ITM Buzău: Mulți angajatori, nepăsători față de sănătatea propriilor angajați

8 august 2023 | 0 comentarii |

În timp ce tot mai multe firme private includ în pachetul salarial abonamentele medicale și programe de welness corporate pentru a-și păstra angajații și a eficientiza costurile, sunt încă mulți agenți economici care nu respectă nici normele obligatorii privind sănătatea și securitatea în muncă.   

 

Nu mai este un secret că angajații care sunt sănătoși și se simt protejați de pericolele care se pot ivi la locul de muncă tind să fie mai productivi, să rămână la locul de muncă mai mult timp și să lipsească mai rar de la serviciu.

O analiză a institutului Gallup relevă faptul că angajații care sunt sănătoși sunt mai productivi și mai implicați în proiectele lor, își iau mai puține zile de concediu medical și lipsesc mai rar la muncă din motive personale, în timp ce sănătatea precară a angajaților afectează productivitatea și eficiența unei companii.

Cinci afecțiuni predominante și factori de risc – hipertensiune arterială, diabet, fumat, inactivitate fizică și obezitate – costă angajatorii din SUA 36,4 miliarde de dolari pe an, din cauza absenteismului și a „prezenteismului” (continuă să lucreze având o stare de sănătate precară) care duc la scăderea performanței și reprezintă un risc pentru sănătatea și securitatea angajatului la locul de muncă.

 

Pe de altă parte, datele statistice arată o îmbătrânire a forței de muncă în Europa, iar România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate de îmbătrânire din cauza migrației masive a populației active.

Se preconizează că, până în 2030, angajații cu vârsta între 55 și 64 de ani vor reprezenta cel puțin 30% din totalul forței de muncă în multe țări europene.

În acest context, angajatorii ar trebui să aibă în vedere faptul că unii angajați în vârstă au boli cronice, pe care trebuie să le ia în considerare în dezvoltarea programelor de sănătate la locul de muncă, dar și faptul că noile generații pot avea nevoi de asistență medicală diferite. Un sondaj global al consumatorilor de sănătate realizat de PwC după pandemia de COVID-19 arată că, deși 36% dintre respondenți au experimentat anxietate sau depresie ca urmare a pandemiei, prevalența a fost mai mare în rândul generației Z (42%) și Millennials (43%).

 

Nivelurile record de demisii din ultima perioadă, costurile în creștere ale asistenței medicale, care depășesc inflația, i-a determinat pe mulți angajatori să gestioneze mai eficient costurile cu sănătatea angajaților și să extindă beneficiile la angajare, incluzând abonamentele medicale și programe de welness corporate. Când un angajat este sănătos, energic și mai puțin stresat, cresc performanțele sale la locul de muncă, iar asta este și în beneficiiul angajatorului, care astfel își reduce costurile.

Desigur, satisfacția în muncă poate fi influențată de mai mulți factori, însă cercetările arată că persoanele fericite, sănătoase și liniștite sunt mai energice, mai productive și mai mulțumite de locul lor de muncă, iar angajatorul are de câștigat.

Principalii factori care influențează sănătatea la locul de muncă sunt: individuali (care țin de sănătatea angajatului), interpersonali (relațiile cu colegii, cu șefii și familia), organizaționali (beneficii, programe de promovare a sănătății la locul de muncă) și de mediu (facilități și oportunități oferite).

 

Un prim pas pentru în susținerea achiziției și retenției talentelor, constă în stabilirea priorităților care îmbunătățesc starea de sănătate a angajaților. Angajatorii s-au orientat către îmbunătățirea sănătății și reducerea costurilor pentru domeniile clinice cheie, pe creșterea bunăstării fizice, emoționale, financiare și sociale a angajaților, pe promovarea implicării lor la locul de muncă și pe crearea unui mediu de lucru care încurajează o viață sănătoasă, conform Best Practices in Health Care Employer Survey.

Cu toate acestea, sănătatea și securitatea angajaților nu este întotdeauna o prioritate a angajatorilor. Fie din avariție, fie din ignoranță, fie din cauza poverilor fiscale din ce în ce mai greu de suportat, unii angajatori ignoră chiar și regulile obligatorii privind sănătatea și securitatea în muncă, stabilite prin lege.

Controalele efectuate de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Buzău în primul semestru al acestui an, au scos la iveală multiple deficiențe privind respectarea legislației în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

În urma a 485 de controale, la 175 dintre agenții economici din județ au fost identificate neconformități pentru care s-au aplicat 27 amenzi în cuantum de 131.500 lei şi 171 avertismente și s-au dispus 198 măsuri cu termene precise de remediere.

 

Între cele mai frecvente deficiențe constatate de inspectorii ITM Buzău se numără:

– neutilizarea echipamentului individual de protecție de către lucrători;

– organizarea necorespunzătoare a activităţii de prevenire şi protecţie;

– utilizarea unor echipamente de muncă neconforme;

– fişe individuale de instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă nesemnate de persoanele care au efectuat şi verificat instruirea;

– neefectuarea examenului medical periodic la termenul scadent;

– motostivuitor neverificat ISCIR;

– instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă neefectuată la termen;

– lipsa buletinului de verificare a rezistenţei la dispersie a prizei de pământ;

-centrale termice fara verificari periodice de catre persoane competente   (ISCIR/RSTVI);

– talonul fochistului fără viza anuală.

 


Adaugati un comentariu


 

*