Plicurile „negre” de la finante vor fi, in curand, amintire

15 iunie 2013 | 1 comentariu |

Toti contribuabilii cunosc plicurile care se primesc lunar de la ANAF, cu corespondenta prin care Fiscul instiinteaza despre modul de stingere a creantelor sau eventualele datorii neachitate, trimite somatii de plata sau alte „bucurii“, cum ar fi infiintarea popririlor pe conturile bancare ale firmei.

Ministerul de Finante face insa demersuri permanente pentru a imbunatati comunicarea cu contribuabilii. Recent, a lansat doua proiecte menite sa faciliteze accesul contribuabililor la anumite informatii detinute de catre ANAF.

Incepand cu data de 1 iunie a fost demarata testarea unui nou serviciu oferit contribuabililor, prin care acestia vor primi „Instiintarea privind stingerea creantelor fiscale” prin intermediul „Postei electronice securizate”. Accesul este asigurat tuturor contribuabililor care dispun de certificat digital calificat,  inregistrat la ANAF. Putem presupune ca majoritatea contribuabililor au acest certificat, avand in vedere ca majoritatea declaratiilor si raportarilor se transmit  electronic deja, cu ajutorul certificatelor digitale.

 

Eu va recomand sa intrati pe portaulul ANAF, sectiunea  „Aplicatii” si descarcati aplicatia CliF. Este o procedura foarte simpla. Dupa ce descarcati aplicatia, utilizati certificatul digital inregistrat la ANAF, pentru a accesa programul. Dupa identificare, puteti sa vizualizati registrele disponibile, vedeti ce informatii puteti gasi, in ce format, la ce termen sunt actualizate informatiile, in asa fel incat atunci cand veti avea nevoie, sa stiti exact unde sa va duceti dupa informatii. Se presupune ca vor putea fi primite pe aceasta aplicatie si extrasele de cont din Trezorerie, asa ca veti sti la timp si cum functioneaza relatis dvs. cu clientii/colaboratorii.

Pentru aplicatie exista o perioada de testare este de patru luni, urmand ca  folosind experienta acumulata, ANAF sa armonizeze ulterior, cadrul legislativ in vederea transmiterii si a altor documente prin intermediul acestui serviciu. Pana la armonizarea cadrului legislativ, se va mentine si actuala emitere a documentelor, in format tiparit, se precizeaza intr-un comunicat al ANAF.

 

Noul serviciu are drept scop imbunatatirea comunicarii cu contribuabilii. Se faciliteaza, pe de-o parte, accesul contribuabililor la informatiile autentice detinute de ANAF, printr-un canal electronic standardizat si securizat si se elimina, pe de alta parte, costurile si timpul consumate cu imprimarea si transmiterea informatiei pe suport hartie.

Prin utilizarea Postei electronice securizate a MFP, beneficiarii primesc documente structurate si informatii protejate de prevederile Codului Fiscal sau de prevederi specifice ariei de competenta a emitentului, in format electronic, semnate digital de catre emitent. Astfel, contribuabilii au siguranta ca documentul primit este autentic si provine de la ANAF. De asemenea, formatul electronic si standardele utilizate fac posibila utilizarea informatiilor emise de ANAF, direct de catre aplicatiile informatice ale contribuabililor, fara interventie umana, cu grad de securitate si protectie a datelor maxim. Accesul este asigurat tuturor contribuabililor care dispun de certificat digital calificat, inrolat la ANAF”, se mai spune in documentul citat.

 

Un alt serviciu menit sa vina in ajutorul contribuabililor  este “Acces date prin SMS”, lansat de ANAF, este operational incepand din data de 30 aprilie 2013.

Contribuabilii interesati pot sa obtina informatii publice despre un anumit agent economic transmitand un mesaj text prin SMS, care sa contina codul de identificare fiscala al societatii respective, la numarul 1300.  Contribuabilul va primi la randul sau raspuns prin SMS, prin intermediul operatorilor de telefonie mobila, cu urmatoarele date disponibile:
– codul de identificare fiscala (ex: 123456);
– denumirea agentului economic (ex: SC XXXXX SRL);
– inregistrat/neinregistrat in scopuri de taxa pe valoare adaugata (ex: TVA DA/NU)
– starea de inactivitate fiscala a agentului economic (ex: INACTIV FISCAL DA/NU);
– aplicarea sistemului de taxa pe valoare adaugata la incasare (ex: TVA INCASARE DA/NU);
– cod de siguranta stabilit de A.N.A.F. (ex: 123456789).

Informatiile furnizate prin SMS sunt in concordanta cu datele existente in baza de date a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Pentru inceput, serviciul „Acces date prin SMS” va fi disponibil in retelele de telefonie mobila Orange si Vodafone, urmand ca in perioada urmatoare sa poata fi utilizat si in alte retele.

Costul generat de utilizarea serviciului de mesaje scurte este in sarcina contribuabililor care solicita informatiile. Tariful pentru un astfel de serviciu se stabileste si se percepe de catre operatorii de telefonie mobila. Costul nu este perceput de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

*Nu uita! Afli in fiecare sambata, de la consultantul nostru financiar, tot ce te intereseaza, daca trimiti intrebarile tale pe adresa redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este expert contabil si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.


Categorii: Business, Economic

Comentarii (1)

  1. Geta Saftoiu spune:

    In Olanda sunt gri aceste plicuri! Acolo fiscul functioneaza perfect! Daca din greseala ti s-a retinut o suma cat de mica in plus, ti-o returneaza f.f.repede! Iar toate taxele pe care cetatenii le platesc, se vad materializate in drumuri, in scoli, in spitale etc.. Viata acolo e apreciata si oamenii toti sunt respectati! Ma bucur mult ca am cunoscut tara asta! Va recomand sa o vizitati macar !

Adaugati un comentariu


 

*