Măsuri anti-Covid la debutul noului an școlar: măști obligatorii, mai puțin sport și fără părinți în unitățile de învățământ

19 august 2020 | 0 comentarii |

Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică proiectul care conține normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție care vor fi aplicate în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19, odată cu începerea noului an școlar.

 

Ministerul Sănătății a publicat, marți seară, proiectul privind instituirea normelor sanitare și de protecție împotriva Covid-19, care vor fi aplicate de unitățile de învățământ, de la 14 septembrie, odată cu începerea anului școlar 2020-2021 și vor fi menținute pe toată perioada pandemiei.

Cu toate că ne confruntăm cu o criză de sănătate publică, accesul echitabil la educație este esențial. Credem în educație! De aceea, ne dorim reîntoarcerea tuturor elevilor în clase, cu măsuri stricte de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2. COVID-19 este o boală contagioasă și nicio activitate în comunitate nu este absolvită de riscuri”, se menționează în motivarea adoptării actului normativ.

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru spune că fiul său va merge va merge la școală, în septembrie, dar face apel către părinți să respecte regulile de igienă, când își trimit copiii la instituțiile de învățământ.

Am și eu un copil de 10 ani care va merge la școală din septembrie, în condițiile respectării acelor reguli. Recomand părinților să respecte regulile de igienă, să respecte precauțiile universale și precauțiile în cadrul acestei pandemii”, a spus Nelu Tătaru, referitor la respectarea noilor reguli stabilite în documentul publicat marți seara, în „transparență decizională”.

 

Ministerul Sănătății recunoaște însă, indirect, că deși este recomandată intrarea în școli și gădinițe pe rând, pe trasee pestabilite, nu se va putea respecta distanțarea socială de cel puțin un metru între elevi, atât în timpul orelor cât și în pauze, din cauza lipsei condițiilor, menționând că acolo unde spațiul nu permite acest lucru (distanțarea – n.r.) se vor monta separatoare. Ministerul menționează totodată că „implementarea măsurilor recomandate în acest ghid nu elimină riscurile de transmitere a virsului SARS-CoV-2, ci doar contribuie la diminuarea acestora. Purtarea obligatorie a măștii pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal precum și pentru întregul personal al unității de învățământ, atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul recreației (în spațiu închis), igiena riguroasă a mâinilor, realizarea curățeniei și dezinfecției în unitățile de învățământ, separarea și limitarea contactului între elevi din clase diferite, neparticiparea la cursuri a preșcolarilor / elevilor ce prezintă febră sau simptome caracteristice pentru infecția cu Sars-Cov-2 sunt măsuri esențiale de prevenție. Redeschiderea școlilor necesită o largă asumare în societate în contextul importanței accesului echitabil la educație și, totodată, este nevoie de o responsabilizare a tuturor actorilor implicați și respectarea tuturor normelor prevăzute în acest document, scopul fiind acela de a diminua riscul de infecție”, se menționează în preambulul proiectului de act normativ.

Principiile generale care stau la baza normelor de protecție a sănătății populației în contextului epidemiei cu noul coronavirus sunt protecția individuală, protecția colectivă, combaterea prin orice mijloc a transmiterii comunitare a germenilor și izolarea celor bolnavi și contaminați.

 

Măsurile esențiale pentru atingerea scopului reprezentat de prevenirea/limitarea pe cât posibil a îmbolnăvirii, includ: igienă riguroasă a mâinilor; măsuri ferme de curățenie și dezinfecție în unitatea de învățământ; purtarea măștii de protecție atât de către elevi, cât și de către întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unității de învățământ; limitarea contactului dintre elevi din clase diferite – se va evita schimbarea sălii de clasă de către elevi pe parcursul unei zile, principiul de urmat fiind „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă”.

Asigurarea unei distanțări de minimum 1 metru sau montarea unor separatoare în situația în care asigurarea distanței de 1 metru nu este posibilă; în vederea păstrării distanței fizice, fiecare copil își va păstra același loc în bancă pe tot parcursul prezenței în clasă; informarea permanentă a personalului, elevilor și părinților / aparținătorilor cu privire la măsurile de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2; necesitatea izolării la domiciliu a elevilor, în cazul apariției febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respirație, pierderea gustului și a mirosului) la elev sau la un alt membru al familiei sunt alte reguli esențiale pe care unitățile de învățământ le vor pune în aplicare.

