Percepția despre frumusețe, schimbată de pandemie: masca chirurgicală face oamenii mai atrăgători
Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Cardiff arată că unul dintre puținele efecte pozitive ale pandemiei ar fi acela că oamenii par mai atrăgători atunci când au partea de jos a feței acoperită cu masca de protecție.
Astăzi este Ziua cea mai tristă din an, potrivit psihologului britanic Cliff Arnall, care a numit-o „Blue Monday”. Pe baza unei formule matematice pe care a creat-o pentru a identifica cele mai dificile momente ale anului, el a luat în considerare condiţile meteo, facturile la utilităţi, datoriile, motivația, trecerea sărbătorilor de iarnă, precum şi faptul că mulţi oameni urăsc zilele de luni și a aflat că cea de-a treia zi de luni a anului este cea mai deprimantă.
Un alt studiu realizat pe un eşantion de 2.000 de britanici a arătat că persoanele care stau lângă fereastră sau care ies la plimbare ori practică sporturi de iarnă pot scăpa mai uşor de starea de depresie din această perioadă a anului, mai ales că pandemia a accentuat stările de stress și tristețe.
Ca să destindem puțin atmosfera, noi vă prezentăm un studiu realizat tot de oamenii de știință britanici, care par să fi descoperit că masca de protecție, care ascunde jumătatea inferioară a feței, face oamenii mai atrăgători. Surprinzător, masca chirurgicală de unică folosință este considerată cea mai atrăgătoare, chiar dacă mulți oameni au transformat măștile textile într-un accesoriu de modă.
Dr. Michael Lewis, lector la facultatea de psihologie a Universității Cardiff, spune că cercetările efectuate înainte de pandemie păreau să indice că măștile chirurgicale scad atractivitatea, fiind asociate cu boala, dar în timpul pandemiei au căpătat o simbolistică total contrară. „Am vrut să vedem dacă acest lucru s-a schimbat de când măștile au devenit omniprezente și să înțelegem dacă tipul de mască a avut vreun efect. Rezultatele sunt contrare cercetărilor prepandemice, în care se credea că măștile îi făceau pe oameni să se gândească la boli și că persoana ar trebui evitată. Studiul nostru sugerează că fețele cele mai atrăgătoare sunt considerate cele care sunt acoperite de măști medicale. Acest lucru se poate datora faptului că suntem obișnuiți ca angajații din domeniul sănătății să poarte măști albastre și acum le asociem cu persoane care au profesii din domeniul medical. Într-un moment în care ne simțim vulnerabili, s-ar putea să ni se pară calmantă purtarea măștilor medicale și, prin urmare, avem o atitudine mai pozitivă față de cei care le poartă”, a spus cercetătorul britanic, citat de The Guardian.
Prima parte a cercetării a fost realizat în februarie 2021, când britanicii erau obișnuiți să poarte măști în anumite circumstanțe. În grupul de studiu au fost incluse 43 de femei care au fost rugate să evalueze pe o scară de la 1 la 10 atractivitatea unor chipuri masculine fără mască, purtând o mască textilă simplă, o mască de față medicală albastră și ținând o carte neagră care acoperea partea inferioară a feței.
Participantele la studiu au răspuns că atât femeile cât și bărbații care poartă o mască textilă sunt semnificativ mai atrăgători decât cei fără măști sau ale căror fețe erau parțial ascunse de carte, dar masca chirurgicală de unică folosință îl face pe purtător să arate și mai bine.
„Pademia ne-a schimbat psihologia și modul în care îi percepem pe cei care poartă mască. Când vedem pe cineva purtând o mască, nu ne mai gândim că acea persoană are o boală, că trebuie să stăm departe. Acest lucru se referă la psihologia evoluționistă și modul în care ne selectăm partenerii”, a mai spus Michael Lewis.
Cercetătorul britanic a mai spus că este posibil ca măștile să-i facă pe oameni mai atrăgători deoarece, în felul acesta, atenția este atrasă asupra ochilor. El a menționat că alte studii au relevat faptul că acoperirea jumătății stângi sau drepte a feței îi pot face pe oameni să pară mai atrăgători, pentru că creierul umple partea lipsă și exagerează impactul general.
Rezultatele primului studiu despre impactul măștii de protecție asupra fizionomiei purtătorului și al modului de percepție al celor cu care vne în contact au fost publicate în revista Cognitive Research: Principles and Implications.
A fost realizat și un al doilea studiu, în care un grup de bărbați se uită la femei care poartă mască de protecție. Acesta nu a fost încă publicat, dar Lewis spune că rezultatele sunt, în mare parte, aceleași.
Cercetătorii nu le-au cerut participanților să-și facă publică orientarea sexuală.