Pacienții „plimbați” între stat și privat, încurajați să sesizeze Ministerul Sănătății
Pacienții pe care un medic îi redirecționează nejustificat între unitățile sanitare publice și cele private, pot să sesizeze aceste abuzuri, prin intermediul unui formular online, disponibil pe site-ul Ministerului Sănătății, începând cu 1 septembrie 2025.
Ministerul Sănătății a activat formularul care le permite oamenilor să sesizeze abuzurile unor medici care îi trimit din spitalele publice către cele private, unde vor plăti serviciile medicale la care au dretul gratuit, sub diferite pretexte. Cei care vor să reclame aceste fapte au la dispoziție, începând de luni, 1 septembrie, un formular online, în care trebuie să completeze câteva date de identificare: adresa de email, un număr de telefon, localitatea de domiciliu, spitalul / secția de stat la care au apelat și denumirea unității sanitare private către care au fost redirecționați.
„În România, un adevăr simplu trebuie cunoscut de toată lumea: spitalul public are obligaţia de a trata pacienţii. Din păcate, am primit numeroase semnale că bolnavilor li se spune că «nu mai sunt locuri», «s-a terminat plafonul», «CT/RMN este stricat», «laboratorul nu funcţionează» sau că «nu există condiţii» – şi sunt trimişi către cabinete private, unde plătesc pentru servicii pe care ar fi trebuit să le primească gratuit. Această practică este inacceptabilă şi nedemnă”, afirma ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, în luna august, într-o postare pe Facebook, subliniind că aceste sesizări vor fi analizate de Ministerul Sănătății și CNAS, iar abuzurile vor fi sancționate.
Formularul poate fi accesat AICI
Românii, nemulțumiți de sistemul public de sănătate
Un studiu realizat de STADA Health Report, în 2024, arată că majoritatea românilor sunt nemulțumiți de sistemul public de sănătate și de felul în care personalul medical se îngrijește de sănătatea lor.
„În România, gradul de satisfacţie a cetăţenilor se menţine la nivelul din 2023 şi este chiar mai scăzut decât media europeană: doar 39% dintre românii chestionaţi sunt mulţumiţi faţă de modul în care sistemul public de sănătate îi serveşte”, arată studiul menționat, care menționează că, la capitolul satisfacția pacienților, România ocupă poziția 18 din 23 de țări evaluate.
Cu toate acestea, 53% dintre respondenți au declarat că sunt mulțumiți de sfaturile oferite de medici, iar 68% consideră că medicul de familie este cea mai de încredere sursă de informare.
Potrivit studiului, accesul la consultații medicale, standardul serviciilor medicale, deficitul de personal și neîncrederea în factorii de decizie sunt principalele motive ale nemulțumirii față de sistemele de sănătate, în general, la care românii au adăugat și lipsa accesului la servicii medicale de prevenție (37%) drept cauză a nemulțumirii lor față de sistemul public de sănătate.