Noile norme privind înființarea, organizarea și funcționarea farmaciilor, în dezbatere publică
Reprezentanții distribuitorilor și retailerilor farmaceutici din România au solicitat Ministerului Sănătății să facă unele modificări ale proiectului de lege elaborat în acest sens.
Ministerul Sănătății a lansat în dezbatere publică un proiect legislativ ce face referire la noile norme privind înființarea, organizarea și funcționarea unităților farmaceutice, iar în acest context, Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) a solicitat organizarea unei întâlniri care a avut loc ieri, la sediul ministerului, având ca principal subiect noile prevederi incluse în documentul legislativ.
Motivul pentru care reprezentanții ADRFR au solicitat această dezbatere a fost că aveau de făcut o serie de observații și sugestii pe marginea normelor prevăzute în proiectul de ordin ministerial.
În primul rând aceștia au solicitat ca grila după care se face inspecția pentru autorizarea farmaciilor să fie una unitară la nivelul întregii țări și să fie elaborată și aprobată de Ministerul Sănătății, nu de specialiștii direcțiilor de sănătate publică, așa cu prevede proiectul aflat în dezbatere. În acest sens, Robert Popescu, președintele ADRFR, a precizat că „în textul normelor se spune că grila de inspecţie este elaborată de către personalul împuternicit din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Noi suntem de părere că autorizarea şi, respectiv, grila după care se face inspecţia în vederea autorizării sau neautorizării farmaciilor ar trebui să fie unitară şi, deci, practic, unică la nivel de ţară. Să fie o grilă unitară elaborată şi aprobată de Ministerul Sănătăţii”.
Un alt aspect lansat în discuție se referă la amplasarea farmaciilor în cadrul spitalelor, în condițiile în care noile norme interzic funcționarea acestora în clădirile și în curțile spitalelor, indiferent dacă este vorba de unități publice sau private. Președintele ADRFR a precizat că, în situația în care se află sistemul public de sănătate, existența unei farmacii cât mai aproape de un spital de stat este o necesitate, dat fiind faptul că pacienții sunt nevoiți de multe ori să își procure singuri medicamente sau diferite dispozitive medicale. În plus, Robert Popescu este de părere că noile prevederi limitează drepturile spitalelor private. „La articolul 16 din norme se spune că este interzisă amplasarea farmaciei comunitare în clădirea spitalelor publice sau private, respectiv în curtea spitalelor şi aşa mai departe. Ştiu că legea prevedea interdicţia de a avea farmacii în curtea spitalelor publice şi până acum. Ştim cu toţii că, în condiţiile în care funcţionează spitalele din România, existenţa unei farmacii cât mai aproape de pacienţii de spitale este bine-venită. Sunt multiple situaţii în care pacienţii trebuie să îşi cumpere fie medicamente, fie alte dispozitive şi în cazul celor care au probleme de mobilitate este chiar foarte util să fie acolo. Pe de altă parte, nu vedem de ce nu ar putea să existe o farmacie în curtea unui spital privat, cu atât mai mult cu cât, prin lege, până acum, era stipulat clar că se poate, în condiţiile în care spitalul respectiv nu are farmacie cu circuit închis. Credem că este o prevedere care nu face altceva decât, pe lângă limitarea unor drepturi ale spitalului privat, să afecteze pacienţii. Credem că ar trebui să rămânem în situaţia în care ne aflăm acum cu legea – interzicem existenţa farmaciilor în incinta spitalelor publice”, a declarat acesta.
Un alt capitol la care reprezentanții distribuitorilor și retailerilor farmaceutici din România au avut de făcut observații a fost cel referitor la condițiile în care se poate suspenda voluntar activitatea unei farmacii. În legătură cu acest subiect, Robert Popescu spune că legea este inaplicabilă din mai multe puncte de vedere, oferind în acest sens o serie de argumente. „Am văzut că din lege s-a eliminat posibilitatea suspendării voluntare a activităţii de până la 60 de zile, însă suspendarea până la 180 de zile, care necesită aprobarea Ministerului Sănătăţii, are câteva probleme. Legea este inaplicabilă din mai multe puncte de vedere, în sensul în care cererea de suspendare a activităţii trebuie făcută cu cinci zile înainte de momentul la care vrei să se întâmple suspendarea, ceea ce în cazuri normale, în care poţi să anticipezi că se vor întâmpla anumite evenimente care să conducă la cererea de suspendare, este ok. Dar, dacă are loc un incendiu sau se întâmplă alte lucruri – îşi dau demisia intempestiv angajaţii, este evident că este imposibil. Dar, mai important decât asta este faptul că, după ce s-a suspendat activitatea, trebuie depuse documentele care să arate că se întrunesc condiţiile reluării activităţii cu minimum 60 de zile înainte de expirarea termenului de 180 de zile”, a explicat președintele ADRFR.
Reprezentantul Ministerului Sănătății, care a participat la dezbatere, secretarul de stat Octavian Alexandrescu a precizat că vor fi analizate observațiile făcute de membrii asociației, astfel încât, la momentul publicării în Monitorul Oficial, noile norme să ajute la desfășurarea în bune condiții a activității și să nu provoace nici un fel de încurcături.