Linia Telverde pentru persoanele instituționalizate a devenit serviciu permanent

14 septembrie 2020 | 0 comentarii |

Serviciul a fost implementat în luna iulie ca proiect pilot și a fost permanentizat după ce și-a dovedit utilitatea, în perioada care a urmat.

 

Situația creată de pandemia de Covid-19 a determinat  Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi, Centrul de Resurse Juridice şi reprezentanţa UNICEF în România să demareze un proiect pilot în cursul luni iulie, în scopul de a reduce sentimentul de nesiguranţă al copiilor şi adulţilor din centrele de asistență socială. Proiectul a constat în deschiderea unei linii telefonice speciale de tip Telverde, pentru a le oferi acestora consiliere şi asistenţă psiho-socială, consiliere juridică, dar şi pentru a preveni şi identifica eventualele provocări şi abuzuri cărora le pot cădea victime.

În cele câteva luni scurse de atunci, serviciul și-a dovedit utilitatea, fiind apelat de până la data de 4 septembrie de peste 300 de persoane, care au sunat de 1.569 de ori. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulţi, care au sunat din nevoia de a fi ascultaţi, pentru a primi încurajare, dar şi pentru a cere informaţii referitoare la pandemia de Covid-19. Operatorii de la celălalt capăt al firului au constatat că  anxietatea acestora este generată de faptul că nu pot ieşi foarte des din centre, dar și de alte temeri legate de singurătate, de boală sau de moarte. De asemenea, multe persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate.

 

Având în vedere aceste aspecte, inițiatorii au decis permanentizarea serviciului Telverde, care a fost relansat zilele trecute într-o nouă variantă, pentru a veni mai ușor în sprijinul copiilor și adulților instituționalizați.

La numărul special 0800 500 550 pot suna și angajaţii DGASPC-urilor şi ai centrelor rezidenţiale, pentru a solicita informaţii suplimentare sau ghidaj în anume situaţii legate de pandemie. Totodată, aceștia pot beneficia la rândul lor de suport psiho-social şi emoţional pentru a face față mai ușor provocărilor din activitatea de zi cu zi.

În perioada în care a funcționat ca proiect-pilot, inițiatorii au putut analiza starea psiho-emoțională a beneficiarilor care au sunat, dar au avut și posibilitatea de a interveni pentru rezolvarea unor situații punctuale, semnalate de apelanți.

Astfel de situații s-au referit la ameninţări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde, administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor, condiții proaste de cazare,  conflicte cu alți beneficiari sau cu personalul, calitatea slaba a alimentelor primite la masă și diverse alte nemulțumiri.

 

Cu ocazia relansării liniei speciale, Mădălina Turza, președintele  ANDPDCA, a precizat că apelurile primite până acum reflectă nevoia  de creştere a calităţii serviciilor de suport psihologic, precum şi diversificarea serviciilor oferite.

Interacţiunea cu beneficiarii ridică problema calităţii resursei umane şi a pregătirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora. În egală măsură, informaţiile colectate de la beneficiari, care ridică probleme în legătură cu respectarea drepturilor beneficiarilor şi condiţiile de viaţă fundamentează măsurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv acţiuni de control, vizite de monitorizare şi îndrumare, instrucţiuni şi recomandări către DGASPC-uri şi, în anumite situaţii, sesizarea organelor de cercetare. Beneficiarii din centrele rezidenţiale, copii şi adulţi deopotrivă, au nevoie să fie ascultaţi, au nevoie de informaţii şi de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziţie este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noştri. În lungul drum al dezinstituţionalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii şi adulţii din sistem este vital”, a subliniat aceasta, încurajându-i în continuare pe cei care au nevoie de ajutor sau de lămuriri să apeleze numărul gratuit pus la dispoziție.

 


Adaugati un comentariu


 

*