Personalul medical din școli, completat cu studenți la Medicină și rezidenți
Ministrul Nelu Tătaru a anunțat astăzi cele mai recente decizii referitoare la începerea noului an școlar.
Într-o conferință comună susținută împreună cu ministrul Educației, ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a făcut astăzi unele precizări referitoare la începerea noului an școlar, în condițiile în care ne despart mai puțin de două săptămâni până la acest moment. În primul rând, ministrul Sănătății a anunțat că s-a renunțat la acea declarație pe propria răspundere pe care ar fi trebuit s-o completeze părinții, cu privire la starea de sănătate a copiilor, urmând să se pună un mai mare accent pe triajul observațional și pe cel epidemiologic, efectuat la școală. „Nu va mai exista acea declaraţie pe proprie răspundere. Fiecare dintre noi trebuie să avem responsabilitatea acelui triaj observaţional din informarea părintelui sau observarea elevului, precum şi adaptarea, sau nu, după un triaj observaţional, către un triaj epidemiologic, cu existenţa unui personal medical care să facă acest triaj epidemiologic, cu existenţa unei zone de izolare, unde un copil care prezintă simptomatologie respiratorie să poată fi, la un moment dat, cantonat până la o evaluare medicală, în contextul în care putem avea un diagnostic sau o supoziţie de diagnostic. Fiecare copil va fi însoţit pe toată această perioadă, iar nici o decizie nu va fi luată fără să aibă acordul părintelui, o urgenţă imediată fiind cea care va solicita apelarea la 112 şi transportul către o unitate spitalicească”, a precizat Nelu Tătaru.
Pentru ca personalul medical din școli să poată face față mai bine acestei situații, ministrul a anunțat că acesta va fi suplimentat cu studenți la Medicină din anii terminali și cu medici rezidenți. În acest sens, fiecare școală trebuie să își facă o evaluare până pe 7 septembrie și să solicite suplimentarea personalului medical în situația în care acest lucru este necesar. „În acest moment, noi avem tot ce înseamnă personal medical şcolar, asistenţi şi medici, urmând a fi suplimentat cu studenţi din ani mari, precum şi cu rezidenţi. Fiecare unitate şcolară îşi face evaluarea şi ne va raporta în jurul datei de 7 septembrie ce nevoie are, din acest punct de vedere”, a menționat ministrul.
Tot pe 7 septembrie, Institutul Naţional de Sănătate Publică va face publică şi către instituţiile statului evaluarea epidemiologică pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, în funcție de datele de la nivelul fiecărei localități, urmând a fi pus în aplicare unul din cele trei scenarii prevăzute pentru începerea anului școlar.
„Pe 10 septembrie, consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare vor prezenta comitetelor pentru situaţii de urgenţă, DSP-urilor şi inspectoratelor şcolare scenariul la care s-au hotărât să înceapă anul şcolar. Evaluarea în teritoriu se face de către DSP-uri, IȘJ-uri, sub coordonarea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă”, a adăugat ministrul Sănătății.
Scenariul verde este cel mai optimist, referindu-se la situația în care incidența infectărilor cu noul coronavirus este de mai puțin de o persoană la mia de locuitori. În localitățile în care se înregistrează o astfel de rată scăzută de infectare în ultimele 14 zile, copiii pot merge la școală fără nici un fel de restricție, neexistând nici un motiv pentru care părinții să îi țină acasă.
Scenariul galben se referă la un risc mediu și presupune o rată de infectare de 1-3 persoane la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. În acest caz, prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele 0-4, dar şi elevii din anii terminali. Restul claselor vor face ore on-line, însă elevii vor merge şi la şcoală, prin rotaţie.
În cazul scenariului roșu, cursurile se țin doar on-line, în condițiile în care rata de infectare în ultimele două săptămâni este mai mare de 3 persoane la mia de locuitori. „Regulile impuse în condiţiile unei pandemii le vom respecta, în funcţie de fiecare scenariu în parte. Considerăm că cele mai multe şcoli pot desfăşura o activitate într-un scenariu verde, ceea ce este de dorit, dar rămâne la latitudinea şi libertatea fiecărei unități şcolare în parte. Existenţa distanţării de un metru sau folosirea unor separatoare este o însă o condiţie pentru aplicarea primului scenariu. La fel, trebuie să existe circuite în şcoli, pentru a putea asigura accesul de la intrarea în curte până la intrarea în şcoală, iar orarele la clasele primare să fie diferențiate, pentru a putea gestiona orele de pauză, precum şi ieşirea copiilor în curtea interioară”, a mai declarat ministrul Tătaru.