Ordinul miniștrilor Educației și Sănătății a intrat în vigoare. Școlile intră în online când spitalele au 75% din paturile COVID ocupate

17 ianuarie 2022 | 0 comentarii |

Săptămânal, direcțiile de Sănătate Publică județene vor publica, pe site-ul propriu, rata de ocupare la nivel județean a paturilor de spital destinate îngrijirii pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2.

 

Ordinul comun al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, și al ministrului Sănătății, prof. dr. Alexandru Rafila, pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, modificat și publicat vineri, în Monitorul Oficial, a intrat luni, 17 ianuarie, în vigoare.

Potrivit noului act normativ, în unităţile de învăţământ preuniversitar/conexe, cursurile se desfăşoară cu prezenţă fizică în toate judeţele în care rata de ocupare la nivel judeţean a paturilor de spital destinate îngrijirii pacienţilor infectaţi cu virusul SARS-CoV-2 este cel mult 75% și numai dacă se depășește acest procent, cursurile se vor desfăşura în sistem online. Reluarea cursurilor cu prezenţă fizică se face numai după ce se ajunge la o rată sub 70%

 

Suspendarea cursurilor cu prezență fizică, pe o perioadă de 10 zile, are loc în situația apariției a 3 cazuri de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-un interval de 7 zile consecutive la nivelul unei clase/grupei de studiu. Măsura suspendării la nivelul grupei/clasei este dispusă prin decizie a consiliului de administrație al unității de învățământ, mai prevede ordinul miniștrilor Educației și Sănătății.

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a explicat că vorbim de 3 cazuri într-o clasă pentru că „aceasta este definiţia focarului epidemiologic pentru orice boală transmisibilă – şi pentru pojar, rujeolă, şi pentru oreion, sau parotidită epidemică – şi bineînţeles şi pentru această boală folosim un etalon care este cunoscut de toţi epidemiologii” și de 7 zile pentru că „aceasta o considerăm o perioadă de incubaţie. De exemplu, un copil se îmbolnăveşte în ziua 1 şi atunci perioada de incubaţie, în care ar mai putea să apară cazuri – în general, este mai scurtă, mai ales la tulpina Omicron – am ales şapte zile”.

 

Potrivit aceluiași ordin, dacă activitatea fizică este suspendată pentru jumătate din totalul claselor/ grupelor, atunci se suspendă activitatea cu prezenţă fizică la nivelul întregii unităţi de învăţământ, pentru o perioadă de 10 zile. Măsura suspendării la nivelul unității de învățământ este dispusă prin hotărâre a CJSU/CMBSU, la propunerea conducerii unității de învățământ/instituției conexe, cu avizul ISJ/ISMB și al DSP/DSPMB.

Direcțiile județene de sănătate publică și a municipiului București vor comunica, săptămânal, pe site-ul propriu, rata de ocupare la nivel județean a paturilor de spital destinate îngrijirii pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2, având ca zi de referință ziua de joi. Pentru municipiul București și județul Ilfov se comunică rata cumulată de ocupare a paturilor de spital destinate îngrijirii pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2.

Ministrul Rafila a mai spus că noile măsuri sunt menite să asigure „sustenabilitatea procesului de învăţământ”, dar şi un echilibru în capacitatea de acordare a asistenţei medicale.

 

Ordinul mai prevede căpreșcolarii/ elevii cu vârstă mai mică de 12 ani, care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, conform documentelor medicale, precum și cei care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunosupresiv sau alte afecțiuni cronice, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant și cu acordul scris al părinților, pot fi scutiți de prezența fizică în școală”.

În situația în care în aceeași sală cursurile sunt organizate în schimburi se vor suspenda doar cursurile cu prezență fizică pentru clasa în care au fost confirmate cazurile de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2. Elevii din schimbul următor continuă cursurile cu prezență fizică după o dezinfectare prealabilă a sălii de clasă.

