Consiliul Concurentei sugereaza eliminarea avantajelor oferite medicilor de farmacii si distribuitorii de medicamente

2 iunie 2016 | 0 comentarii |

Reprezentantii instututiei spun ca situatia in domeniul concurential pe piata farmaceutica din Romania nu s-a schimbat cu nimic fata de 2011, iar neregulile depistate cu ocazia investigatiei sectoriale au ramas aceleasi, in ciuda recomandarilor facute pentru remediarea acestora.

 

depozit de medicamente unifarmNeregulile in domeniul concurential de pe piata farmaceutica din Romania treneaza si sunt neschimbate, de cel putin cinci ani. Si sunt sanse mari ca situatia sa nu se schimbe cu nimic, daca autoritatile nu vor tine nici de aceasta data cont de recomandarile facute de Consiliul Concurentei, in urma celei mai recente investigatii sectoriale pe aceasta piata. Precedenta investigatie sectoriala in domeniul farmaceutic a avut loc in 2011. Principala concluzie la acel moment a fost aceea ca exista un grad ridicat de concentrare a anumitor piete, din cauza comercializarii cu precadere a unor medicamente inovative, in detrimentul medicamentelor generice. Raportul intocmit atunci si recomandarile specialistilor de la Consiliul Concurentei pare ca nu i-au sensibilizat foarte mult pe cei abilitati sa ia masuri, astfel ca la cinci ani dupa acea ancheta, o noua investigatie efectuata recent vine cu aceleasi rezultate, dovada ca nu s-a schimbat nimic pana in prezent.

Noul raport al Consiliului Concurentei arata ca medicamentele generice, desi cu cel putin 35% mai ieftine decat variantele lor inovative, nu reusesc sa acapareze o cota de piata semnificativa, chiar si dupa mai multi ani de la intrarea pe piata. In acelasi timp, exista piete in care, odata cu aparitia variantelor generice ale unui medicament inovativ, creste cota de piata a altor medicamente inovative, pentru care nu exista inca echivalent generic. Pe piata medicamentelor unde exista referentiere, pacientul plateste diferenta dintre pretul de referinta, de obicei al celui mai ieftin generic, si pretul medicamentului care este eliberat efectiv, in functie de gradul de compensare.

 

medicamenteIn urma analizei realizate de Consiliul Concurentei a reiesit ca, in cele mai multe cazuri, cel mai ieftin medicament generic lipseste de pe piata sau este comercializat in cantitati mici.

 O solutie pentru rezolvarea acestei probleme este eliminarea din listele de compensare a medicamentelor care sunt puse pe piata in cantitati insuficiente, fiind mentinute doar pentru a da pretul de referinta, propunere facuta autoritatilor de Consiliul Concurentei, odata cu prezentarea raportului investigatiei recent finalizate. Totodata, Consiliul Concurentei sustine limitarea cheltuielilor de marketing pentru anumite categorii de activitati, respectiv o mai buna definire a cheltuielilor care pot fi inregistrate pentru fiecare tip de activitate de marketing sau promovare si recomanda realizarea unei analize cu privire la posibilitatea reglementarii unei sume maxime care poate fi alocata unui medic prescriptor, in decursul unui an.

Raportul final mai arata ca 57% dintre pacienti solicita o anumita denumire comerciala, ca urmare a recomandarii medicului, desi in Romania, prescrierea medicamentelor se realizeaza pe substanta activa si, doar in situatii exceptionale, justificate, pe denumire comerciala. Principala cauza ar fi, in opinia expertilor institutiei, promovarea intensa realizata de producatorii de medicamente inovative. Astfel, o companie producatoare de medicamente inovative aloca in medie aproximativ 9% din cifra de afaceri pentru activitati de promovare, iar o companie producatoare de medicamente generice aloca aproximativ 5%.

 

medicamente genericeConform analizei efectuate la nivelul farmacilor, inspectorii Consiliului Concurentei spun ca pacientii sunt directionati catre anumite farmacii pentru achizitia unor medicamente. Ca urmare, un numar foarte mic de farmacii concentreaza o mare parte din sumele decontate la nivel de judet. Astfel, Consiliul Concurentei recomanda eliminarea avantajelor ce pot fi oferite medicilor de reprezentatii farmaciilor sau ai distribuitorilor pentru ca acestia, la randul lor, sa distribuie catre pacienti cupoane promotionale valabile doar in anumite farmacii. In acest fel, va exista o concurenta reala intre farmacii, bazata pe preturi competitive si servicii de calitate.

In ceea ce priveste motivarea distribuitorilor si a farmaciilor de a elibera medicamente ieftine, o solutie ar fi ca aceasta activitate sa devina rentabila prin aplicarea unei sume fixe pe serviciu de distributie, respectiv farmacie. De asemenea, pentru ca distribuitorii, respectiv farmaciile, sa nu mai comercializeze sau sa promoveze un anumit medicament in detrimentul altuia, o posibila solutie ar fi limitarea discounturilor ce pot fi oferite.

O alta practica semnalata este conditionarea de care distribuitori a livrarii medicamentelor foarte solicitate si care se vand bine, de achizitionarea, de catre farmacie, a altor medicamente pe care nu le doreste si nu le-ar comanda daca nu ar fi nevoita. Aceasta vanzare legata afecteaza cash-flow-ul farmaciilor si abilitatea acestora de a se concura efectiv pe piata.

Consiliul Concurentei recomanda Ministerului Sanatatii introducerea, in Legea sanatatii, a unei prevederi ce interzice vanzarea legata, sub forma de pachete, in cazul activitatilor de distributie de medicamente.

 


Adaugati un comentariu


 

*