Profesia de analist comportamental, în sfârșit, recunoscută în România

17 noiembrie 2021 | 0 comentarii |

După 20 de ani de practică în România, această ocupație a fost inclusă în Clasificarea Ocupațiilor, iar procedurile pentru reglementarea profesiei care oferă servicii ABA, în special copiilor cu autism, vor fi definitivate în Parlament.

 

Ocupația de analist comportamental, una dintre specializările de care au cea mai mare nevoie copiii cu autism și care de 20 de ani este practicată în România fără o reglemantare clară, se va regăsi în Clasificarea ocupațiilor din România, de anul viitor, ca urmare a demersurilor Institutului ABA România, Autism Voice și Help Autism.

Următorul pas, în definitivarea competențelor, este reglementarea profesiei de analist comportamental în Parlamentul României și crearea de standarde adecvate pentru practicarea profesiei.

De altfel, actualul ministru interimar al Muncii, Raluca Turcan, preciza, în octombrie, că actualizarea Codului Ocupațiilor din România (COR) era necesară, iar o serie de ocupațiiale viitorului, între care și cea de analist comportamental, care „oferă servicii terapeutice ABA – Applied Behavioral Analysis – la standarde profesioniste, atât de utile familiilor care au copii cu probleme de sănătate mintală”, se vor regăsi între cele aproximativ 100 de meserii noi ce vor apărea în COR 2022, astfel încât să răspundă evoluţiilor pieței muncii. În același timp, 189 de ocupații care nu se mai practică „de cel puțin nouă ani de zile”, vor fi eliminate din Codul ocupațiilor, ținând cont și de faptul că alte 1.787 de ocupații existente în Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor (ESCO) nu se regăsesc în Codul Ocupațiilor din România.

 

Anca Dumitrescu

Astfel, ocupația de analist comportamental se va regăsi între noile ocupații de anul viitor, iar specialiștii Institutului ABA România lucrează deja la dezvoltarea standardelor, astfel încât analistul comportamental să devină o profesie cu propriile standarde și criterii de acreditare, mai ales acum când ocupația este deja în COR, ceea ce va reglementa foarte multe aspecte deficitare în domeniul serviciilor pentru copiii cu autism în special.

Angajatorii au confirmat faptul că, în formula de acum, Codul ocupațiilor este cu mult depășit de realitatea din piață. În locul celor vechi urmează să fie introduse în COR ocupații de actualitate, precum arhitect de interior, auditor de securitate cibernetică sau analist comportamental, meseria pe care încercăm să o introducem în COR din 2019. Analistul comportamental este profesionistul care furnizează servicii conexe actului medical constând în realizarea planurilor de intervenție pe baza principiilor analizei comportamentale. Analistul comportamental este acum ocupație introdusă în COR. După 20 de ani de practică în analiza comportamentală în România, avem în sfârșit recunoscută ocupația”, a declarat Anca Dumitrescu, președinte Autism Voice.

 

Până acum nu au existat criterii clare pentru cei care practică terapia ABA, lucru care a dus în multe situații la o slabă calitate a serviciilor oferite, precum și la neîncrederea în profesioniștii calificați. „Până în prezent toți cei care practică ABA respectând criterii minime în formarea profesională, au făcut-o sub egida profesiei de psiholog, lucru care este eficient până la un punct, dar era nevoie de o reglementare clară.Programele de formare recunoscute de Colegiul Psihologilor din România, ce pot fi parcurse pentru obținerea dreptului de liberă practică ca psiholog, nu includ nici un program de lungă durată în analiza comportamentală aplicată”, susține Anca Dumitrescu. Aceasta mai spune că „neexistând programe de formare de lungă durată în analiza comportamentală aplicată, Colegiul Psihologilor nu poate evalua activitatea celor care practică analiza comportamentală aplicată” și chiar dacă rămâne importantă expertiza psihologilor cu formare în terapia cognitiv comportamentală și experiența practică în lucrul cu copiii cu autism, reglementarea profesiei de analist comportamental „era absolut necesară delimitarea profesiei de psiholog, conform standardelor impuse de Colegiul Psihologilor de profesia de analist comportamental, conform standardelor impuse de Institutul ABA România”.

 

În plus, psihologii care doresc să obțină drept de liberă practică și să se specializeze și pe ABAsunt constrânși să facă dublă formare”, una pentru a obține dreptul de liberă practică oferit de Colegiul Psihologilor din România, și alta în analiza comportamentală aplicată, obținută prin cursuri de lungă durată în afara țării (în prezent există un singur curs posuniversitar în analiza aplicată a comportamentului la Universitatea de Vest din Timișoara), ceea ce duce și la dublarea costurilor.

„Pe lângă problema legată de costuri, mai este și una legată de practicăfoarte mulți psihologi nu practică în domeniul în care își obțin dreptul de liberă practică oferit de Colegiul Psihologilor, ci practica lor este în analiza comportamentală aplicată”, afirmă Anca Dumitrescu.

O altă problemă semnalată de specialiștii Institutului ABA România, Autism Voice și Help Autism este aceea că, până în prezent, oricine acumula experiență practică putea să ofere servicii ABA, fară a parcurge un program de formare și a atinge criterii impuse în dezvoltarea profesională, subliniind că aceste aspecte vor fi reglementate odată cu introducerea în COR și stabilirea standardelor pentru profesie.

 

Analistul comportamental este persoana care analizează și evaluează comportamentul observabil, individual sau de grup, și realizează planul de intervenție pentru modificarea acestuia, precum și a factorilor de mediu care îl influențează, cu scopul optimizării calității vieții indivizilor sau a rezultatelor ce derivă sau care sunt asociate comportamentelor acestora. Acesta realizează planurile de intervenție pe baza principiilor analizei comportamentale aplicate și experimentale, în tulburări de spectru autist și alte tulburări de dezvoltare (ADHD, întârzieri în dezvoltare, tulburări în dezvoltarea limbajului, tulburare de comportament opoziționist etc.), reabilitarea comportamentală pentru persoanele cu traumatism cerebral, pentru copii și adolescenți aflați în situații de risc din punct de vedere comportamental sau în medii vulnerabile, în medii educaționale (școli, grădinițe, centre de recuperare) sau realizează analiza comportamentală în cadrul organizațiilor.

Institutul ABA România va crea standardele profesiei ținând cont de cele internaționale impuse de BACB, adaptate la situația din România în prezent.

 


Adaugati un comentariu


 

*