicitare pentru medicamentele OTC şi suplimentele alimentare fără a fi afectat nivelul sănătății publice.

 

Legislația actuală de comercializare a OTC-urilor este ambiguă și nu menționează clar dacă vânzarea online se poate face online prin site-ul propriu al farmaciei sau prin intermediul platformelor de intermediere. În acest context, Consiliul Concurenței consideră că legislația în domeniul comerțului electronic cu medicamente OTC poate fi îmbunătățită prin introducerea unor clarificări privind comercializarea atât prin intermediul propriului site, cât şi prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace sau on demand delivery. Aceste clarificări ar permite farmaciei online să cunoască cerințele pe care trebuie să le îndeplinească în cazul comercializării online a medicamentelor atât prin propria pagina de internet, cât şi prin intermediul platformelor.

De asemenea, Consiliul Concurenței recomandă, modificarea legislației în vigoare astfel încât să existe posibilitatea de a externaliza transportul OTC-urilor în baza unor contracte cu furnizorii de servicii de intermediere online în măsura în care aceștia efectuează direct, prin intermediul logisticii proprii, transportul acestora.

 

Legislația în domeniul suplimentelor alimentare este ambiguă şi incompletă, ceea ce generează probleme în ceea ce priveşte comercializarea şi publicitatea suplimentelor alimentare şi conduce la o interpretare neunitară a cadrului normativ. Dacă suplimentele alimentare ce au în compoziție vitamine, minerale (singulare sau combinate) sau şi alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic se comercializează în baza certificatului de notificare emis de Ministerul Sănătății, suplimentele alimentare pe bază de plante medicinale sau aromatice se comercializează doar în baza avizului emis de Institutul de Bioresurse Alimentare. În acest context, CC sprijină propunerea Institutului de Bioresurse Alimentare privind implementarea unui program de monitorizare a efectelor aferente suplimentelor alimentare, măsură care poate contribui la creșterea gradului de protecție a sănătății publice.

În contextul în care publicitatea are o mare influență asupra comportamentului consumatorilor, Consiliul Concurenței recomandă realizarea unor campanii de educare şi informare având ca scop difuzarea de informații cu privire la particularitățile suplimentelor alimentare şi medicamentelor OTC. De asemenea, recomandă crearea unei platforme unice dedicată suplimentelor alimentare, pentru ca un consumator să poată identifica şi verifica cu mai multă uşurință şi rapiditate informațiile privind comercializarea legală a unui anumit supliment alimentar pe piața din România.

 

Autoritatea de concurență recomandă totodată modificarea legislației prin introducerea unor prevederi privind posibilitatea (nu obligativitatea) de a expune medicamentele OTC în zona din afara tejghelei farmaciilor, respectiv în rafturile şi vitrinele dedicate expunerii produselor.

Consiliul consideră că aceste recomandări trebuie aplicate și în cazul platformelor sociale, caz în care supravegherea și controlul conținutului este responsabilitatea proprietarului paginii de brand, iar moderarea se poate realiza prin dezactivarea funcțiilor specifice, precum ștergerea sau dezactivarea comentariilor sau dezactivarea butonului pentru distribuirea conținutului.

În concluzie, Consiliul Concurenței recomandă autorităților cu competențe în domeniul suplimentelor alimentare îmbunătățirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare şi totodată, recomandă Ministerului Sănătății efectuarea unei analize privind durata şi frecvența optimă difuzării materialelor publicitare la medicamentele OTC şi suplimentele alimentare fără a fi afectat nivelul sănătății publice.

 


Adaugati un comentariu


 

*