„Despre sanatate, cu responsabilitate”

31 octombrie 2017 | 0 comentarii |

Profesionistii din sanatate au lansat o campanie pentru consumul responsabil de suplimente alimentare si medicamente fara prescriptie, in contextul in care automedicatia a devenit un pericol pentru multi dintre bolnavi.

 

SANATATEA este o RESPONSABILITATE, atrag atentia specialistii, astfel incat populatia sa constientizeze ca daca nu are informatiile corecte, utile, pe inteles si din surse avizate, risca sa ia decizii incorecte pentru propria sanatate.

„Despre sanatate, cu responsabilitate” este o campanie lansata de Asociatia Romana a Producatorilor de Medicamente fara Prescriptie, Suplimente Alimentare si Dispozitive Medicale (RASCI), cu sprijinul autoritatilor si specialistii in domeniul medical. Prin aceasta campanie, initiatorii isi doresc sa creasca nivelul de educatie in randul romanilor, in ceea ce priveste consumul de OTC, medicamente eliberate fara prescriptie si cel de suplimente alimentare. Totodata, se doreste educarea romanilor in ceea ce priveste utilizarea de dispozitive medicale pentru ingrijire personala, astfel incat acestia sa poata lua decizii informate privind modul in care isi gestioneaza propria sanatate.

Initiatorii au precizat, cu ocazia unei dezbateri organizata luni, pe tema responsabilittii in administrarea medicamentelor si suplimentelor alimentare, ca publicul are acces la informatii incomplete, incorecte sau inselatoare despre medicamentele fara prescriptie medicala, suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru ingrijire personala. Mai mult, legislatia curenta cu privire la comunicarea acestor produselor lasa loc de interpretari, astfel ca un demers educational este absolut necesar pentru a imbunatati educatia pentru sanatate a publicului larg.

 

In cadrul evenimentului de lansare a campaniei, oficiali guvernamentali, voci importante ale sistemului de sanatate si organizatii reprezentative pentru industria farmaceutica si pacienti, au incercat sa identifice mijloacele prin care sa se ajunga la o imbunatatire a starii generale de sanatate si cresterea sperantei de viata. Dezvoltarea si consolidarea educatiei pentru sanatate la nivelul populatiei, beneficiile economice si reducerea presiunii asupra sistemului de sanatate ca urmare a promovarii administrarii responsabile de produse farmaceutice, precum si nevoia unei reglementari clarea in domeniu au constituit subiecte intens dezbatute.

Presedintele Comisiei de Sanatate a Senatului, Laszlo Attila, a subliniat in acest context ca, la acest moment, in Romania exista numeroase probleme din cauza automedicatiei, iar partea de comunicare a autoritatilor si organizatiilor din domeniul medical cu pacientii si publicul larg ar trebui imbunatatita, pentru ca pacientii sa aiba acces la informatii avizate, iar numarul acestor probleme sa se reduca.

Liviu Fatu, avocatul Colegiului Medicilor din Romania, a subliniat ca au existat nenumarate cazuri de pacienti care au ajuns la medic in faze terminale ale bolii, dupa ce au consumat timp indelungat medicamente fara prescriptie medicala sau suplimente alimentare despre erau convinsi ca le vindeca boala.

La astfel de situatii s-a ajuns din cauza informatiilor incomplete sau eronate care au ajuns la pacienti, a punctat si medicul Rodica Tanasescu, presedintele Societatii Nationale de Medicina Familiei. Aceasta a precizat ca pacientul trebuie sa aiba toate indicatiile atunci cand cumpara un medicament fara prescriptie medicala, insa, in primul rand, acesta trebuie sa treaca mai intai pe la medic.

 

Denumite generic „OTC-uri”, medicamentele fara prescriptie medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire personala reprezinta un segment care a inregistrat in primele trei luni ale anului 2017 o crestere de 22% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unei analize realizate decompania de cercetare Cegedim. Cu o valoare de 780,3 de milioane de lei in perioada amintita, acest segment continua trendul ascendent din ultimii ani, in contextul cresterii totale a pietei farmaceutice din Romania.

Stabilitatea acestui segment se datoreaza in principal faptului ca produsele din categoria OTC-urilor au pret liber, acesta nefiind reglementat de Ministerul Sanatatii, asa cum este cazul medicamentelor care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala. In plus, tratamentul cu produse din aceasta categorie nu pune presiune pe bugetul sistemului romanesc de sanatate.

Conform aceluiasi studiu Cegedim, in perioada martie 2016-martie 2017, cea mai mare cota de piata a fost inregistrata de categoria Lifestyle OTC –    22,6%, in timp ce in primele trei luni ale anului 2017, medicamentele fara prescriptie medicala din categoria raceala, gripa si alergii au inregistrat o cota de piata de 27,4% in topul vanzarilor, ca urmare a sezonalitatii afectiunilor vizate.

Campania este organizata cu sprijinul Ministerului Sanatatii, Agentiei Nationale a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale, Societatii Nationale de Medicina Familiei, Colegiului Farmacistilor din Romania si al Consiliului Roman pentru Publicitate.

 


Adaugati un comentariu


 

*