Greșeli frecvente făcute de manageri în legătură cu Inteligența Artificială

15 iulie 2023 | 0 comentarii |

Inteligența Artificială, care a devenit deja o parte integrantă a operațiunilor curente ale companiilor competitive, promite eficiență sporită, luarea mai bună a deciziilor și productivitate crescută.

 

Constantin Magdalina

Inteligența artificială (IA) implică analiza unor cantități foarte mari de date și face deja parte din majoritatea domeniilor. În medicină, spre exemplu, datele pot proveni din înregistrări electronice de sănătate sau din mai multe surse, iar IA poate folosi înregistrări, date privind veniturile, caziere judiciare și chiar site-uri de socializare pentru a obține informații despre sănătatea unei persoane. Cercetătorii folosesc deja inteligența artificială pentru a diagnostica o multitudine de afecțiuni medicale, dar la fel ca în orice altă piață emergentă, există și obstacole, iar evaluarea acestor descoperiri este esențială pentru a identifica cele mai utile și eficiente metode, ușor de utilizat și implementat.

Constantin Măgdălina, expert Tendințe și Tehnologii Emergente, atrage atenția că „mulți manageri cad însă în tot felul de capcane atunci când implementează instrumente bazate pe Inteligența Artificială (IA)”, iar pentru a veni în ajutorul lor, în articolul de mai jos va oferi „soluții pentru trei dintre greșelile pe care le fac managerii în astfel de situații. Le voi descrie și apoi voi spune ce este de făcut ca să le evitați, asigurând o integrare reușită și maximizând potențialul acestei tehnologii transformative”.

 

1. Neglijarea obiectivelor clare de afaceri

Una dintre greșelile principale pe care le fac managerii este să adopte IA în grabă, fără a defini clar obiectivele afacerii. Inteligența Artificială este o unealtă puternică, dar fără un scop bine definit poate duce la pierdere de timp și resurse.

Managerii trebuie să dedice timp pentru a identifica domeniile din business în care IA poate aduce valoare, cum ar fi: automatizarea sarcinilor repetitive, optimizarea proceselor sau îmbunătățirea experienței clienților.

Este esențial ca echipa de conducere să stabilească cu precizie ce dorește să obțină prin utilizarea IA. Reducerea costurilor operaționale? Creșterea eficienței, sau poate îmbunătățirea satisfacției clienților? Prin alinierea inițiativelor de IA cu obiectivele clare ale afacerii, managerii pot asigura investiții în soluții care oferă rezultate tangibile.

 

2. Lipsa unei infrastructuri adecvate de date

Algoritmii de IA au nevoie de date de calitate pentru a genera analize precise și predicții valoroase. Cu toate acestea, managerii adesea scapă din vedere importanța stabilirii unei infrastructuri solide de date. Datele insuficiente sau de calitate slabă pot duce la modele părtinitoare, predicții eronate și rezultate sub-optime.

De aceea managerii trebuie să acorde prioritate construirii unor sisteme de date robuste prin investiții în sisteme de colectare, stocare și management al datelor. Acest demers trebuie să aibă în vedere și asigurarea acurateței datelor, accesibilității și conformității cu regulamentele privind confidențialitatea.

Prin stabilirea cadru solid pentru gestionarea datelor se creează un fundament solid pe care algoritmii IA prin care se asigură obținerea de rezultate precise și încredere în soluțiile ale, astfel încât managerii să poată valorifica în totalitate potențialul acestei tehnologii.

 

3. Subestimarea elementului uman

În timp ce Inteligența Artificială poate automatiza sarcini și poate optimiza funcționarea companiei, este important pentru manageri să recunoască că aceasta completează, nu înlocuiește expertiza umană. Deciziile bazate numai Inteligența Artificială îi decupleză pe manageri de detaliile specifice, subtilitățile și contextul de analiză cu care operează inteligența umană.

Managerii trebuie să încurajeze colaborarea între sistemele de IA și specialiști, promovând o relație de simbioză, în care IA îi asistă și îi responsabilizează pe angajați.

Prin combinarea intuiției și creativității umane cu capacitățile analitice ale sistemelor bazate pe Inteligența Artificială, ei pot obține rezultate mai cuprinzătoare și mai înțelepte.

 

Concluzie

Pe măsură ce managerii se adaptează la noul context de business în care un rol important este jucat de Inteligența Artificială, evitarea greșelilor este vitală pentru a valorifica beneficiile acestei tehnologii transformative.

Prin definirea clară a obiectivelor de afaceri, stabilirea unei infrastructuri solide de date și recunoașterea importanței expertizei umane, managerii pot pregăti terenul pentru a avea succes.

Prin adoptarea IA ca instrument strategic și implicarea angajaților în călătoria spre acest nou mod de lucru, managerii pot facilita accesarea întregului potențial al acestei tehnologii pentru a stimula inovația, eficiența și creșterea sustenabilă a companiei.

 

*Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, lucrând la companii multinaţionale din ţară cât din străinătate.

Are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti și este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte, certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business.

A iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România, între care previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România.

Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente și este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

 

Autor articol: Constantin Măgdălina

 


Adaugati un comentariu


 

*