Inspectia Sanitara a concluzionat ca la Sfanta Maria nu se poate face transplant pulmonar
Concluziile controlului desfasutat zilele trecute au fost facute publice in urma cu putin timp, raportul semnaland o serie de nereguli ce nu permit desfasurarea unei astfel de activitati.
Zilele trecute, in momentul in care anunta ca a depus plangere impotriva ministrului Vlad Voiculescu pentru abuz in serviciu, managerul spitalului Sfanta Maria sustinea ca Inspectia Sanitara, aflata in control la unitatea pe care o conduce, nu a descoperit nicio neregula si ca activitatea de transplant pulmonar este in continuare blocata in mod nejustificat. „Domul Voiculescu mi-a trimis si Inspectia Sanitara de Stat sa verifice, sa ne dea afara. Va anunt ca Inspectia Sanitara trimisa de domnul ministru a stat doua zile si a gasit totul perfect. Suntem acreditati de Guvern, avem o lista nationala de transplant pulmonar si dansul a refuzat plata serviciilor catre asiguratii romani din program” declara zilele trecute medicul Narcis Copca, adaugand ca deja a depus plangere penala impotriva ministrului pe care il acuza de abuz in serviciu.
Raportul Inspectiei Sanitare, intocmit in urma controlului de la Sfanta Maria spune insa altceva, iar din concluziile prezentate rezulta ca nu sunt intrunite toate conditiile pentru efectuarea activitatii de transplant pulmonar.
Inspectorii precizeaza ca, pentru ca o unitate medicala sa fie acreditata pentru transplantul de organe, infrastructura de transplant trebuie sa aiba unitate specializata de laborator, acreditata pentru activitatea de transplant, cu personal care sa asigure disponibilitatea laboratorului 24 de ore din 24. In cazul spitalului Sfanta Maria, inspectorii au constata ca, desi in structura organizatorica a spitalului este un laborator de analize medicale, acesta nu exista in realitate. Serviciile sunt externalizate catre o firma privata – Centrul Medical MED-AS – si alte patru unitati sanitare publice, respectiv Institutul de Hematologie, Spitalul Fundeni, Spitalul Matei Bals si Centrul de Transfuzii Bucuresti.
In privinta respectarii conditiilor igienico-sanitare, inspectorii au constat ca blocul operator al spitalului dispune doar partial de circuite corespunzatoare, iar punctele pentru igiena mainilor din unitatea medicala sunt insuficiente. Astfel, criteriile de acreditare care prevad circuite corespunzatoare pentru pacientii transplantati nu sunt indeplinite.
Mai mult, inspectorii au mai constat ca aceleasi ascensoare si cai de acces sunt folosite pentru toate activitatile, atat pentru personal, cat si pentru pacienti, lenjerie curata, lenjerie murdara, alimente, deseuri. In plus, liftul de mare capacitate cu care sunt transportati pacientii din sala de operatii in sectia de anestezie si terapie intesiva este folosit si pentru transportul lenjeriei murdare.
In privinta sterilizarii, inspectorii au constatat ca nu exista nicio statie centrala de sterilizare, iar spatiile existente pentru aceasta activitate nu au nici ele circuite corespunzatoare. De asemenea, la momentul controlului, din structura spitalului lipsea medicul infectionist.
In raport se mai arata ca la Spitalul Sfanta Maria, comparativ cu anul trecut, numarul infectiilor nosocomiale depistate si raportate este cu 50 la suta mai mare, fiind semnalate cazuri de infectare cu Kelbsiella, Pseudomonas, Acinetobacter, Citrobacter si Clostridium Difficile pe sectiile de Chirurgie, Anestezie si Terapie Intensiva, ORL si Medicina Interna.
In cadrul unitatii nu este implementata procedura de comunicare interna a infectiilor nosocomiale, informarile fiind doar verbale, iar in perioada 2015 – 2016 nu au fost inregistrate focare de infectie nosocomiala, se mai arata in Raportul Inspectiei Sanitare.
Dupa ce Primaria Generala a Municipiului Bucuresti isi va da acordul si va nominaliza un reprezentant al institutiei in echipa de control, Corpul de control al ministrului Sanatatii va incepe verificarile, care vor viza, printre altele, achizitiile publice efectuate de spital. Comisia internationala de experti solicitata de Ministerul Sanatatii va insoti echipa Corpului de control in datele de 8 si 9 decembrie 2016.