Rafila a pledat petnru vaccinare și a încurajat vaccinarea copiilor, subliniind că proporţia cazurilor grave şi a deceselor este mult mai mică în rândul persoanelor imunizate, dar a exclus ipoteza obligativităţii.

 

În conferința de presă comună în care au prezentat noile reguli despre școli, întrebați dacă sunt copiii în siguranță la școală în noul context pandemic, cei doi au evitat să dea vreun răspuns. Ulterior, invitat la postul public de televiziune, ministrul Cîmpeanu a încercat să se „spele pe mâini”, aruncând responsabilitatea în curtea ministrului Rafila, pe motiv că întrebarea s-a referit mai mult la siguranță sanitară, care este de competența autorităților din Sănătate.

Prea ne pricepem toți la toate. Atunci când ai ministrul Educației alături de ministrul Sănătății, și întrebarea vizează siguranța sanitară, să știți că și între miniștri funcționează și există un minimum de curtoazie. În plus, întrebarea a fost inexact formulată: siguranță sanitară în care școli? Am spus că sunt 17.631 de școli, unele sunt mai aglomerate, altele mai puțin aglomerate, unele au o infrastructură generoasă, altele au probleme de infrastructură”, a încercat să iasă din încurcătură, ministrul Educației, menționând că în unele școli, gradul de vaccinare este 100%, în altele este 20%.

 

Ministrul Cîmpeanu a ținut să sublinieze însă că nu există și nu va exista o siguranță totală nicicând și niciunde, însă în ceea ce privește unitățile de învățământ și-a asumat gestionarea cu înțelepciune a raportului risc-beneficiu. „Riscul nu va putea fi eliminat total, nici în România, nici în alt stat, nici în vremuri de pandemie, nici în vremuri normale, va exista întotdeauna. Important este să te uiți la beneficiu și să gestionezi corect acest risc, ceea ce a făcut ordinul de ministru comun. Am detaliat aceste lucruri care conduc și la o notă. Dacă vreți neapărat, doamna Avramescu, și insistați să dau o notă, am făcut o analiză cu cei care au competente în domeniul medical, și o nota medie, o medie ponderată între cele 17.631 de scoli, ținând seama și de nivelul de respect al regulilor sanitare, și de respectul părinților de a-și trimite sau nu copiii care prezintă simptome specifice la școală, și de gradul de vaccinare, și de infrastructură, toate aceste lucruri și am ajuns undeva la 7.60, între 7.60 și 8.20. Dacă ar fi existat teste în școli, ne-am fi îndreptat către nota 9. Dacă ar fi existat și mai multă responsabilitate și înțelepciune în administrarea acestor teste, am fi putut atinge pragul de 9.50 și ne-am fi încadrat la bursă de merit”, a punctat Câmpeanu, exonerându-se astfel și de vina lipsei testelor.

 

Pe de altă parte, sindicatele din învățământ au anunțat încetarea lucrului în unitățile și inistituțiile de învățământ unde există membri de sindicat ai FSE „Spiru Haret” și FSLI, miercuri, 19 ianuarie, în intervalul orar 11:00-13:00, pe motiv că guvernanții refuză dialogul social și adoptarea unor măsuri concrete.

Principalaele nemulțumiri ale cadrelor didactice sunt de ordin salarial și financiar. Aceștia cer alocarea procentului de 6% din PIB pentru finanțarea educației, adoptarea unui act normativ „reparatoriu” prin care întregul personal didactic să beneficieze de calculul și plata corecte ale drepturilor salariale cuvenite vechimii în învățământ și de majorările/creșterile salariale, acordarea sporurilor pentru „condiții de muncă” prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017 și plata orelor suplimentare prestate de personalul didactic auxiliar și nedidactic peste timpul normal de muncă, precum și suplimentarea numărului de posturi didactice auxiliare și nedidactice.

Aproximativ 100 de membri ai celor două federații, precum și ai FNS „ALMA MATER“, au pichetat joi, 13.01.2022, sediile Guvernului, Partidului Social Democrat și Partidului Național Liberal.

 


Adaugati un comentariu


 

*