 

În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și de infrastructura și resursele umane ale fiecărei unități de învățământ în parte, autoritățile implicate în gestionarea prevenirii îmbolnăvirilor vor pune în aplicare următoarele scenarii:

Scenariul 1: Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție;

Scenariul 2: Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și Revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție;

Scenariul 3: Participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități / lecții online.

Direcţiile de sănătate publică trebuie să informeze, până la data de 7 septembrie, inspectoratele şcolare şi comitetele pentru situaţii de urgenţă cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, în funcţie de care vor fi luate măsuri pentru începerea şcolii, potrivit unui proiect de ordin de ministru publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii.

Ulterior, Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă va transmite până la data de 10 septembrie decizia privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru începutul anului şcolar 2020-2021.

 

Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile de învăţământ vor urma unul dintre cele trei scenarii este rata incidenţei cumulate (numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori). „În contextul confirmării unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul unei unităţi de învăţământ se vor aplica criteriile de suspendare a cursurilor şcolare în unităţile de învăţământ din prezentul document, clasa sau întreaga şcoală putând fi închise pentru 14 zile, cursurile desfăşurându-se online”, prevede proiectul.

Totodată, la apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale unităţii de învăţământ pe o perioada de 14 zile de la data de debut a ultimului caz.

În cazul apariţiei de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19 în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ, care va informa Direcția de Sănătate Publică Județeană sau a municipiului București.

 

DSP-ul va efectua ancheta epidemiologică şi va analiza situaţia în unitatea de învăţământ împreună cu directorul unităţii, astfel:

Scenariul 1: În cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală, se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă.

Scenariul 2: În cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă şi a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă şi vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact.

Scenariul 3: În cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală sau numărul cadrelor didactice a fost mic (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile la clasele cu care acesta a venit în contact şi, în funcţie de caz, vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact.

Scenariul 4: În cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi a venit în contact cu multe cadre didactice din şcoală (cadrele didactice din toate schimburile, în şcolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile întregii unităţi de învăţământ.

 

Fiecare unitate de învăţământ va identifica spaţiile de care dispune şi care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi un spaţiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, pot fi identificate, la nevoie, spaţii suplimentare, necesare desfăşurării procesului educativ.

În sălile de clasă va trebui să se asigure distanţarea fizică de un metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situaţia în care nu se poate acest lucru, cu stabilirea circuitelor funcţionale, organizarea spaţiilor de recreere, evaluarea necesarului de resurse umane; sunt necesare materiale de curăţenie, igienă şi dezinfecţie, un stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi şi personal, la care se adaugă instruirea personalului.

Conducerea unităţii de învăţământ va desemna un responsabil, dintre angajaţi, care coordonează activităţile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unităţii. Acesta va fi în permanentă legătura cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene / al municipiului Bucureşti, ai direcţiilor de sănătate publică, ai autorităţilor publice locale şi ai CJCCI, respectiv CMBCCI. (…) Vor fi limitate întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de aşteptare, astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică. La intrarea în şcoală şi pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecţia frecventă”, se menționează în document.

Vor trebui evitate experimentele practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi, iar elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare.

Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei, atunci când se află în interiorul unităţii de învăţământ.

Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare şi în curtea şcolii, cu scopul respectării distanţării fizice. Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea şi întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar). (…) Consumul de produse alimentare se va realiza cu precauţie. (…) Se recomandă intrarea eşalonată la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc). Este recomandată intrarea prin mai multe uşi de acces pentru a reduce fluxul de elevi. (…) Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt). Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activităţi care implică schimbul de obiecte”, se arată în document.

Orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi care nu presupun efort mediu/intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice de minimum 1,5 metri, situaţie în care portul măştii nu este indicat.

 

Masca de protecţie va fi obligatorie pentru elevi în timpul recreaţiei în aer liber, în spaţiile aglomerate, atunci când nu este asigurată distanţă de minim un metru între elevi. Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor.

Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil. Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală. În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală. În cazul în care copilul se îmbolnăveşte în timpul programului (la şcoală), luaţi-l imediat acasă şi contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz. Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii: elevul prezintă simptome specifice; elevul a fost diagnosticat cu SARS-Cov2; elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-Cov2 şi se află în carantină”, recomandă specialiștii MS.

La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ vor fi monitorizate absenţele elevilor şi ale personalului, iar autorităţile sanitare locale vor fi anunţate în cazul înregistrării unei creşteri mari a numărului de absenţe ale elevilor şi/sau personalului, cauzate de boli respiratorii.

 

Părinții / aparținătorii nu vor avea acces în curtea unității de învățământ și nu vor însoți copiii în clădirea acesteia, cu excepția cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii școlii. Comunicarea cu părinții se va realiza telefonic sau prin mijloace electronice în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire și a inițierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate.

Personalul didactic și auxiliar cu risc (vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) va reveni în şcoli cu avizul medicului de medicina muncii. „Preşcolarii / elevii care fac parte dintr-un grup cu risc (boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, imune / auto-imune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv) vor reveni în şcoli cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor. Pentru aceştia, reprezentanţii unităţilor de învăţământ vor identifica, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional la distanţă sau în condiţii de siguranţă sporite”, se afirmă în proiect.

Primul triaj zilnic ar trebui efectuat de către părinte, acasă, prin măsurarea temperaturii corporale şi aprecierea stării de sănătate a copilului, în urma căreia părintele decide prezentarea la cursuri, recomandă Ministerul Sănătății.

Nu se vor prezenta la cursuri în ziua respectivă: cei cu temperatura mai mare de 37,3 C şi / sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2 (tuse, dificultăţi în respiraţie – scurtarea respiraţiei, diaree, vărsături) sau alte boli infecto-contagioase; cei confirmaţi cu infecţie cu SARS-CoV-2 aflaţi în perioada de izolare la domiciliu; cei care sunt declaraţi contacţi apropiaţi cu o persoana infectată cu SARS-CoV-2 aflaţi în perioada de carantină la domiciliu / carantină instituţionalizată. În cazul în care preşcolarii şi elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau simptomatologie specifică infectării SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare. Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată pe responsabilul desemnat de conducerea unităţii de învăţământ”, prevede proiectul de ordin.

 

Triajul epidemiologic al preşcolarilor şi elevilor se efectuează conform prevederilor legale în vigoare: în prima zi de şcoală, preşcolarii, elevii şi personalul didactic / didactic auxiliar sau nedidactic vor prezenta o declaraţie pe proprie răspundere. Unitatea de învăţământ va informa părinţii elevilor în legătură cu obligativitatea prezentării declaraţiei pe proprie răspundere la revenirea în şcoli. Declaraţiile pe proprie răspundere vor fi predate cadrelor didactice la prima oră de curs, iar aceştia le vor preda cabinetului medical şcolar/persoanei desemnate.

Personalul medical care va efectua triajul epidemiologic va fi echipat conform normelor standard de echipare: halat impermeabil, bonetă, ochelari de protecţie / vizieră, mască chirurgicală, mănuşi de unică folosinţă.

Revenirea în colectivitate a copiilor care au avut probleme de sănătate şi au absentat de la şcoală se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale, care să precizeze diagnosticul şi pe care elevul o va preda cadrului didactic de la prima oră de curs. Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetul medical şcolar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care şcoala nu beneficiază de cabinet medical”, se stabilește în proiectul de act normativ.

Direcţiile de sănătate publică trebuie să informeze unitatea de învăţământ şi cabinetul medical şcolar despre fiecare caz confirmat pozitiv la elevi sau adulţi. În cazul apariţiei unui caz/mai multor cazuri de COVID-19 într-o unitate de învăţământ, situaţia va fi analizată de DSPJ împreună cu directorul unităţii de învăţământ.

Curățenia și dezinfecția spațiilor și a echipamentelor reprezintă componente esențiale în lupta împotriva răspândirii virusului. Fiecare unitate de învățământ are obligația de a adopta și implementa normele din prezentul document, cu sprijinul Autorităților publice locale. Acolo unde procesul de învățare se desfășoară în schimburi, este necesară o pauză de minimum 1 oră între schimburi, pentru realizarea curățeniei, dezinfecției și aerisirii spațiilor”, subliniază Ministerul Sănătății.

În unitățile de învățământ (în clase, pe coridoare și în grupurile sanitare) vor fi afișate, în locuri vizibile, postere cu informații despre măsurie de prevenție și protecție. Părinții vor fi încurajați să participe la educația pentru igienă și sănătate a copiilor, astfel încât revenirea în școală să fie în siguranță și vor fi încurajați să monitorizeze starea de sănătate a copiilor și să acționeze responsabil.

Observatiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise pe adresa:propuneri@ms.ro. Termenul limită până la care se pot face propuneri este 28 august.  Detalii despre proiect, AICI

 


Adaugati un comentariu


 

*